handdator

Visa fullständig version : Kasein vs kvarg?!


lalamums
2013-01-12, 22:15
Tänkte på en sak nyss, har insett återigen att Kvarg är äckligt oavsett om man har fun light till eller inte..

Så slog tanken mig att Kasein borde vara nästan samma sak? fast mycket enklare att få i sig.

Vad är skillnaderna? Är tänkt att äta som kvällsmål

vicarious
2013-01-12, 22:20
Tänkte på en sak nyss, har insett återigen att Kvarg är äckligt oavsett om man har fun light till eller inte..

Så slog tanken mig att Kasein borde vara nästan samma sak? fast mycket enklare att få i sig.

Vad är skillnaderna? Är tänkt att äta som kvällsmål

Proteinet i kvarg är kaseinprotein.

PowerSlize
2013-01-12, 22:32
prova blanda i vassleprotein med nån god smak så blir kvargen god.. tänkte på en annan aspekt..

vad kostar 60g protein från caseinpulver?

500g kvarg (60g protein) kostar ju ca 10-14kr.

vicarious
2013-01-12, 22:37
prova blanda i vassleprotein med nån god smak så blir kvargen god.. tänkte på en annan aspekt..

vad kostar 60g protein från caseinpulver?

500g kvarg (60g protein) kostar ju ca 10-14kr.

Beror på märke.

På LIDL ja.

aldoschadewitz
2013-01-12, 22:41
tror priset blir ganska lika vid BS casein och kvarg men ON blir nog betydlig dyrare.

vicarious
2013-01-12, 23:08
tror priset blir ganska lika vid BS casein och kvarg men ON blir nog betydlig dyrare.

LIDLs kvarg är billigare än BS Casein, om man inte räknar med extrapris eller mängdrabatt. Men jämför man BS Casein och t ex Arlas Kesella så vinner BS på priset, rätt rejält dessutom.

PowerSlize
2013-01-12, 23:27
Beror på märke.

På LIDL ja.

och på city gross. 1kg för 15kr när ja va där igår

jasonmago
2013-01-12, 23:29
Jag förstår inte hur ni kan dricka kasein... så tjock och vidrig konsistens.

vicarious
2013-01-12, 23:31
Jag förstår inte hur ni kan dricka kasein... så tjock och vidrig konsistens.

Bara spä det mer?

Man kan göra mycket annat med det än att dricka dessutom.

lalamums
2013-01-13, 00:44
Blanda i vassle i kvargen? blir det godare då eller vadå? har skogsbär i vassleprotein, men blir inte det konstigt att blanda ner protein i kvargen?

Är det någon skillnad på effekten om man intar kaseinprotein i pulverform eller om man äter t.ex kvarg?

Fuark
2013-01-13, 00:53
Blanda i vassle i kvargen? blir det godare då eller vadå? har skogsbär i vassleprotein, men blir inte det konstigt att blanda ner protein i kvargen?

Är det någon skillnad på effekten om man intar kaseinprotein i pulverform eller om man äter t.ex kvarg?

beror på smaken på ditt vassle såklart. Ska du t.ex blanda fun light strawberry med kvarg och har vassle med jordgubbssmak så blir det ju opti

RassK
2013-01-13, 10:55
Både Lidl's kvarg och BS Casein ligger runt 5-6 g/kr i PPK.

jasonmago
2013-01-13, 11:07
Bara spä det mer?

Man kan göra mycket annat med det än att dricka dessutom.

Nej de går bara inte ner haha.. Ja matlagning och fluff funkar de ju till men vill jag ha i mig kasein fort blir det kvarg alla dagar i veckan

lalamums
2013-01-13, 11:10
Någon som kan svara på detta?

Är där någon skillnad att få i sig kasein protein via pulver som kvällsmål eller om man äter kvarg så att man får i sig samma mängd?

PowerSlize
2013-01-13, 11:21
Någon som kan svara på detta?

Är där någon skillnad att få i sig kasein protein via pulver som kvällsmål eller om man äter kvarg så att man får i sig samma mängd?



same shit

Leifallan
2013-01-13, 11:23
Jag förstår inte hur ni kan dricka kasein... så tjock och vidrig konsistens.

Dricker de inte. Äter de på kvällen som en finsmakande pudding. Prova blanda i lite banan i.

Dreas
2013-01-13, 11:33
Någon som kan svara på detta?

Är där någon skillnad att få i sig kasein protein via pulver som kvällsmål eller om man äter kvarg så att man får i sig samma mängd?

Äter du tillräckligt över dagen kan du skippa båda med stor sannolikhet. Och japp, samma.

lalamums
2013-01-13, 11:38
Trodde man tog till sig saker mer ifall man åt det i föda istället för att dricka det som pulver, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag :)

Men om man får i sig det genom dagen i sin mat, då har man ju grovt uppehåll med protein när man sover och det kan jag inte tänka mig är bra, även om det kanske inte har katastrof inverkan så ifall man kan motverka negativa saker så är det väl lika bra att göra det?

Dreas
2013-01-13, 11:45
Men om man får i sig det genom dagen i sin mat, då har man ju grovt uppehåll med protein när man sover och det kan jag inte tänka mig är bra, även om det kanske inte har katastrof inverkan så ifall man kan motverka negativa saker så är det väl lika bra att göra det?Vilka negativa saker?

Vad säger att du måste äta ofta och speciellt innan du lägger dig? Om du äter en stor måltid runt 19-20 på kvällen så har du ju massa mat som ligger och tas upp under en lång tid.

vicarious
2013-01-13, 12:19
Både Lidl's kvarg och BS Casein ligger runt 5-6 g/kr i PPK.

Njae. Lite för högt.

davidandersson
2013-01-13, 14:47
Jag förstår inte hur ni kan dricka kasein... så tjock och vidrig konsistens.


Kasein är ju godare än vassle*screwy*

Figurenha
2013-01-13, 15:12
Tänkte på en sak nyss, har insett återigen att Kvarg är äckligt oavsett om man har fun light till eller inte..

Så slog tanken mig att Kasein borde vara nästan samma sak? fast mycket enklare att få i sig.

Vad är skillnaderna? Är tänkt att äta som kvällsmål

Provat på kvarg med smak?

RassK
2013-01-13, 15:36
Njae. Lite för högt.

Ok, förlåt: 4,615384615384615 g/kr för lidlkvarg
Kaseinpulver: 3,775167785234899 g/kr

Jag var fast i de gamla värdena när lidlkvarg kostade 12kr/500g och bs-casein såldes i 2kg's burkar.

lalamums
2013-01-13, 16:50
Vilka negativa saker?

Vad säger att du måste äta ofta och speciellt innan du lägger dig? Om du äter en stor måltid runt 19-20 på kvällen så har du ju massa mat som ligger och tas upp under en lång tid.

Det var inte det jag menade att man skulle äta en stor måltid på kvällen, utan det är bara proteinet jag tänker på, får inte kroppen i sig protein regelbundet så börjas ju nedbrytning har jag läst på väldigt väldigt många ställen, just därför passar långsamt protein bra att intas på kvällen så att det sprids ut under natten.

Men jag kan ju ha fel, det är också blandannat därför jag frågar här för att jag är lite osäker på hur jag gör detta på ett bra sätt.


Har inte provat kvarg med smak, visste inte att det fanns utan har bara kört med funlight. Ska prova att blanda i nåt med stavmixer o se vad jag tycker :) Annars bytar jag nog till kasein efter vad jag läst här i tråden, dricker hellre något snabbt än att tvingar i mig det ifall det blir samma effekt.

Dreas
2013-01-13, 17:09
Det var inte det jag menade att man skulle äta en stor måltid på kvällen, utan det är bara proteinet jag tänker på, får inte kroppen i sig protein regelbundet så börjas ju nedbrytning har jag läst på väldigt väldigt många ställen, just därför passar långsamt protein bra att intas på kvällen så att det sprids ut under natten.

Men jag kan ju ha fel, det är också blandannat därför jag frågar här för att jag är lite osäker på hur jag gör detta på ett bra sätt.


Har inte provat kvarg med smak, visste inte att det fanns utan har bara kört med funlight. Ska prova att blanda i nåt med stavmixer o se vad jag tycker :) Annars bytar jag nog till kasein efter vad jag läst här i tråden, dricker hellre något snabbt än att tvingar i mig det ifall det blir samma effekt.Du har läst det på väldigt väldigt många ställen ja, det har jag också, det blir ju ingen sanning för det.

Bara för att balansera ut dina tankar kring det hela kan periodisk fasta vara intressant att läsa på om.

Kvarg med smak finns, dock mer kolhydrater i de varianterna. En kesella vanilj + en kesella naturell är riktigt fint.

lalamums
2013-01-13, 17:18
Nej det är klart, men logiskt låter det ganska vettigt.

Har du någon bra länk eller guide om periodisk fasta man kan läsa? så man inte söker och hittar något strunt. Skulle vara intressant :)

Dreas
2013-01-13, 17:23
Nej det är klart, men logiskt låter det ganska vettigt.

Har du någon bra länk eller guide om periodisk fasta man kan läsa? så man inte söker och hittar något strunt. Skulle vara intressant :)http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Eller www.leangains.com - Kan ses som lite partisk åt andra hållet tror jag.

Det jag försöker få fram är att du behöver troligen inte kvarg precis innan läggdags och om du inte gillar det så se till att få i dig mer protein tidigare så borde du vara safe. Jag säger borde för att mig veterligen är det inte undersökt.

Gonsa
2013-01-15, 17:13
och på city gross. 1kg för 15kr när ja va där igår

Vad heter produkten? Skånemeijerier eller?

Inhoc
2013-01-16, 13:13
Jag brukade äta Lidls kvarg med en sked, tallrik, lite vatten och fun light/hermesetas tills jag insåg att det är betydligt lättare, framför allt psykiskt, att hälla runt 3 dl mjölk/vatten i en "shaker" med kvargen, skaka skiten och sedan dricka den på 1 minut istället för att pina sig igenom en tallrik med kvarg under 15-20 minuter.

Skillnaden är väl endast att "flytande" kasein mättar mindre?

vicarious
2013-01-16, 13:19
Jag brukade äta Lidls kvarg med en sked, tallrik, lite vatten och fun light/hermesetas tills jag insåg att det är betydligt lättare, framför allt psykiskt, att hälla runt 3 dl mjölk/vatten i en "shaker" med kvargen, skaka skiten och sedan dricka den på 1 minut istället för att pina sig igenom en tallrik med kvarg under 15-20 minuter.

Skillnaden är väl endast att "flytande" kasein mättar mindre?

Frågan är ju dock varför du överhuvudtaget äter något som du inte tycker är gott.

Dreas
2013-01-16, 13:26
Frågan är ju dock varför du överhuvudtaget äter något som du inte tycker är gott.MAN MÅSTE VARA OPTI! Man blir katabol direkt man inte äter något var tredje timma och kasein bara måste du ha någon gång under dagen, speciellt på kvällen.....

Linjedomarn
2013-01-17, 15:20
Blanda i lite vaniljextrakt och käka kvarget som yoghurt. Du kan ju inte säga att du inte gillar yoghurt nu.

Inhoc
2013-01-17, 17:04
Frågan är ju dock varför du överhuvudtaget äter något som du inte tycker är gott.

Jag antar då att du 'åh frälste demiguden' aldrig någonsin gör något du inte gillar... oavsett vad det nu kan handla om.

Dreas
2013-01-17, 17:34
Jag antar då att du 'åh frälste demiguden' aldrig någonsin gör något du inte gillar... oavsett vad det nu kan handla om.Det beror väl på, om det inte finns någon vettig anledning till det så är det väl ganska onödigt :)

Inhoc
2013-01-17, 19:00
Det beror väl på, om det inte finns någon vettig anledning till det så är det väl ganska onödigt :)

Tja... man kan ju filosofera över vad nu egentligen är onödigt/nödigt i samband med styrketräning/träning och kosten man stoppar in i sin mun under 24h.

Eller så kan man diskutera om det verkligen var nödvändigt att skriva ett inlägg som inte bidrog med något annat till tråden än att öka antalet inlägg en person har.

Dreas
2013-01-17, 19:52
Tja... man kan ju filosofera över vad nu egentligen är onödigt/nödigt i samband med styrketräning/träning och kosten man stoppar in i sin mun under 24h.

Eller så kan man diskutera om det verkligen var nödvändigt att skriva ett inlägg som inte bidrog med något annat till tråden än att öka antalet inlägg en person har.

Mer och mer pekar på att kosten inte spelar en så stor roll. Nå sitt proteinbehov och kcalmål, fokusera på träningen.

Att då sitta och äta något äckligt känns väldigt onödigt :)

Old Nick
2013-01-17, 21:07
Att då sitta och äta något äckligt känns väldigt onödigt :)

Speciellt med tanke på att man faktiskt kan sätta sig och äta någonting man faktiskt gillar istället. Så hade nog jag gjort.

vicarious
2013-01-18, 08:29
Jag antar då att du 'åh frälste demiguden' aldrig någonsin gör något du inte gillar... oavsett vad det nu kan handla om.

Inte om jag inte måste, nej.

Tja... man kan ju filosofera över vad nu egentligen är onödigt/nödigt i samband med styrketräning/träning och kosten man stoppar in i sin mun under 24h.

Eller så kan man diskutera om det verkligen var nödvändigt att skriva ett inlägg som inte bidrog med något annat till tråden än att öka antalet inlägg en person har.

Jag var helt seriös med mitt inlägg. Varför äta kvarg om man kan äta något annat proteinrikt som man faktiskt gillar? Kött, ost, ägg, proteinpulver osv. Kanske skulle varit mer tydligt med mitt budskap: det är inget magiskt med kvarg.

PS. Inte tonfisk heller för den delen. Tråkig attityd du har förresten.

Elmer
2013-01-29, 17:01
Jag har personligen ngt svårt för kaseinpulver.
Smakar plastigt & konstigt, trots extra tillsatt kakao.
Känndes nog inte fullt så naturligt i magen för den delen.

Som kvällsprotein föredrar jag lidl's kvarg(1/2 förpackning) med en gnutta saft aller sylt irörd.
Både godare & snällare för min mage.
Mättar riktigt bra

Det händer även att jag rör ut det med mjölk till en tjock yoghurt.
Lite skivad banan + havreringar alt müsli är klockrent.
Går att även ha i en gnutta sylt om man inte är rädd för snabba kolhydrater.

Annars kan keso/minikeso vara ett alternativ.
Keso med mosad/skivad banan är inte helt fel.

Keso med kräftstjärtar & finhackad rödlök gör inte heller ont att smaska i sig på kvällskvisten.
Kanske inte ngt man mölar i sig varje kväll, men som Fredagsmys framför dumburken duger det riktigt fint.