handdator

Visa fullständig version : Gvt


Superstarkt
2013-01-13, 23:32
Hej,

Tänkte köra igång med gvt, så fort jag förstår systemet.
Dag 1 tänkte jag köra bröst rygg. En huvudövning och en kompletterande per muskel som jag fattat det. Sen är det den här biten med vila som jag inte blir helt klok på. Läst en del på nätet men det underlättar ju inte att program, vila osv varierar beroende på vart man tittar.

Hur som, fattat det på följande vis:
Bänkpress, 10set, 10rep. 60sek vila mellan set.
Latsdrag, 10set, 10rep. 60sek vila mellan set.
Sen ska alltså kompl övningarna köras.
Bröstflys, 3set, 10rep. 60sek vila mellan set.
Stående rodd, 3set, 10rep. 60sek vila mellan set.

Nu undrar jag, rätt upplägg om man ska följa gvt?
Gör gärna som det var tänkt när systemet togs fram.

Full fart!

alden
2013-01-14, 07:59
Förstår inte riktigt din fråga, vad exakt vill du veta?

Det mesta står här: http://www.muscleandstrength.com/articles/german-volume-training-for-shocking-muscle-growth.html

Hur länge har du tränat förresten? GVT är väldigt slitsamt, se till att äta och sova ordentligt!

Superstarkt
2013-01-14, 17:16
Förstår inte riktigt din fråga, vad exakt vill du veta?

Det mesta står här: http://www.muscleandstrength.com/articles/german-volume-training-for-shocking-muscle-growth.html

Hur länge har du tränat förresten? GVT är väldigt slitsamt, se till att äta och sova ordentligt!

Hej igen. Har tränat gym styvt året. Innan dess lite av och till blandat med annan idrott. Även i din bifogade länk står det att det förekommer massor av modeller av gvt. Det jag tänker prova är en modell av det. Hittade nått där man ska utföra övningar som superset. En variant verkar vara att bara köra 1 övning per muskel, jag har ju alltså en kompletterande utöver basövningen.

Frågan var om du kunde se nått direkt fel i mitt förslag till upplägg. Om inte kör jag på. Läste mig till att Gvt var tänkt som 12 veckorsprogram, ej mer. Är därför det jag tänkte satsa på. Tackar för varningen om sömn och kost. Ska jag ta med mig.

dluddeckens
2013-01-14, 17:31
När jag körde det så körde jag de två första övningarna som superset, ex latsdrag + bänkpress. Fungerade super, gäller att ta en rätt låg vikt så man orkar igenom alla 10 set utan att behöva sänka. Börjar man för tungt och sänker efterhand är risken stor för överträning.

KycklingBen
2013-01-14, 18:24
Testade detta upplägg nu nyligen.

Huvudsakerna är väl 2 saker i GVT.

1. Viktigt att ta tid mellan set för att kunna mäta progression.
2. Tempot anpassat till vikten/övning. Tex, sänk vikten på 4 sekunder, lyft på 2 och ingen paus i topp/botteläge.

Jag körde 10x10 back to back av 60% av rm.

Så upplägget blir följande tex: 10 rep bänkpress, 90 sek vila, 10 rep latsdrag, 90 sek vila
Sen tillbaka och upprepa 10 ggr.
Klarar man alla repetioner bör vikten höjas med några %.

Komplement övningar behövs inte om man inte vill, men samma upplägg bör göras där fast med färre rep och kortare vila och högre tempo tex 3-1, tex 6 rep flyes 60 sek vila 6 rep stångrodd 60 sek vila och upprepa.