handdator

Visa fullständig version : Armbågsskada.


MathiasF
2013-01-13, 12:04
Vid maxning i bicepcurl med z-stång så började det göra ont i höger armbåge när jag reppade.
Dagen efter var det bröst, i bänken kändes det något litet. När jag sen gick på hantelpress så började det göra riktigt ont, en molande och skarp smärta i armbågen.

Vad jag har sökt fram så verkar det vara i samma område som tennisarmbåge,
men det verkar inte stämma med hur man ska röra armen för att det ska göra ont.

Smärtan är inte konstant, det kändes bra i armbågen, så jag provade nyss några push ups och det tog 6-7 stycken sen märkte jag att det började kännas något i armbågen.


http://ittcs.files.wordpress.com/2010/10/img_0303.jpg
trochlear notch
http://www.orthohealing.com/wp-content/uploads/2009/06/t_elbow.gif
epicondyle

pezrulezhaakon
2013-01-13, 18:25
MathiasF

Höll du smalare än axelbrett?

MathiasF
2013-01-14, 06:14
MathiasF

Höll du smalare än axelbrett?

Höll ungefär axelbrett, inte i mitten på en z-stång utan nästa "steg" utåt.

Lychgate
2013-01-14, 07:35
Överansträngda flexorer i underarmen eller brachioradialis är min gissning. Har du full rörelse och styrka i endast underarm/handled?

as0k
2013-01-14, 07:53
Kör du pushdowns utan att gå hela vägen upp till hakan, och gör det ont när du kör pushdowns?

MathiasF
2013-01-14, 08:34
Kör du pushdowns utan att gå hela vägen upp till hakan, och gör det ont när du kör pushdowns?

Pushdowns kör jag hela vägen, det gjorde inte ont häromdan direkt efter biccecurlen i trådstarten.

Jag kom på att det har spänt till i underarmen efter sista rep bicepcurl ibland på sistone

MathiasF
2013-01-14, 08:37
Överansträngda flexorer i underarmen eller brachioradialis är min gissning. Har du full rörelse och styrka i endast underarm/handled?

Ja, ingen skillnad mot vänster underarm.

pezrulezhaakon
2013-01-14, 15:44
MathiasF

Ditt grepp är tyvärr för smalt.

Tummarna bör hamna strax utanför delta, och såklart armbågen i samma linje som axelleden.

MathiasF
2013-01-14, 16:07
MathiasF

Ditt grepp är tyvärr för smalt.

Tummarna bör hamna strax utanför delta, och såklart armbågen i samma linje som axelleden.

Okej, jag får tänka extra på det nästa gång.

Någon som har en aning om vad som har hänt i armbågen, eller snarare:
Hur lång tid kan det ta innan det blir bra?
Kan jag påverka/göra något för att bättra skadan?



Tack för svaren allihop.

Lychgate
2013-01-14, 16:19
Okej, jag får tänka extra på det nästa gång.

Någon som har en aning om vad som har hänt i armbågen, eller snarare:
Hur lång tid kan det ta innan det blir bra?
Kan jag påverka/göra något för att bättra skadan?



Tack för svaren allihop.

Är det inte svullet/varmt blir det nog bra på några dagar. Antagligen är det en ansträngning i M. Brachioradialis vilket är en stabilisator i många bröstövningar. Kan vara triggerpunkt med. Kör töjningsövningar om du har förkortat rörelsemoment.

Kan annars vara golfarmbåge.

Scratch89
2013-01-18, 11:06
Fas vid golfarmbåge har man ju ont i flexorerna som bekant sitter medialt på underarmen och inte lateralt.