handdator

Visa fullständig version : kritisk punkt i min deff


andrejc
2013-01-12, 17:46
Hej!

Har deffat nu i fyra veckor, började på ca: 87 kg (179cm). Har under hela tiden legat back på ca:500-800kcal/dag och haft ett högt proteinintag ca: 200-240g/dag. Tappade från 87 till 81i midjemått, nu känns det som att det är det sista fettet kvar eller vad man ska säga, måste jag trappa ner ännu mer och ha ett ännu större underskot? Eller kan jag fortsätta på samma sätt, väger just nu 84kg. Senaste mätningen visade 12.19% bf. Hur går man vidare? Tränar förövrigt ett 5-split med en muskelgrupp + mage /pass.

Andersson92
2013-01-12, 19:30
Hej!

Har deffat nu i fyra veckor, började på ca: 87 kg (179cm). Har under hela tiden legat back på ca:500-800kcal/dag och haft ett högt proteinintag ca: 200-240g/dag. Tappade från 87 till 81i midjemått, nu känns det som att det är det sista fettet kvar eller vad man ska säga, måste jag trappa ner ännu mer och ha ett ännu större underskot? Eller kan jag fortsätta på samma sätt, väger just nu 84kg. Senaste mätningen visade 12.19% bf. Hur går man vidare? Tränar förövrigt ett 5-split med en muskelgrupp + mage /pass.

Går du ner på det kcal-underskottet du har nu så behöver du ju inte ändra, det är när du märker att du inte går ner längre som du får dra ner på kalorierna/öka träningen.

milk
2013-01-13, 10:54
Eller börja med hög intensiv cardio träning så som intervaller etc. Då förbränner kroppen mer / snabbare än om du kör power walks etc en längre tid. Plus man sparar en jävla massa tid. Sen kan du nog stanna kvar på samma kcal intag om du kör hög intensiva cardio övningar.

Dreas
2013-01-13, 10:59
Eller börja med hög intensiv cardio träning så som intervaller etc. Då förbränner kroppen mer / snabbare än om du kör power walks etc en längre tid. Plus man sparar en jävla massa tid. Sen kan du nog stanna kvar på samma kcal intag om du kör hög intensiva cardio övningar.Han bränner ju inte mer om kcalunderskottet är det samma.

Och mage fem ggr i veckan, vad har du nu läst på för kul sida?

milk
2013-01-13, 11:05
Han bränner ju inte mer om kcalunderskottet är det samma.


Han borde bränna mer kcal om han ökar intensiteten / frekvensen på sin cardio om han nu kör det eller lägger till detta. Då kan han fortfarande stanna på samma kcal-intag men ändå gå ner i vikt utan att hamna på någon "platå" och justera kosten.

Om man nu inte vill det dvs...

andrejc
2013-01-13, 11:42
Kör olika magövningar varje pass, enda muskeln som behöver 24 timmars återhämtning det är bara 3set/pass.

Men om mitt intag för att stanna på min vikt är 3100kcal. Borde jag väl fortsätta gå ner så länge jag har ett underskott? Har kört HIIT 1/vecka. Eller blir det så att kroppen vänjer sig vid underskottet och därav krävs mer intensitet?

Dreas
2013-01-13, 11:47
Kör olika magövningar varje pass, enda muskeln som behöver 24 timmars återhämtning det är bara 3set/pass.

Men om mitt intag för att stanna på min vikt är 3100kcal. Borde jag väl fortsätta gå ner så länge jag har ett underskott? Har kört HIIT 1/vecka. Eller blir det så att kroppen vänjer sig vid underskottet och därav krävs mer intensitet?Källa på att magen inte är som alla andra muskler? Kom med något bättre än en youtubelänk :)

Så länge du går ner behöver du inte ändra något. Ja, kroppen anpassar sig vid underskott men så länge du fortsätter att gå ner i en takt du trivs med behöver du inte dra ner på kalorierna.