handdator

Visa fullständig version : Blir inte kvitt halsen!


94aN
2013-01-13, 16:43
Hej!

Jag har nu varit frånvarande ifrån all träning i snart 1 månad. Varför? Jo på grund av en helvetes envisig hals samt en grov förkylning.

Symptomer: Hostar upp slemm, (ganska mycket i början dock inte lika mycket nu) och väldigt mycket snor som kommer ut från näsan också.

I början så försökte jag vila 1 vecka men det hjälpte inte. Sen far jag iväg till vårdcentralen och där konstaterades det att jag inte hade lunginflammation eller något annat, möjligen någon infektion som satt sig. Läkaren sa att man inte kunde göra mycket åt det men kunde dämpa hostan så jag åkte hem med hostmedicin (cocillana).

Efter att ha tömt en hel burk hostmedicin så hade det inte förbättrat situation så värst mycket. Så jag bestämde mig för ungefär 5 dagar sen att besöka närakuten och där konstaterades det även att jag inte hade lunginflammation eller bihålesinflammation. Men läkaren tyckte att det var konstigt att jag haft det såhär länge så jag fick åka hem med antibiotika samt två även andra medicin som skulle förbättra det hela.

Jag fick en antibiotika medicin som innehöll 10 tabletter, jag skulle ta 1 tablett om dagen och nu så är det endast 3 tabletter kvar och situation med min hals är fortfarande inte bättre.

Ifall det är till hjälp så har jag använt dessa mediciner:

Cocillana 250ml
Doxyferm tabletter 100mg
Nasonex Spray 50 mikrogram/dos
Rinexin tabletter 50mg

Vad ska jag ta mig till? :(

Tap3worm
2013-01-13, 16:52
Ingefära, citron och vitlök i mängder! ;-)
Koka te på färsk ingefära, knapra vitlöksklyftor och shota citron, brukar funka för mig. Klassisk huskur!

stevez
2013-01-13, 19:28
Läkare som ger antibiotika i placebo-syfte borde bli av med läkar-leg.et.

Lazius
2013-01-13, 21:02
Zink & D-vitamin!

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/luftvagarna/ny-metaanalys-zink-kan-forkorta-forkylning/

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/d-i-stallet-for-c-mot-forkylning

94aN
2013-01-17, 12:55
Bumpar tråden lite med hopp om att någon skulle kunna ge lite ytterliggare rådgivning.

Har nu slut på mina 10 antibiotika tabletter. Tydlig förändring, har kanske minskat 80-90% slemm i halsen.

Men det är dem resterande procenten som är kvar och väldigt irriterande, ibland är det ingen slem alls utan endast hosta. Speciellt på nätterna när jag ska sova, då är det endast hosta, när jag vaknar så kan det hostas upp lite slem då och då.

Jag gjorde ett sista försök med att köpa lite kan-jang och ska dricka det o se om det förändrar läget.

Men till min fråga, när bör det vara lugnt för mig att börja träna igen?

Tacksam för all hjälp.

stevez
2013-01-17, 13:00
Gör lättare övningar och ta promenader och rör på dig och se om du reagerar normalt på detta, eller om du mår sämre. Om normalt, så kan du försiktigt börja igen. Men du måste lita på din kropp lite grann här, känns det fel så är du inte redo än. En veckas vila till gör varken från eller till i det långa loppet, även om det känns för jävligt just nu.

stillbatt
2013-03-19, 11:00
' Jaja man ska motionera och äta mindre för att gå ner i vikt''
''Havregryn, Hm det verkar många äta'' billigt och bra...