handdator

Visa fullständig version : Lätt deformerad bröstkorg/sternum


Redefine
2013-01-12, 13:28
Tjo!

tänkte höra om de finns någon fler som jag vars bröstkorg inte är "som den ska". Min deformation visar sig som att revbenen på min högra sida buktar lätt utåt innan dom fäster vid bröstbenet/sternum. vilket till synes ha resulterat i en slightly annorlunda form på min högra bröstmuskel. Jag tror inte det har gett upphov till någon större skillnad i styrka, det handlar mest nog om kosmetik liksom. Jag tror och hoppas dock att det fortsätter bli mindre synligt ju mer jag tränar och bygger upp bröstmuskulaturen.. Tänkte om någon här vet om det kommer medföra problem framöver i min färd mot att bli större muskelmässigt?

Woody R
2013-01-12, 14:06
På vänster sida så sticker mina revben ut några centimeter mer och vänster bröstmuskel är lite annorlunda formad än höger.

Redefine
2013-01-15, 15:09
På vänster sida så sticker mina revben ut några centimeter mer och vänster bröstmuskel är lite annorlunda formad än höger.

Okej, känner du att du har/haft ojämn styrka mellan vänster och höger pec pga dehär?

Woody R
2013-01-15, 15:19
Japp det är skillnad på volym och styrka

stolpskott
2013-01-15, 15:33
Jag har pectus excavatum. Även om jag aldrig kommer ha en normal bröstkorg (rent kosmetiskt) så har jag inte haft några problem med att öka i styrka eller volym.

Redefine
2013-01-15, 15:51
Jag har pectus excavatum. Även om jag aldrig kommer ha en normal bröstkorg (rent kosmetiskt) så har jag inte haft några problem med att öka i styrka eller volym.

Skönt att höra att de inte inneburit några uteblivna gainz iaf! :) jag har nog en lätt version av tvärtom, vad det nu heter :P muskelfästet på den högra booben nertill i mitten sitter lite annorlunda än det på den vänstra sidan. Känner inte iaf att jag upplevt någon styrkeskillnad..

Latissimus Dorsi
2013-01-15, 15:53
Pectus Excvectum kan det vara, inbillar mig att jag läst att det ser kosmetiskt mycket bättre ut desto mer vältränade bröstmuskler du har.

Redefine
2013-01-15, 15:55
Pectus Excvectum kan det vara, inbillar mig att jag läst att det ser kosmetiskt mycket bättre ut desto mer vältränade bröstmuskler du har.

pectus excavatum (stavning?) innebär ju en innåtbuktande bröstkorg såsom jag förstått det (rätta mig om jag har fel). För mig är det tvärt om, alltså att den högra "bröstkorgshalvan" står lite längre ut än den vänstra där dom möts vid sternum.

stolpskott
2013-01-15, 16:04
Pectus Excvectum kan det vara, inbillar mig att jag läst att det ser kosmetiskt mycket bättre ut desto mer vältränade bröstmuskler du har.

Det beror nog helt på till vilken grad man har det. Jag har typ medium, och stora bröstmuskler skulle se helt sjukt ut på mig. Kan iofs vara pga en kombination av deformationen och mina muskelfästen.

pectus excavatum (stavning?) innebär ju en innåtbuktande bröstkorg såsom jag förstått det (rätta mig om jag har fel). För mig är det tvärt om, alltså att den högra "bröstkorgshalvan" står lite längre ut än den vänstra där dom möts vid sternum.

Mm, han tänkte nog fel. Mer troligt pectus carinatum, eller en halv version av det.