handdator

Visa fullständig version : Näringsfördelning


jim
2004-02-15, 04:10
Jag är 20 bast väger 72 kilo för tillfället, undrar hur jag ska lägga upp min kost näringsmässigt?

jag styrketränar 1-timmespass 4 dagar / vecka plus 1-2 löprundor på 3-4 kilometer i raskt tempo

ungefär hur mycket kalorier/dag och hur mycket (i gram / %) protein / fett / kolhydrater är lagom för en stabil ökning?

undrar oxå hur jag ska fördela det över dagen? hur mycket till frukost, hur mycket direkt efter träning osv..


:eating: :eating: :eating:

King Grub
2004-02-15, 07:50
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19389

Hur din energifördelning skall se ut är helt individuellt. Jag gillar 50 E% kolhydrater och 25 E% var för protein och fett, men uppdelningarna kan se ut på hundra olika sätt. Hur många gram det blir frågan om vid varje mål beror ju på ditt energiintag.

Hur mycket du skall äta vid varje mål är också individuellt. Jag gillar att ha alla mina mål ungefär lika stora. Andra vill ha ett par tre huvudmål och resten mindre mellanmål. Det finns inga givna regler för bästa resultat.

jim
2004-02-15, 14:31
257.75 g protein (28%)
98.55 g fett (24%)
431.4 g kolhydrater (48%)

3676.1 kcal / dag


gjorde en snabb på paulun.. ser det bra ut?

jim
2004-02-15, 14:35
är orolig för att lägga fettet på samma nivå som proteinerna.. :confused: har alltid varit ganska naturligt deffad och är orolig att förlora det.. men tror ni det kan störa min tillväxt nämnvärt? jag tänker då fett närmare 20 E% och protein närmare 30 E% istället för 25 / 25...

King Grub
2004-02-15, 15:06
Originally posted by jim
är orolig för att lägga fettet på samma nivå som proteinerna.. :confused: har alltid varit ganska naturligt deffad och är orolig att förlora det.. men tror ni det kan störa min tillväxt nämnvärt? jag tänker då fett närmare 20 E% och protein närmare 30 E% istället för 25 / 25...

Du blir inte fet av att äta fett i sig, särskilt inte av bra fetter. Du blir fet av ett energiöverskott.