handdator

Visa fullständig version : Vassle vs kasein


xanton
2013-01-13, 09:19
Om man enbart skulle ha ett intag av vassleprotien respektive kasein i sin kost med kolhydrater o fett, bygger båda proteinerna upp muskelfibrerna eller har kasein endast en hämmande effekt på muskelnedbrytning?

kortfattat: Endast ett intag av vassle eller kasein skulle det bygga lika mycket muskler vid styrketräning?

Eddie Vedder
2013-01-13, 09:27
Du måste skilja på att bygga muskler och att akut stimulera muskelproteinsyntes över basnivåer. Man kan få större muskler utan vassleprotein. Vad som skulle ge mest är ju helt omöjligt att svara på.

vicarious
2013-01-13, 10:28
Om man enbart skulle ha ett intag av vassleprotien respektive kasein i sin kost med kolhydrater o fett, bygger båda proteinerna upp muskelfibrerna eller har kasein endast en hämmande effekt på muskelnedbrytning?

kortfattat: Endast ett intag av vassle eller kasein skulle det bygga lika mycket muskler vid styrketräning?

Både vassle och kasein kan användas som byggstenar för att bli muskler. Men det är endast vassle som akut stimulerar nybildningen av muskelprotein. Eller kasein verkar kunna göra det direkt efter träning också. Men det är inget man behöver stirra sig blind på. Styrketräning i sig stimulerar nybildningen av muskelprotein. Som Nicklas säger så är det omöjligt att svara på vilket som skulle ge bäst resultat, några sådana studier är nog inte utförda.

Jag slår ett slag för vassle, om det inte är så att man har tänkt gå en längre tid utan mat/påfyllning. Då kan kasein vara ett lämpligare val.

xanton
2013-01-13, 13:57
Tack, jag har fått svar på mig fråga :)