handdator

Visa fullständig version : Splitat schema med bröst två dagar i rad - kan mina bröst bli övertränade?


Matso
2013-01-12, 09:54
Hej allihop

Skulle uppskatta er input angående detta...
Jag har precis börjat med ett tvådelat schema, uppdelat på bröst, axlar, armar ena passet och andra passet ben och rygg... Körde första passet igår och sitter med en betryggande och mysig träningsvärk just nu och förbereder mig för nästa pass så fort frukosten har lagt sig. anyway...

Pass A ser ut som följer:
Bänkpress och axelpress i maskin,
Flyes i maskin,
hantellyft åt sidorna,
scottcurl och tricepskickback.

Pass b:
Benspark i maskin,
kabelrodd,
hantelpullover,
vadpress och
enarmsrodd.

Dessa görs dagen efter varandra coh sedan en dags vill och sedan upprepa i ca 6-8 veckor (eller till hulk inträffar). Schemat är efter en träningsbok (titeln har jag inte just nu men... det är en bra bok enligt mig och den har fått goda omdömen).

Och så min fråga kring detta.

Om jag gör bänkpress och flyes ena dagen och dagen efter gör hantelpullover (i det här sammanhanget inlagd som en ryggövning, men som verkar träna brösten mer), finns det inte en risk att det blir en överträning eller att brösten inte hinner vila (och därmed utvecklas) då bröstet bara får en vilodag medan de andra får två...

/Matso

vicarious
2013-01-12, 10:00
Om du nödvändigtvis vill ha en pullover-övning så byt från hantel till någon annan variant. Brukar finnas maskiner för det, annars gillar jag pullover i cable.

Bara för att boken skriver att man ska köra hantelpullover betyder inte att det är nåt magiskt med just den övningen :)

mikaelj
2013-01-12, 10:07
En muskelgrupp kan inte bli övertränad.

Matso
2013-01-12, 10:15
Vicarious: Mja det är inte nödvändigt, men eftersom jag inte är så insatt som det heter känns det lite tryggare att följa ett schema som någon annan, som kan sina grejer, har gjort... Samtidigt är jag

Mikaelj: Tänkte mest på pectoralis (major, heter den va?), ser ovan att jag var lite otydlig... Tubular bells FTW, förresten!

/Matso

Matso
2013-01-12, 10:21
Hrm... det verkar som jag inte kan editera mitt förstainlägg ovan...

För att förtydliga mig: Vad jag oroar mig över är att om jag första passet gör två bröstövningar och sedan gör en till vid passet dagen efter, finns det risk för att bröstet, dvs. pectoralis major, kan få för mycket träning?

/Matso

mikaelj
2013-01-12, 10:27
Nej, det finns ingen risk. Dina arbetsvikter kommer att bli lägre, that's it.

Vad menar du skulle hända om man tränar "för mycket"?

mini
2013-01-12, 10:37
Schemat är dock sisådär av andra orsaker. Saknar en hel del träning för baksida ben och mage tex.

Matso
2013-01-12, 10:56
Mikaelj: "För mycket" syftar på överträning... jag är onödigt luddig idag känner jag... Vill helt enkelt se en utveckling hos mig och jag vill göra vad jag kan för att min kropp skall utvecklas av träningen och undvika sådant som kan ge skador eller som kan motverka en sådan utveckling. Träningsmässigt har jag en totalt blank bakgrund, har inte sysslat med någon fysisk aktivitet i ca 35 år (med undantag för gymnastiken i skolan) innan jag började på gym för lite mer än ett år sedan... så kanske nojjar jag mig, men jag känner att jag måste utgå i från dem förutsättningarna när jag tränar och när jag byter scheman osv, därför frågar jag gärna om sådant jag funderar över även om det kanske inte är helt logiska frågor för de som har hållt på ett tag...

Mini: Jag har reagerat på det också... saknar just magen och den där filémuskeln i ryggen (vad heter den, erector nånting tror jag)... baksida av benen också ja. Är det något annat du reagerar på?

Författaren till boken jag använder (Styrketräning - den stora steg för steg guiden till en stark och vältränad kropp) verkar ofta hoppa över just mage och erector-muskeln, jag vet inte varför (i de tre schema jag tagit därifrån hittils har de ingått i ett av dem bara, dock har jag gjort övningar för dem åndå).

/Matso

mikaelj
2013-01-12, 16:18
Överträning handlar om att träna över sin kapacitet över lång tid, oftast hela kroppen flera gånger i veckan, ihop med sömn och närings- och energiintag som inte täcker upp. Så det är inget du behöver oroa dig för. Däremot kanske det inte ger så mycket att träna exakt samma två dagar i rad, eftersom du då inte hinner återhämta dig ordentligt och därför kommer behöva använda lättare vikter.

Anders The Peak
2013-01-12, 16:40
Super-Position Training - Yuri Verkhoshansky (http://ditillo2.blogspot.se/2011/12/super-position-training-yuri.html)

Pepz
2013-01-12, 16:45
jag har bröstövningar med på alla fyra pass jag kör på en vecka

pezrulezhaakon
2013-01-12, 17:58
Matso

För mycket träning av en muskelgrupp ger inte överträning i dess psykologiska betydelse. Det ger istället högre risk att skada sig i de intilliggande lederna, samt att träningsbelastningen för muskeln blir lägre och resultaten minskar/avtar, eller tom avstannar eller är kontraproduktivt.