handdator

Visa fullständig version : Kostråd Stronglift


Oxiduz
2013-01-12, 03:19
Hejsan,

Jag har en fråga angående min kost, jag tränar för tillfället 3ggr i veckan (stronglift) men kommer nog utöka med powerwalk alternativt lite mer cardio alternativt brottning 2ggr i veckan om jag orkar.

Som jag äter nu

Frukost: Ägg, Bacon, Grönsaker, Kvarg, Shake, Nötter (inte alltid shake eller nötter försöker varier lite)
Mellan: Shake, Grönsaker, Frukt, Nötter
Lunch: Antingen fisk, fågel, kött samt grönsaker någon frukt
Mellan: Shake
Middag: Samma som lunchen

Har försökt äta lite enligt lchf men det blir nog alldeles för lite fett.

Hur ser det ut just nu, och vad skulle man kunna lägga till? vill gärna öka lite i volym (väger runt 92-94 nu)
Har inte orkat börja räkna allt jag äter är förtillfället tillräckligt stolt att jag sköter varje träningspass exemplariskt :)

Tankar ideer? ska man testa lchf riktigt ordentligt och ösa på fett, eller ska man köra lite potatis och ris till maten men självklart fortsätta skita i bröd, socker, och allt som fast food innebär?
Samt missar jag att få i mig några speciella vitaminer, mineraler etc?

Tack på förhand.

Ursäkta inläggets kvalitet men håller på att somna vid datorn :smash:

nitz
2013-01-12, 03:28
Vad är exakta målsättningen just nu?
Upp eller ner i vikt?

Oxiduz
2013-01-12, 11:12
Vad är exakta målsättningen just nu?
Upp eller ner i vikt?

Oj förlåt borde kanske sagt det :smash:

Vill gärna bli av med fettet men gå upp lite i volym, låter säkert puckat men som sagt målet är att bli lite större men mindre fet.
Omöjligt att göra en fett % uppskattning men som sagt, gärna bort med så mycket fett som möjligt utan att bli ett skelett


:hbang:

Amfksp
2013-01-12, 13:32
"Har försökt äta lite enligt lchf men det blir nog alldeles för lite fett."
Hur menar du här?

Oxiduz
2013-01-13, 00:42
"Har försökt äta lite enligt lchf men det blir nog alldeles för lite fett."
Hur menar du här?

Att det snarar blir LC och inte HF eftersom jag inte har så mycket fett i maten som man har i lchf, tex massa smör, bearnaisesås, grädde etc,
Det enda fettet nu är skagenröra till visa maträtter, samt kokosfett en sked på morgonen

Prez
2013-01-13, 01:29
Standard är per kg kroppsvikt:

* 2g protein
* 0,5-1g fett
* Resten kolhydrater tills du når kalorimålet

Räkna din dagliga energiförbrukning.
Om du vill bulka lägg på 300-500 kcal.
Om du vill deffa, ta bort 500 kcal.

Oxiduz
2013-01-13, 01:53
Standard är per kg kroppsvikt:

* 2g protein
* 0,5-1g fett
* Resten kolhydrater tills du når kalorimålet

Räkna din dagliga energiförbrukning.
Om du vill bulka lägg på 300-500 kcal.
Om du vill deffa, ta bort 500 kcal.

Tack för ditt svar, har aldrig räknat kalorier men kanske dags att lära sig :)

Prez
2013-01-13, 02:16
Tack för ditt svar, har aldrig räknat kalorier men kanske dags att lära sig :)

Finns många hemsidor och appar du kan använda, det är inte speciellt svårt att mata in det man äter.

Men du måste nästan ha en matvåg. Klicka här för lista (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s111844524&o=lokal_rank#prodlista)

Använder en Centurion KG-200 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=763458) själv, ser fin ut och gör vad den ska.

Lycka till.

nitz
2013-01-13, 03:33
Oj förlåt borde kanske sagt det :smash:

Vill gärna bli av med fettet men gå upp lite i volym, låter säkert puckat men som sagt målet är att bli lite större men mindre fet.
Omöjligt att göra en fett % uppskattning men som sagt, gärna bort med så mycket fett som möjligt utan att bli ett skelett


:hbang:

Du kan antingen ligga och harva där du ligger, vilket bör ge effekter på kroppsammansättningen på sikt.
Det du kan göra för snabbare resultat är att ta det alternativet som känns mest rimligt först och utföra det.
T.ex deffa för att bli av med fett, bulka för att bli större (då lägger du däremot även på dig kroppsfett).
Då jag inte vet hur du ser ut idag samt hur din exakta målsättning ser ut är det svårt att säga vad du ska göra ;).
Jag tycker inte LCHF är den mest optimala kosthållningen för styrketräning och framstår inte som att det kanske är den bästa kosten att bulka på, men där gör du som du vill.