handdator

Visa fullständig version : Hur mycket tappar man på 1 vecka i styrka?


MVP
2013-01-14, 22:58
Kan inte träna denna veckan och mår skit, om jag klarar 80 kg 5x5 i knäböj, borde jag kunna räkna med det på måndag om jag sköter kosten och sömnen superbra? Kör sl 5x5 och kommer alltså ha hela 7 dagars paus

Gober
2013-01-14, 23:03
Skojar du? Nej du kommer inte att tappa styrka för att du vilar en vecka, vem vet du kanske blir starkare. Skulle du tappa i styrka är det bara mentalt.

Du borde nog fokusera på att du mår skit pga att du inte ska träna på en vecka. Edit, kanske jag missförstår och du mår skit för att du är sjuk och inte för att du inte kan träna? I så fall är det ju som Grub skriver att du kanske tappar tillfälligt pga sjukdom, men det tar man igen snabbt.

King Grub
2013-01-14, 23:04
Tappar du styrka är det temporärt och pga sjukdomen du mår illa av, inte av uppehållet.

newstick00
2013-01-14, 23:07
Prova?

För mig brukar de oftast ta ett pass för att "vara tillbaka" igen. Dvs ett pass på 80 5x5 i knäböj i ditt fall igen innan du höjer.

maximuscle
2013-01-14, 23:25
Kan inte träna denna veckan och mår skit, om jag klarar 80 kg 5x5 i knäböj, borde jag kunna räkna med det på måndag om jag sköter kosten och sömnen superbra? Kör sl 5x5 och kommer alltså ha hela 7 dagars paus

vart borta snudd på 3 veckor med sjukt dålig kost ...hade mitt första riktiga pass idag ,, körde tyngre på vissa övningar än innan å samma på vissa... dock e jag alltid svagare i bänk efter uppehåll vetefan varför...

MVP
2013-01-14, 23:33
vart borta snudd på 3 veckor med sjukt dålig kost ...hade mitt första riktiga pass idag ,, körde tyngre på vissa övningar än innan å samma på vissa... dock e jag alltid svagare i bänk efter uppehåll vetefan varför...

Låter bra!

maximuscle
2013-01-14, 23:35
Låter bra!

å vad spelar det för roll om du får sänka ett pass eller två för att sen öka uppåt...jordens undergång då? ;)

MVP
2013-01-14, 23:37
å vad spelar det för roll om du får sänka ett pass eller två för att sen öka uppåt...jordens undergång då? ;)

Iofs inte, känns bara skit allmänt

maximuscle
2013-01-14, 23:39
Iofs inte, känns bara skit allmänt

hur länge har du tränat?, låter som du aldrig haft en motgång förut i gymmet...kan lova dig att det inte alltid går uppåt....

strango
2013-01-15, 00:10
En vecka kan vara ett bra uppehåll. Man kanske får en ny syn på saker och ting, lite nya idéer, större sug efter träning.

Vad gör det om styrkan går ner? Den kommer tillbaka snabbt och vem vet, man kanske blir ännu starkare än vad man var innan

MVP
2013-01-15, 00:16
hur länge har du tränat?, låter som du aldrig haft en motgång förut i gymmet...kan lova dig att det inte alltid går uppåt....

Kör sl 5x5 och är van med 2,5 kg + varje vecka haha

maximuscle
2013-01-15, 00:23
Kör sl 5x5 och är van med 2,5 kg + varje vecka haha

men hur länge har du tränat? 1år? 2år? 3 mån?

Fishtank
2013-01-15, 01:07
men hur länge har du tränat? 1år? 2år? 3 mån?

Med 80 kilo böj som man så under halvåret skulle jag gissa.

Intressant att det är fler som alltid underpresterar i bänken efter frånvaro, allt annat är samma eller högre.
Lurigt det där bänkandet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

MVP
2013-01-15, 01:13
men hur länge har du tränat? 1år? 2år? 3 mån?

Typ ett halvår med lågreps till och från

Vivaldi
2013-01-15, 01:24
Du ökar nog ärligt talat om du likt mig egentligen kör för mycket ...

Sniggel
2013-01-15, 02:07
Som sagt det är svårt att veta i förväg. Jag förstår att du vill planera inför nästa pass och det viktigaste att tänka på är att återhämta dig från sjukdomen innan du börjar träna. När du är frisk igen så kan du förstås vara beredd på att styrkan temporärt kan sänkts med en sisådär 10%. Men det är inte säkert. Du kan även ha fått en boost i prestationen (tillfälligt starkare) då du fått extra vila. Detta lär du isåfall märka när du börjar lyfta arbetsvikter.

Så förbered dig på en dipp men tag tillfället i akt om det visar sig vara tvärtom (och höj belastningen med 5% eller så).

NNIF
2013-01-15, 07:46
du får börja med att checka av din styrka, trappa upp till dina uttänkta träningsvikter långsamt och känn efter.

ibland har jag fått gå tillbaka ett steg i "planeringen" och ibland inte alls, testa dig fram

Raschmus
2013-01-15, 10:18
Vet inte vad de ovan skrivit men förutsatt att du sköter kost och sömn tror jag att du blir starkare.

Jappse
2013-01-15, 11:14
Mina temporära skador brukar alltid läka under en vilovecka, mer eller mindre. Som resultat får jag bättre tryck på passet efter :)

uuzimaki94
2013-01-15, 11:32
Som någon skrev tidigare så tappar man inte styrka efter en vecka, det har även varit så att jag har haft en vilovecka efter att ha tränat intensivt i ca 3 månader, då har jag blivit starkare och fått nya krafter när jag kommer tillbaka efter viloveckan. Sedan beror ju allt på vad du har gjort på den veckan, om du har supit, haft en sjukdom, sovit dåligt på nätterna, haft dålig kost osv. men om allt är "normalt" så tappar man inget! Hört att man först börjar tappa/förlora muskler och styrka efter 2 veckors tid, sen om det är sant eller inte är en annan femma. Kan tillägga att efter att ha festat (var i tyskland) och druckit massa öl och inte den bästa kosten så förlorade man inte sådär jätte mycket efter en vecka, man tar ju ikapp o är på samma spår efter 1-2 veckor!

Kim1003
2013-01-15, 11:49
Jag är precis tillbaka efter 1 veckas sjukdom och 4 kgs viktnedgång. Jag behövde 3-4 träningspass för att va på banan igen så det är ingen fara!

stevez
2013-01-15, 13:48
Suck. Allvarligt. Se det här så istället: om du tappat, ska du lägga av då eller? Vad är poängen? Ska du tävla snart? Check yourself son!