handdator

Visa fullständig version : Att inte äta tillräckligt med protein 1 Gng i veckan, förstör det?


mallis
2013-01-14, 21:43
Försöker ligga på 1400 kcal varje dag men har bestämt för att en gång i veckan ligga på 2000 kcal och äta vad jag vill. Eftersom att jag vill ha en sån dag vill jag hellre lägga mina kcal på snask än massa protein, undrar hur mycket det liksom skulle "förstöra" muskeluppbyggnaden osv? Ligger alltid på 2g protein x kg

gratefuldead
2013-01-14, 21:44
Troligtvis inte ett jävla piss. Eller, en piss i havet kanske.

Hur långt är ett snöre? Ungefär.

Fuark
2013-01-14, 21:45
det skulle inte "förstöra", men det är långt ifrån optimalt

RykteT
2013-01-14, 21:46
Försöker ligga på 1400 kcal varje dag men har bestämt för att en gång i veckan ligga på 2000 kcal och äta vad jag vill. Eftersom att jag vill ha en sån dag vill jag hellre lägga mina kcal på snask än massa protein, undrar hur mycket det liksom skulle "förstöra" muskeluppbyggnaden osv? Ligger alltid på 2g protein x kg

Den fetmarkerade meningen går inte ihop i mitt huvud...

OnT: Jag tycker inte det är något att chansa på. Frågan är varför du vill ha en sådan dag istället för att slänga in lite sött varje dag?

cero
2013-01-14, 22:09
Energi är nog viktigare än protein för att öka i muskelmassa, om man inte äter väldigt lite protein, så det här är absolut inga problem.

King Grub
2013-01-14, 22:09
Ju mer kalorier du äter, desto mindre protein behöver du.

Jeneric
2013-01-14, 22:13
Ju mer kalorier du äter, desto mindre protein behöver du.

Är det procentuellt i kaloriintaget eller betyder det att t ex en idrottsman med högt kaloribehov behöver totalt mindre protein per kg kroppsvikt än en "amatör" som typ styrketränar 3-4 dagar i veckan?

MVP
2013-01-14, 23:14
Ju mer kalorier du äter, desto mindre protein behöver du.
Intressant, jag äter 4000kcal tycker det är rätt mycket. Är 190 och väger 78, kör stronglift. Om jag säger 150g tycker du det låter för mycket? Att jag kanske klarar mig på 100g?

AronP
2013-01-15, 09:14
Nej det kommer inte skada att dig, vissa hävdar tom att det kan vara positivt för att "optimera" proteinupptaget. Själv kan jag tro att det på deff kan vara bra 1-2 dagar i veckan dra ned på proteinet och höja kolhydraterna för att fylla på glykogennivåerna.

Ju mer kalorier du äter, desto mindre protein behöver du.
Totala antalet kalori över budget eller bara storleken på budgeten?

Lychgate
2013-01-15, 09:51
Totala antalet kalori över budget eller bara storleken på budgeten?

Desto närmare sin balans man kommer behövs det mindre protein. På överskott behövs det betydligt mindre än vad många trycker i sig.

Intressant, jag äter 4000kcal tycker det är rätt mycket. Är 190 och väger 78, kör stronglift. Om jag säger 150g tycker du det låter för mycket? Att jag kanske klarar mig på 100g?

Räknar du endast rena proteinkällor isåfall? Tänk på att allting innehåller protein, även om det är en liten del av det totala energiinnehållet.

AronP
2013-01-15, 09:59
Desto närmare sin balans man kommer behövs det mindre protein. På överskott behövs det betydligt mindre än vad många trycker i sig.

Jo så långt är jag med. Det jag funderade med kring var; kommer en person med ett energibehov på 4000kcal behöva mindre protein än en person med energibehov på 3000kcal, givet att övriga parametrar (muskelmassa, mängd styrketräning, osv) är liknade.

Lychgate
2013-01-15, 10:08
Jo så långt är jag med. Det jag funderade med kring var; kommer en person med ett energibehov på 4000kcal behöva mindre protein än en person med energibehov på 3000kcal, givet att övriga parametrar (muskelmassa, mängd styrketräning, osv) är liknade.

Ja och Nej. Högre förbrukning innebär större slitage så proteinbehovet ökar därigenom men generellt äter normala personer redan proteinrikt och på kollo många gånger rejält överdrivet. Förutsätter vi att personen äter dessa 1000 kcal så att person 1 äter 4000 och person 2 3000 så får antagligen person 1 i sig proteinet som behövs genom maten, om nu energin inte kommer från rent socker eller olja dvs.

begt
2013-01-15, 10:10
Jo så långt är jag med. Det jag funderade med kring var; kommer en person med ett energibehov på 4000kcal behöva mindre protein än en person med energibehov på 3000kcal, givet att övriga parametrar (muskelmassa, mängd styrketräning, osv) är liknade.

Muskeltillväxt handlar ju om att skapa ett kväveöverskott över tid. Genom proteinintag, energiintag och träning.

Om man äter en normal mängd protein så är energimängden och träningen mest avgörande inte proteinet. Du kan träna hur bra som helst och äta massor med protein, men äter du för lite så skademinimerar du bara.

Det är energibehovet kontra hur mycket energi du får i dig som är relevant. Inte om du äter 4000 kcal (energibehov på 4000), eller 2000 kcal (energibehov 2000). Däremot så kan man ju säga att en person med en diet på 4000 kcal inte behöver äta särskilt proteinrika livsmedel för att trots det komma upp i stora mängder protein.

AronP
2013-01-15, 10:27
Kanske är jag som är trög men bättre att fråga och framstå som dum än att förbli dum.

Ju mer kalorier du äter, desto mindre protein behöver du.

Ja och Nej. Högre förbrukning innebär större slitage så proteinbehovet ökar därigenom men generellt äter normala personer redan proteinrikt och på kollo många gånger rejält överdrivet. Förutsätter vi att personen äter dessa 1000 kcal så att person 1 äter 4000 och person 2 3000 så får antagligen person 1 i sig proteinet som behövs genom maten, om nu energin inte kommer från rent socker eller olja dvs.
Hur får vi ihop dessa två påståenden. Pratar vi den relativa mängden i förhållande till det totala intaget? Dvs Person A med kaloribehov 2000 behöver 200 g protein, B har behov på 3000 och 250 och C har behov på 4000 och 270. Detta är ju dock en direkt motsägelse mot att man behöver mindre protein ju mer kalorier man äter, så som Grub säger. Det motsatta (A 2000/200, B 3000/190, C 4000/180) är ju dock en motsägelse mot det du, Lynchgate, säger.

Jag låter ovanstående stå kvar men en ny ide som slog mig var att oavsett vilket energibehov man har så kommer behovet av protein vara samma (dvs A 2000/200, B 3000/200, C 4000/200) kanske är en lösning.

Muskeltillväxt handlar ju om att skapa ett kväveöverskott över tid. Genom proteinintag, energiintag och träning.

Om man äter en normal mängd protein så är energimängden och träningen mest avgörande inte proteinet. Du kan träna hur bra som helst och äta massor med protein, men äter du för lite så skademinimerar du bara.

Det är energibehovet kontra hur mycket energi du får i dig som är relevant. Inte om du äter 4000 kcal (energibehov på 4000), eller 2000 kcal (energibehov 2000). Däremot så kan man ju säga att en person med en diet på 4000 kcal inte behöver äta särskilt proteinrika livsmedel för att trots det komma upp i stora mängder protein.
Jag vet inte riktigt om detta svarar på min fråga egentligen, angående att proteinbehovet minskar med ökat kaloriintag. Det enda du säger är väl att man behöver uppnå en viss mängd protein och sedan överäta för att växa? Det säger väl inte om att proteinbehovet minskar i takt med ökat energiintag?


Känner att detta blir rörigt. Hoppas på ett bra svar som förtydligare allt. Annars får jag nog ta och fundera över detta i ett piggare tillstånd.

Lychgate
2013-01-15, 10:35
Jag låter ovanstående stå kvar men en ny ide som slog mig var att oavsett vilket energibehov man har så kommer behovet av protein vara samma (dvs A 2000/200, B 3000/200, C 4000/200) kanske är en lösning.


Enklaste tumregeln att följa är 2g/kg protein. Det räcker på både överskott och underskott.

Mitt inlägg innebar siffror som är mycket mindre än en ökning av 25% proteinåtgång jämfört med person 2. Tänk mycket mindre siffror så det är inte direkt relevant praktiskt. Utan mer att en högre energiförbrukning behöver mer energi för att återhämta sig, därav ett högre proteinbehov. Det kan vara så enkelt som istället för 100g P om dagen så behövs det kanske 105g.

AronP
2013-01-15, 10:40
Enklaste tumregeln att följa är 2g/kg protein. Det räcker på både överskott och underskott.

Mitt inlägg innebar siffror som är mycket mindre än en ökning av 25% proteinåtgång jämfört med person 2. Tänk mycket mindre siffror så det är inte direkt relevant praktiskt. Utan mer att en högre energiförbrukning behöver mer energi för att återhämta sig, därav ett högre proteinbehov. Det kan vara så enkelt som istället för 100g P om dagen så behövs det kanske 105g.

Sa ju att jag skulle hålla tyst här och tänka men måste bara poängtera att jag inte är ute efter någon praktiskt tillämpning här utan det är mer en teoretiskt diskussion jag för. 105g är fortfarande mer än 100g vilket är en direkt motsägelse mot Grubs uttalande "Ju mer kalorier du äter, desto mindre protein behöver du." om man läser uttalandet ordagrant och inte lägger in någon tolkning.

MVP
2013-01-15, 14:45
Desto närmare sin balans man kommer behövs det mindre protein. På överskott behövs det betydligt mindre än vad många trycker i sig.



Räknar du endast rena proteinkällor isåfall? Tänk på att allting innehåller protein, även om det är en liten del av det totala energiinnehållet.

Räknar allt, pasta bröd osv