handdator

Visa fullständig version : Fördelar/nackdelar med att äta eller dricka protein?


Glutenkatt
2013-01-13, 17:01
Som topic.

Är det stor skillnad i kvalité på proteindrinkar och typ protein som finns i kyckling?
Hur mycket skillnad gör det i muskeltillväxt?

Det vore ju rätt praktiskt att dricka större delen av proteinintaget under deffen sen när den kommer.

Tack på förhand!

Nebuchadnezzar
2013-01-13, 17:12
Proteinpulver är vanligtvis mjölkprotein och är fullvärdigt.

Lychgate
2013-01-13, 17:20
Korkad idé att dricka hela sitt proteinintag från shakes, pulver eller liknande. Det är många andra näringsämnen som kommer från proteinrika produkter som kroppen behöver minst lika mycket av. Järn från rött kött, Omega-3 från fet fisk. Etc

Glutenkatt
2013-01-13, 17:37
Jo fast nu var det inte de jag frågade efter.
Jag frågade om proteinkvalitén skilde sig i proteindrinkar jämfört med proteinet i mat.

Kommer inte slopa någon måltid, bara äta mindre.
Omega 3-tabletter tar jag redan dagligen.

mattilainen
2013-01-13, 17:41
att dricka större delen av proteinintaget på en deff gör ju bara deffen svårare att hålla då du inte kommer bli lika mätt. Du blir mer mätt på 100 g protein i från kyckling än från proteindrinkar.

tjing
2013-01-13, 17:43
att dricka större delen av proteinintaget på en deff gör ju bara deffen svårare att hålla då du inte kommer bli lika mätt. Du blir mer mätt på 100 g protein i från kyckling än från proteindrinkar.

Säker på just den jämförelsen? Vassle har positiv effekt på mättnadshormon.

Lychgate
2013-01-13, 17:45
Säker på just den jämförelsen? Vassle har positiv effekt på mättnadshormon.

Men värdelös effekt på bukfyllnad.

Fredrik_S
2013-01-13, 18:09
Men värdelös effekt på bukfyllnad.

är bukfyllnad mättande då? är inte det extremt kortsiktig mättnad som sedan övergår till hunger rätt snart...

Glutenkatt
2013-01-13, 18:33
Har inga problem med att inte vara mätt. Blir i ett lätt euforiskt tillstånd när jag inte ätit på några timmar, vilket är härligt.
Plus att jag känner mig mer kreativ.

Så det finns inga andra nackdelar med att dricka protein istället för att äta det?

tjing
2013-01-13, 19:48
fel

exevision
2013-01-13, 20:29
Shake vs bar och termogesen, men det har kanske ingen praktisk betydelse:

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2011 Feb;21(1):11-8.

The influence of habitual exercise training and meal form on diet-induced thermogenesis in college-age men.

Ratcliff L, Gropper SS, White BD, Shannon DM, Huggins KW.


Source

Dept. of Nutrition, University of Central Missouri, Warrensburg, MO, USA.


Abstract

This study compared type of habitual exercise and meal form on diet-induced thermogenesis (DIT) in 29 men age 19-28 yr. Resting metabolic rate (RMR) and DIT response to solid-meal (bar) vs. liquid-meal (shake) ingestion were measured via indirect calorimetry; classifications were sedentary (n = 9), endurance trained (n = 11), or resistance trained (n = 9). Height, weight, and body composition (using bioelectrical impedance) were measured for each subject. Energy expenditure was determined before and every 30 min after meal consumption for 210 min. RMR was significantly (p = .045) higher in the endurance- and resistance-trained groups. However, when expressed per kilogram fat-free mass (FFM; relative RMR), differences were not significant. Both DIT (kcal/min) and relative DIT (kcal · min-1 · kg FFM-1) significantly increased with time (p < .0001) from RMR for each meal form. There was no significant exercise-group effect on DIT or relative DIT. There was a significant (p = .012) effect of meal form on DIT; shakes elicited a higher DIT. This significant difference was not found for relative DIT. There was a significant interaction between group and meal form for DIT (p = .008) and relative DIT (p < .0001). Shakes elicited a significantly greater DIT (p = .0002) and relative DIT (p = .0001) in the resistance-trained group. In the sedentary group, relative DIT from shakes was significantly lower than from bars (p = .019). In conclusion, habitual exercise appears to increase RMR, and meal form may impart changes in relative DIT depending on exercise status.

vicarious
2013-01-13, 21:43
Prova och se. Kan nästa garantera att du kommer hålla dig mätt sämre om du baserar intaget på flytande källor istället för fast föda. Men ser man till kvalitén på själva proteinet är det absolut inga problem.

Fördelar: troligtvis lite billigare per gram protein om du kör på vassle, enkelt (ingen tillagning).
Nackdelar: eventuellt sämre mättnad, tråkigt (enligt mig).

Pretorian
2013-01-14, 08:15
Har inga problem med att inte vara mätt. Blir i ett lätt euforiskt tillstånd när jag inte ätit på några timmar, vilket är härligt.
Plus att jag känner mig mer kreativ.

Så det finns inga andra nackdelar med att dricka protein istället för att äta det?

Du kommer älska att gå hungrig under deffen.

strikt
2013-01-14, 13:07
Eller gör en proteinsmet med rätt konsistens, ställ i kylen 10-20 minuter så den sätter sig lite mer. Voila, du har något mer tungt att placera i magsäcken.

Ronn
2013-01-15, 15:15
Men värdelös effekt på bukfyllnad.

Fluff ger ju annars både bukfyllnad och mättnad. :)

vicarious
2013-01-15, 19:16
Eller gör en proteinsmet med rätt konsistens, ställ i kylen 10-20 minuter så den sätter sig lite mer. Voila, du har något mer tungt att placera i magsäcken.

Det där kör jag ofta på. Enkelt, snabbt, gott. Sen kan man blanda ned nästan vad som helst också. Frukt, bär, flingor osv. Betydligt roligare än att dricka en shake.

Buttran
2013-01-15, 20:32
En nackdel måste väl ändå vara att man (jag iaf) får ont i magen av att dricka för mycket kalorier. 7-800 kcal i dryckform så är 20 min på toan standard för mig iaf.

Glutenkatt
2013-01-15, 21:12
Du kommer älska att gå hungrig under deffen.

Ja, hunger i lagom proportion är fantastiskt.

Eller gör en proteinsmet med rätt konsistens, ställ i kylen 10-20 minuter så den sätter sig lite mer. Voila, du har något mer tungt att placera i magsäcken.

Det var faktiskt en riktigt bra idé!

En nackdel måste väl ändå vara att man (jag iaf) får ont i magen av att dricka för mycket kalorier. 7-800 kcal i dryckform så är 20 min på toan standard för mig iaf.

Man blir lite svullen, men jag dricker en gainer på typ 550kcal varje gång efter träning, och sen mat på det 40min senare. De brukar gå bra.

strikt
2013-01-15, 21:44
Hur jvla mycket kals dricker ni? Slöseri med kalorier på dricka! Kanelbulle istället för gainer!

Själv dricker/äter jag 100 gram pulver som jag låtit sätta sig i kylen några minuter.

370 kcals och 75 gram protein.

ShippEn
2013-01-15, 22:19
Hur jvla mycket kals dricker ni? Slöseri med kalorier på dricka! Kanelbulle istället för gainer!

Själv dricker/äter jag 100 gram pulver som jag låtit sätta sig i kylen några minuter.

370 kcals och 75 gram protein.

Jag får i mig cirka ... 1500-2000 kalorier / dag genom dricka, dvs mjölk, proteinpulver & gainer.

Har ingen aptit alls så föredrar att dricka, blir inte mätt och mår inte dåligt av det.