handdator

Visa fullständig version : Grym akneutveckling av rådande proteinpulver?


Sinatra
2013-01-11, 14:21
Så jag började nyligen träna hårt igen och införskaffade ett vassleproteinpulver. Efter 3-4 dagar märkte jag att ryggen började täckas med akne. Tänkte inte så mycket mer på det men höll koll efter liknande prickar på kroppen. Efter en vecka så märkte jag att jag hade fått en liten zon på bröstet - där jag tidigare haft lite besvär med akne - som är helt full med akne.

Såg nu att det börjat komma lite i ansiktet så jag slutade direkt (igår) att ta mitt pulver. Det har alltså inte gått tillräckligt lång tid än för att fastställa att det är proteinpulvret, men det känns som det mest logiska alternativet.

Är det pulvret eller kan det även ha med att göra att jag har lagt om kosten helt (till det bättre dock, äter inget skit längre samt som jag äter mindre då jag deffar) och att jag precis börjat träna?

Jag är ändå 24 år och har fortfarande problem med hyn även om det blivit mycket bättre. Känns som mina hormoner är mycket lättretade :>

Vad tror ni? Bör jag köra på eller vänta någon vecka med proteinpulvret och se hur saker och ting går? Eller är detta någorlunda vanligt när man börjar träna igen?

King Grub
2013-01-11, 14:41
Det är inte ovanligt att vassleproteinpulver ger upphov till ökad mängd akne hos personer som är benägna för detta.

Sinatra
2013-01-11, 15:02
Det är inte ovanligt att vassleproteinpulver ger upphov till ökad mängd akne hos personer som är benägna för detta.

Ok, men vad finns det för alternativ då? Kommer bli svårt att få i sig protein via kost när jag deffar, speciellt när jag inte klarar av kvarg, avskyr det :/

ExtremtRippad
2013-01-11, 15:06
Ok, men vad finns det för alternativ då? Kommer bli svårt att få i sig protein via kost när jag deffar, speciellt när jag inte klarar av kvarg, avskyr det :/

Sojaprotein, egg och BEEF!

Akada
2013-01-11, 15:10
Kött, fisk o fågel me låg fetthalt?

agazza
2013-01-11, 15:29
Har det inte med insulinpåslaget att göra så att det är bättre att inta proteinet med en måltid istället?

Sinatra
2013-01-11, 15:49
Ok tack alla, men kan det inte vara så att detta bara är något som man får i början av träning då? En kompis sade att han hade samma problem förut men att kroppen typ anpassade sig efter några veckor och de försvann? :|

Sinatra
2013-01-11, 15:51
Har det inte med insulinpåslaget att göra så att det är bättre att inta proteinet med en måltid istället?

Ja detta vore intressant att veta likaså!

DJJOHANSSON
2013-01-11, 17:09
Du tar inga fler tillskott?

tjing
2013-01-11, 17:18
Har det inte med insulinpåslaget att göra så att det är bättre att inta proteinet med en måltid istället?

Det är speciella egenskaper hos mjölkprotein det handlar om.

King Grub
2013-01-11, 17:21
Och även om det är insulinfrisättning som enbart skulle ligga bakom saken, så blir den ju ännu större om man lägger till en måltid också.

aldoschadewitz
2013-01-12, 22:48
Ok tack alla, men kan det inte vara så att detta bara är något som man får i början av träning då? En kompis sade att han hade samma problem förut men att kroppen typ anpassade sig efter några veckor och de försvann? :|

tyvärr tror inte kroppen vänjer sig.. jag känner inte till det i alla fall och låter orimmligt