handdator

Visa fullständig version : Tuttar.


Axii
2013-01-11, 22:38
Hej!
Har en fråga.
När jag kör bröst (spelar ej roll vilken övning) så brukar axlarna ge upp innan brösten. Liksom jag känner att brösten har 1-2 rep/s kvar stt ge men axlarna ger upp å jag får tex inte upp stången.

Är detta normalt?

NNIF
2013-01-11, 22:41
bland nybörjare kanske

lär dig använda bröstmusklerna i tex pressar :)

ett basic tips är att brösta upp sig och dra ihop skulderbladen i princip maximalt samt brygga lite.

Axii
2013-01-11, 22:44
bland nybörjare kanske

lär dig använda bröstmusklerna i tex pressar :)

ett basic tips är att brösta upp sig och dra ihop skulderbladen i princip maximalt samt brygga lite.

Brukar göra ont när jag trycket ihop skulderbladen, liksom kraften från stången sätter stor tryck på skulderbladen om de är ihop tryckta.

NNIF
2013-01-11, 22:46
Brukar göra ont när jag trycket ihop skulderbladen, liksom kraften från stången sätter stor tryck på skulderbladen om de är ihop tryckta.

kanske är relaterat till dina problem att få "kontakt" i övningar för övre ryggen?

Axii
2013-01-11, 22:49
kanske är relaterat till dina problem att få "kontakt" i övningar för övre ryggen?

Kanske, men det är samma sak i andra övningar. Tex flyes i maskin, axlarna ger upp innan brösten...

NNIF
2013-01-11, 22:53
Kanske, men det är samma sak i andra övningar. Tex flyes i maskin, axlarna ger upp innan brösten...

du ska "brösta upp dig" där med och dra bak axlarna, testa att sitta högre upp i maskinen med, så att händerna kommer längre ned mot bröstet.

Skitväder
2013-01-11, 22:57
Du kanske kör fel och därför det tar mer på axlar en bröst? En övnings som jag skulle rekommendera är lutande bänkpress. För att göra det lite roligare så ska du ha dina händer ganska långt ut på skivstången, det funkar riktigt bra för mig! :)

Proxy
2013-01-11, 22:59
Det kommer att lösa sig när du har fått lite bröst att faktiskt koppla in. Är inte dryg, det är så det är.

Axii
2013-01-11, 23:12
du ska "brösta upp dig" där med och dra bak axlarna, testa att sitta högre upp i maskinen med, så att händerna kommer längre ned mot bröstet.
När jag bröstar upp mig känns det faktiskt inte ett dugg. :(

Du kanske kör fel och därför det tar mer på axlar en bröst? En övnings som jag skulle rekommendera är lutande bänkpress. För att göra det lite roligare så ska du ha dina händer ganska långt ut på skivstången, det funkar riktigt bra för mig! :)
Nej, inte bra för bicepsenan. Du borde sluta upp med det innan du skadar dig!

Det kommer att lösa sig när du har fått lite bröst att faktiskt koppla in. Är inte dryg, det är så det är.
Nejnej, är tacksam för ditt svar!
Förut fik jag aldrig kontakt med brösten å de växte inte. Nu har de växt och blivit starkare. Kanske behöver växa ett par månader till..
Dessutom har jag ökat 10 kg i bänken, hur mkt av stången går upp med hjälp av axlar å triceps är en annan femma...
Eller kanske bara jag som är nojig?

Proxy
2013-01-11, 23:16
Du är nojig, men du har inte helt fel. Sträva alltid efter att förbättra ditt mind-muscle connection, men förstå att det tar långt tid. Det blir dock lättare ju större muskeln i fråga är.

LillisJ
2013-01-12, 01:02
Oavsett om du har 100% kontakt eller inte så måste det ju vara någon muskel som trycker upp vikten, korrekt?

NNIF
2013-01-12, 08:33
När jag bröstar upp mig känns det faktiskt inte ett dugg. :(



Du har inte övervägt att boka in ett pass med en personligt tränare (PT) som kan hjälpa dig med bröst, rygg och baksida axeln - träningen?

Jorgen
2013-01-12, 08:36
§6. När du postar ett inlägg, se då till att du postar det i rätt kategori. En post rörande träning hör inte hemma i ”kost & näring”. Postar du fel av misstag, skicka då ett PM till en moderator, så flyttar vi inlägget åt dig. Ditt inlägg bör även ha en genomtänkt rubrik som speglar innehållet för din frågeställning så att andra medlemmar kan få en bild av trådens innehåll redan genom att läsa titeln.

..