handdator

Visa fullständig version : Fundering kring kcal förbränning


Belenos
2013-01-14, 23:40
Hej på er!

Min första post i detta forum, har dock följt vad som händer här ett tag och fått många nyttiga tips om både träning och kost.

Min fråga lyder som följer: Vad tror ni 45-60 minuters "lek" med ungarna på badhuset ger för förbränning ? Har försökt luska fram siffror på både moderat simning, vattengymnastik etc. men gått helt bet. Anledningen till att jag är ute efter ungefärlig förbrukning är att jag nu ligger i en liten deffperiod, och vill ha hyffsad koll på kcal in/ut.

Tränar idag ren styrka ~60 min 3 dagar i veckan. Utöver det är det alltså 2-3 dagar med "lek" på simhallen. Leken består oftast av typ vattenpolo liknande bollekar med ungar klängades på en i midjedjupt vatten, försöker vara så aktiv det bara går, ungar flyger till höger och vänster, har fötterna i botten så lite som möjligt, klämmer in bröstsim/crawl så mycket det går. Idag räknar jag det som simning i 30 minuter, vilket ger en ungefärlig kcal förbrukning på 300, men det känns nästan lite. Är för mig svårt att bedöma, eftersom svetten är obefintlig :) Känner ju att man har hyffsad arbetspuls dock.
Är lite bekymrad att jag ligger för lågt i kcal in, vill skruva upp det i tid isåfall för att inte belasta styrketräningen mer än nödvändigt.

Någon som är bevandrad inom simning/vattengymnastiksvärlden som kan ge lite tips ?

Jag är 32 år, 185 cm och väger in på ~84 kg morgonvikt, hyffsat vältränad.

Tack på förhand :)

nitz
2013-01-14, 23:45
Om jag ska vara ärlig så känns det lite som hårklyverier och lite övernitiskt.
Men här har du om du vill kolla lite siffor:
www.caloriesperhour.com/index_burn.php