handdator

Visa fullständig version : Simpel marklyfts fråga..


AdrenalineRush
2004-02-15, 02:45
När ni kör marklyft, håller ni emot under den negativa delen av lyftet? Dvs. nedgången eller släpper ni bara ner stången i golvet? :confused: :bpump:

Yankeee
2004-02-15, 03:06
Håller mot..
Släppa är det väl bara styrkelfytare som gör:confused:

Ervin
2004-02-15, 03:10
fan det har jag inte tänkt på. Blir nog att jag släpper ner den sakta och så upp igen? :/

AdrenalineRush
2004-02-15, 03:13
Undrar de.. Har iaf sett att tyngdlyftare gör de. Men det blir juh mycke lättare att pumpa om man släpper ner vikten utan att göra motstånd! :bpump: :D

Shadow Warrior
2004-02-15, 09:25
Originally posted by AdrenalineRush
Undrar de.. Har iaf sett att tyngdlyftare gör de. Men det blir juh mycke lättare att pumpa om man släpper ner vikten utan att göra motstånd! :bpump: :D

Kör man riktigt tungt kan det vara bra att dumpa vikten på sista repset ifall man känner att man inte har energin att sänka vikten perfekt.

/Shadow Warrior

emmzan
2004-02-15, 10:12
Testa släpp på en lätt vikt och se hur det känns i ryggen! På en tyngre vikt tycker jag det känns mest obehagligt att bara släppa skivstången och betydligt skönare att "sätta ner" den.

Det kan också vara lättare att få en bra startposition för nästa lyft om man följer med skivstången ner. Jag tenderar att stå lite för rakt med benen på första lyftet men det rättar till sig fr. rep 2.

Karl_alfred
2004-02-15, 10:17
Originally posted by Yankeee
Håller mot..
Släppa är det väl bara styrkelfytare som gör:confused:
eller kanske inte.

själv håller jag emot och låter stången stanna ordentligt på golvet.

feldtarn
2004-02-15, 10:45
Originally posted by emmzan
Testa släpp på en lätt vikt och se hur det känns i ryggen! På en tyngre vikt tycker jag det känns mest obehagligt att bara släppa skivstången och betydligt skönare att "sätta ner" den.

Det kan också vara lättare att få en bra startposition för nästa lyft om man följer med skivstången ner. Jag tenderar att stå lite för rakt med benen på första lyftet men det rättar till sig fr. rep 2.

Håller med fullständigt!!!

sänker alltid långsammt...

Ta tex stående vadpressar där man får på en rejäl massa vikter! När jag är klar släpper jag sakta sakta trycket på ryggen innan jag kliver av!

Får riktigt ont i ryggen annars!

Shadow Warrior
2004-02-15, 11:09
Originally posted by feldtarn


Håller med fullständigt!!!

sänker alltid långsammt...

Ta tex stående vadpressar där man får på en rejäl massa vikter! När jag är klar släpper jag sakta sakta trycket på ryggen innan jag kliver av!

Får riktigt ont i ryggen annars!

Som ett exempel, om man kör 4st max reps i mark efter varann och stannar till i bottenläget i 2-5sec mellan repsen, och man knappt klarar fjärde repset, då kan det bara bra att bara dumpa skiten, antingen genom att släppa vikten eller att "följa med den" snabbt, det finns ju inget som säger att detta skulle vara skadligt, det är ju snarare skadligt att sänka en vikt som man nästan failat med långsamt, i allafall i mark där den kritiska punkten är strax nedanför knäna. För övrigt så är det många bodybuilders som kör på detta sätt. Var inte rädd för att slammra lite på gymmet!

/Shadow Warrior

feldtarn
2004-02-15, 11:22
Wädd, jag är inte wädder:D


Men får jag upp skiten klarar jag oftast att sänka det hyffsat kontrolerat oxå så det är inga problem...

z_bumbi
2004-02-15, 11:25
Originally posted by Yankeee
Håller mot..
Släppa är det väl bara styrkelfytare som gör:confused:

Då får de ju ett underkänt lyft så varför skulle de?

Shadow Warrior: Tränade inte du funktionellt? Varför bryr du dig då om hur byggare tränar?

Att släppa stången på ett gym utan podium och gummivikter leder väl oftast till att man blir utslängd så det är ju smart att rekommendera..

Jorgen
2004-02-15, 11:28
Man släpper ner vikten kontrollerat. Alltså håller emot i den negativa fasen, varför skulle man inte göra det??

//Jörgen

AdrenalineRush
2004-02-15, 11:37
Tack för alla svar :thumbup:
Jag har sett på rätt många powerlift's videoklipp, där släpper dom bara ner vikten utan att hålla imot och inte blir lyftet underkänt av detta? För dom verkar iaf rätt glada när dom klarat de... :angel:

Håller ni även imot på nergången när ni maxxar? :bpump:

Karl_alfred
2004-02-15, 11:40
Originally posted by AdrenalineRush


Håller ni även imot på nergången när ni maxxar? :bpump:

jag gör det i allafall.

Shadow Warrior
2004-02-15, 11:48
Originally posted by z_bumbi


Då får de ju ett underkänt lyft så varför skulle de?

Shadow Warrior: Tränade inte du funktionellt? Varför bryr du dig då om hur byggare tränar?

Att släppa stången på ett gym utan podium och gummivikter leder väl oftast till att man blir utslängd så det är ju smart att rekommendera..

Vad jag ville påpeka vara att kör man riktigt tunga reps så KAN vara bättre att dumpa vikten under sissta repset.

För övrigt så är det ingen som blir uslängd på mitt gym bara för att dom dumpar vikterna.

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-15, 11:48
Originally posted by Shadow Warrior


Om man ska göra ett godkänt reps måste man givetvis kontrolera vikten någorlunda på vägen ner.

/Shadow Warrior

Juup, sen så är jag på gymet för att träna mina muskler och bli starkare i dem. Å ett enkelt sätt att kontrolera att man blivit starkare hela tiden är att köra med så bra teknik som möjligt hela tiden. Sen tycker jag det är bra mycket jobbigare att hålla emot och att det ger mer.

Shadow Warrior
2004-02-15, 11:49
Originally posted by Karl_alfred


jag gör det i allafall.

Om man ska göra ett godkänt reps måste man givetvis kontrolera vikten någorlunda på vägen ner.

/Shadow Warrior

Yankeee
2004-02-15, 12:25
Originally posted by AdrenalineRush
Tack för alla svar :thumbup:
Jag har sett på rätt många powerlift's videoklipp, där släpper dom bara ner vikten utan att hålla imot och inte blir lyftet underkänt av detta? För dom verkar iaf rätt glada när dom klarat de... :angel:


Ja precis. Tycker de alltid släpper ner vikten. Men det är tydligen fel....

Ahl
2004-02-15, 14:13
det är lättare att vara olympisk tyngdlyftare... när man har fått ner signal så släpper man skiten rakt ner på flaket :hbang:

Ahl
2004-02-15, 14:45
Originally posted by jwzrd
Släpper ni stången i bicepscurl också när ni inte pallar fler reps? Hajar inte varför man ska släppa stången. Vissa gör det helt klart för att föra ett jävla liv har jag märkt dock. Jag stannar inte flera sekunder mellan varje rep heller, såfort vikterna nuddar golvet så trycker jag upp nästa.

du menar oss tyngdlyftare??
vi kör knappt biceps, den muskeln är inte så nödvändig i sporten

Karl_alfred
2004-02-15, 14:45
Originally posted by jwzrd
Jag stannar inte flera sekunder mellan varje rep heller, såfort vikterna nuddar golvet så trycker jag upp nästa.

behöver ju inte stanna i sekunder, men jag anser att man bör låta stången stanna till på golvet. Då blir alla lyft lika jobbiga som det första lyftet. Låter man den bara nudda golvet blir uppenbarligen nästkomande lyft lättare.

jwzrd
2004-02-15, 14:46
Släpper ni stången i bicepscurl också när ni inte pallar fler reps? Hajar inte varför man ska släppa stången. Vissa gör det helt klart för att föra ett jävla liv har jag märkt dock. Jag stannar inte flera sekunder mellan varje rep heller, såfort vikterna nuddar golvet så trycker jag upp nästa.

Yankeee
2004-02-15, 15:24
Originally posted by Ahl
det är lättare att vara olympisk tyngdlyftare... när man har fått ner signal så släpper man skiten rakt ner på flaket :hbang:

Aah då är det såna som släpper och inte styrkelyftare :booty: Mitt fel :smash:

Jorgen
2004-02-15, 15:28
En olympisk tyngdlyftare kör ryck och stöt, inte mark. En styrkelyftare kör marklyft däremot. Att ta ner vikten kontrollerat i ett ryck eller en stöt är nog i kämpigaste laget. ;)

//Jörgen