handdator

Visa fullständig version : Bra kampsport eller sport för lite äldre


Exal
2013-01-11, 13:35
Nu kommer ni säkert säga att 27 år inte alls är mycket, men jag har just återhämtat mig från en träningsskada och hade nu tänkt att börja sporta igen och gärna tävla.

Jag är dock medveten om att vissa sporter gör det svårare än andra att tävla i när man börjar bli lite äldre, så jag tänkte höra om folket på Kolozzeum kan tipsa om sporter/kampsporter som man kan träna och tävla i utan att känna att åldern börjar komma i vägen allt för tidigt (är ju trots allt snart 30).
Givetvis hellre något mer fysiskt krävande än t.ex. golf då jag kommer delvis att göra det för att hålla mig i form :)

Tack på förhand!

LoveMachine
2013-01-11, 14:27
Det är lite svårt att svara på utan att veta mer om vilken typ av kampsport du tänker dig och vad du vill ha ut. För det finns ett ganska brett spektra. I dess enklaste form så kan du fundera över om det är mer tradtitionella kampsporter i stil med Budo eller mer moderna ā la MMA.

Silencer
2013-01-11, 14:39
Bjj

gunhamn
2013-01-11, 14:39
Måste slå ett slag för styrkelyft här ;) flera på klubben som börjat en bit över 30 och en del nära 40!

En av Sveriges bästa lyftare började i 27 års ålder, är idag 32-33 :)

luderlasse
2013-01-11, 14:44
Boxning skulle jag vilja säga, låg skaderisk förutom lite slitigt för axlarna emellan åt men knän och rygg klarar sig. Bra träning av kordination och kondition.

Dessutom lätt att komma igång att sparra.

andeem
2013-01-11, 14:57
Höga sparkar blir ofta jobbiga när man blir äldre och stelare, så karate, taekwondo, kickboxning och ev thaiboxning går bort. Västerländsk brottning vet jag väldigt lite om men det ser slitigt ut.

Jag skulle också rekommendera brasiliansk jiujitsu, eller judo.

z_bumbi
2013-01-11, 15:47
Tävla på vilken nivå och vad har du pysslat med tidigare som du tyckte var kul?

mellez
2013-01-11, 15:48
Höga sparkar blir ofta jobbiga när man blir äldre och stelare, så karate, taekwondo, kickboxning och ev thaiboxning går bort. Västerländsk brottning vet jag väldigt lite om men det ser slitigt ut.

Jag skulle också rekommendera brasiliansk jiujitsu, eller judo.

Haha han är 27, så förbannat gammal är man väl inte då? ;)

OP, du kan köra vad du vill, på en vettig klubb sätter du nivån själv och börjar sparras och match-träna när du känner dig mogen, eller om du bara vill hålla det på motionärsnivå är ju det okej.

Hemi
2013-01-11, 15:53
John Williams, 70 år gick en MMA match för att tala om för samhället att inte döma ut äldre personer. Han 'r i bra form och har varit strongman som böjt spikar mm, bland annat.

Annars kan man börja med vad som helst, amatörboxning har väl en en tävlingsgräns på 34 och de som tävlar då har mest fortsatt tills dess, visserligen. Jag tränade judo som "äldre" i UK och det var många tatuerade 20-60 åringar som gick dit direkt efter kneget. Vissa av de äldre var riktigt bra, kastade och blev kastade hur som helst i mattan. Judo är skitbra, många av de hippare kampsporterna idag har hämtat en massa från judon. Vet inte hur det är med judo i Sverige, England håller dock på traditionella saker och ger inte upp dem bara för att någonting nytt kommer.

cero
2013-01-11, 16:07
Bjj

+1

Riktig kul grapplingsport som är mindre slitsam än brottning och MMA. Tävlar gör du mot folk som är på samma nivå. Finns både med GI (dräkt) och utan. Personligen tror jag utan är roligare för de flesta.

andeem
2013-01-11, 16:08
Haha han är 27, så förbannat gammal är man väl inte då? ;)Nej, jag tycker inte det (är 46 själv ju), men han verkar tycka det.

mellez
2013-01-11, 16:21
Nej, jag tycker inte det (är 46 själv ju), men han verkar tycka det.

Tyckte det lät så lustigt när du räknade bort alla kampsporter med sparkar för man blir så stel på äldre dagar, håller inte riktigt med, är inte själv någon ungtupp men inte är det jobbigare att hålla sig vig för det.

andeem
2013-01-11, 17:10
Tyckte det lät så lustigt när du räknade bort alla kampsporter med sparkar för man blir så stel på äldre dagar, håller inte riktigt med, är inte själv någon ungtupp men inte är det jobbigare att hålla sig vig för det.Nu har jag inte tränat kampsport på många år, men nog tycker jag att man blir stelare med åren. Inte så att det märks vid 27 eller 30, men runt 40 i alla fall. Tyckte mig också se att många av de äldre utövarna helst inte slängde upp fötterna i huvudhöjd på den tiden jag tränade.

Loke
2013-01-11, 17:21
Måste slå ett slag för styrkelyft här ;) flera på klubben som börjat en bit över 30 och en del nära 40!

En av Sveriges bästa lyftare började i 27 års ålder, är idag 32-33 :)

Började hen tävla i styrkelyft eller bara styrketräna rent alltmänt då?

Hur som hellst är det sant, även om jag tror det i viss mån gäller för rätt många små sporter eftersom konkurrensen är låg.

Ekkhe18
2013-01-11, 18:06
Jag började på Mixed Materials Arts p.g.a. av att jag är så förbaskat jävla osmidig & stel, och jag tycker att det är en väldigt väldigt rolig sport och det finns många tävlingar i t.ex. grappling eller thaiboxning. Efter ett par månader jag höll på med MMA så märkte jag en rejäl skillnad på både kondition & uthålighet och att mina musklar blev mer explosivare och framför allt nu kan jag lyfta upp fötterna ovanför knäet!! :) Så jag rekommenderar det starkt! :)

Hemi
2013-01-11, 18:22
Nej, jag tycker inte det (är 46 själv ju), men han verkar tycka det.

Lol, din avatar Ed O'Neill har svart bälte i BJJ för övrigt. Han är betydligt äldre än så. Han fick det för ett par år sedan, diskuterades på kolo också.

limenka
2013-01-11, 18:25
MuayThai eller styrkelyft tipsar jag om. Båda sporterna är otroligt roliga och funkar oavsett ålder.

andeem
2013-01-11, 19:17
Lol, din avatar Ed O'Neill har svart bälte i BJJ för övrigt. Han är betydligt äldre än så. Han fick det för ett par år sedan, diskuterades på kolo också.I did not know that. Cool. Jag har varit sugen på bjj ett tag nu. Om jag börjar i höst kanske jag kan bli svartbälte vid pensionen ungefär.

Jeneric
2013-01-11, 19:28
Funkar med vilken kampsport som helst bara det är en bra klubb med bra tränare. MMA är roligast, köra brasiliansk jiu-jitsu och submission wrestling är närliggande alternativ om man vill slippa bli sparkad och slagen (om man nu tycker sånt är obehagligt).

Supermicke
2013-01-11, 21:56
boll, dart, biljard, bowling, pilbåge.. hmm

Maine_Cat
2013-01-12, 08:38
Nu kommer ni säkert säga att 27 år inte alls är mycket, men jag har just återhämtat mig från en träningsskada och hade nu tänkt att börja sporta igen och gärna tävla.

Jag är dock medveten om att vissa sporter gör det svårare än andra att tävla i när man börjar bli lite äldre, så jag tänkte höra om folket på Kolozzeum kan tipsa om sporter/kampsporter som man kan träna och tävla i utan att känna att åldern börjar komma i vägen allt för tidigt (är ju trots allt snart 30).
Givetvis hellre något mer fysiskt krävande än t.ex. golf då jag kommer delvis att göra det för att hålla mig i form :)

Tack på förhand!

Judo, där alla åldrar hittar sin nivå långt över medelåldern och aktivt tävlande är inte ovanligt närmar sig 35+

mikaelj
2013-01-12, 09:39
Jag började med styrkelyft när jag var 28.

I kampsportsväg gillar jag sportju-jutsu, Nacka Dojo i Stockholmområdet, GJJK och Shindo i Göteborgsområdet.