handdator

Visa fullständig version : vilodag nödvändigt ?


Zejtan
2013-01-11, 07:58
Hej folkens,
Skall efter både sök och google prova mig på ytterligare ett inlägg på detta forumet.
Har nu passerat två månader från det jag började träna, målet från dag ett har varit att få in Minimum 3 tränings pass/dagar i veckan, i veckan räknas nu för mig inte lördag och söndag in, så alltså på en femdagars vecka. Detta för att försöka behålla helgerna som ren fritid ( plus att denna tiden på året läggs helgerna på att studsa omkring i skogen tungt beväpnad på full jakt ).

Med målet att klara, och att engagera mig tre dagar av 5, men gärna fler om möjlighet finns, så ligger jag på ca 4 dagar i veckan oftast, ibland 5, drar jag ett snitt så ligger jag oftast på 4 dagar i veckan eller 5 dagar.

En diskusion som uppkom nyligen så var det en som med "liv och lem" påstod att man "måste" ha en vilodag mellan träningsdagarna.


Vad jag lyckats komma fram till och påstod som motargument är att sålänge jag kan göra mitt pass, och göra det ordentligt som sig skall. Och upprepa det dagen efter, så har kropp/muskulatur återhämtat sig tillräkligt. Och behovet för en vilodag finns inte.

Är jag ute på tunn is med min teori här ?


Jag tränar för att gå ner i vikt, och bli generellt starkare över lag. Speciellt i ryggen då en tidigare Mc olycka har satt sina spår. Min träning består till stor majoritet av styrketräning för tillfället.

Pretorian
2013-01-11, 08:02
Minimum 3 tränings pass/dagar i veckan,
i veckan räknas nu för mig inte lördag och söndag in, så alltså på en femdagars vecka.
tre dagar av 5, men gärna fler om möjlighet finns, så ligger jag på ca 4 dagar i veckan oftast, ibland 5, drar jag ett snitt så ligger jag oftast på 4 dagar i veckan eller 5 dagar.

Jag förstår inte hur du räknar din vecka. Tränar du i snitt 4 dagar per vecka? Varför räkna en vecka som 5 dagar?

Fortsätter du göra ökningar tycker jag inte du ska lägga in massa träningsdagar. Strunta i vad din kompis säger och se själv hur det går istället. (Mig kan du dock lyssna på.. ;) )

NNIF
2013-01-11, 08:07
behöver man inte vilodag så gör man inte det.

Lillstrumpa
2013-01-11, 08:15
Det var det där med det sunda förnuftet och att lyssna på sin kropp. Generellt (och här läser man såklart olika på olika ställen) brukar man säga att man bör lägga in åtminstone 48 timmars vila efter att man kört en muskelgrupp hårt, men det säger ju inte att man kan träna andra muskelgrupper inom 12 eller 24 timmar. Tänk bara på att t.ex. biceps även deltar i många övningar för rygg, varför det kan vara ett tips att köra dessa muskelgrupper i samma pass.

Själv tycker jag att kroppen svarar som bäst när jag tränar ungefär varannan dag och delar upp kroppen i en 3-split. Efter att ha kört så en period på 3-4 veckor brukar jag ta några extra vilodagar så att kroppen får återhämta sig bra.

Alla fungerar olika, hitta din egen variant, men glöm inte att lyssna på signalerna från kroppen. Lycka till.

Zejtan
2013-01-11, 08:28
Jag förstår inte hur du räknar din vecka. Tränar du i snitt 4 dagar per vecka? Varför räkna en vecka som 5 dagar?

Fortsätter du göra ökningar tycker jag inte du ska lägga in massa träningsdagar. Strunta i vad din kompis säger och se själv hur det går istället. (Mig kan du dock lyssna på.. ;) )

Jag räknar inte in lördag och söndag i veckan utan baserar min vecka på fem dagar, ett onödigt sätt att lägga upp en vecka på ja, men detta för att kunna ha mina helger som Helger utan tanke på jobb och träning utan enbart på ledig tid. ( om det sen kanske ändå blir en träning på en lördag för att jag vill är det bara bonus såklart )



Pretorian: Precis så som jag tänker.

Vitlök
2013-01-11, 08:35
Oavsett hur du räknar så har du ju faktiskt 2-3 vilodagar i veckan. Du kan absolut träna 5 dagar i rad om du vill. Känner du att du inte orkar det i längden får du anpassa volymen eller intensiteten under passen.
Det om du vill träna 5 gånger i veckan, sen om det är det som kommer fungera bäst för dig för att utvecklas maximalt volym- eller styrkemässigt är en annan femma.

Alfers
2013-01-11, 08:47
Som man brukar säga: anpassa volymen efter frekvensen.
Du kan köra två set biceps varje dag om du vill.
Kör du hårt 20 set ska du nog vila den muskeln några dagar.

Undvik även att lägga pass där du använder samma muskler dagen efter varandra om du vill prestera maximalt. Bänk efter axlar, mark efter böj osv.

Tränar du ben så vilar ju axlarna.

Edit: din kompis är nog bara en jäkla latmask.

MackeJuve
2013-01-11, 08:48
Jag förstår inte hur du räknar din vecka. Tränar du i snitt 4 dagar per vecka? Varför räkna en vecka som 5 dagar?

Fortsätter du göra ökningar tycker jag inte du ska lägga in massa träningsdagar. Strunta i vad din kompis säger och se själv hur det går istället. (Mig kan du dock lyssna på.. ;) )

Hahaha ja det var ett synnerligen tillkrånglat sätt att träna på. Men TS du vilar ju alltid lördag och söndag med andra ord, känner du dig sliten kan du ju förlänga helgvilan med måndag också eller något efter behov.

stevez
2013-01-11, 09:22
Som vanligt ligger förvirringen i målet. Är du elitidrottare eller svenne-motionär? Har du ett jobb eller är träningen en del av ditt jobb? Om du är motionär så finns det goda skäl att lägga in en vilodag mellan varje styrkepass, det finns aspekter som är icke-intuitiva, som att centrala nervsystemet behöver återhämta sig också vid tung styrketräning, inte bara musklerna.

Men ju mer du tränar desto snabbare sker förändring, förutsatt att du har någon koll på det. Dock så är 3.5 dagars styrketräning per vecka någonting som kommer ge resultat och med tämligen begränsade risker. Om du däremot kör 5 dagar styrketräning per vecka så är du i en annan zon.

stevez
2013-01-11, 09:22
Jag förstår inte hur du räknar din vecka. Tränar du i snitt 4 dagar per vecka? Varför räkna en vecka som 5 dagar?

Fortsätter du göra ökningar tycker jag inte du ska lägga in massa träningsdagar. Strunta i vad din kompis säger och se själv hur det går istället. (Mig kan du dock lyssna på.. ;) )

Håller med, så länge man ökar ska man inte hålla på o trycka in massa träningsdagar bland alla vilodagar.

1684_
2013-01-11, 09:31
e du trött, seg och omotiverad. VILA!
sen beror allt på, hälsan, jobb, sömn, psyke, skador osv... Ja sunt förnuft som grabbarna skriver!

Zejtan
2013-01-11, 09:45
Dock så är 3.5 dagars styrketräning per vecka någonting som kommer ge resultat och med tämligen begränsade risker.

Ja jag känner resultatet i kroppen, väntar bara på att faktiskt själv kunna Se resultatet oxå *grr*

Om du däremot kör 5 dagar styrketräning per vecka så är du i en annan zon.

Kan du utveckla det där lite snabbt ? annan zon ? :confused:

Kischen
2013-01-11, 09:58
Jag tycker begreppet vilodag är ganska meh. Våra kroppar har i ganska många år stått ut med betydligt mer slit än lite gym några ggr per vecka. No offence bara mina 2 cent. Jag kallar det inte för något, tränar bara inte.

Pretorian
2013-01-11, 11:01
Jag skrev fel i mitt inlägg:
Fortsätter du göra ökningar tycker jag inte du ska lägga in massa träningsdagar.

Det ska stå:
Fortsätter du göra ökningar tycker jag inte du ska lägga in massa vilodagar.

GymJimmy
2013-01-11, 11:15
Sålänge du fortsätter att göra framsteg ser jag inga anledningar till att köra vilodagar.
Jag blir själv rastlös om jag har vilodagar, men jag har ändå 1 dag per vecka då jag inte tränar.

HerrM
2013-01-11, 12:28
Jag har min vilodag på måndagarna då det är så jäkla mycket folk på gymmet.
Men efetrsom jag inte tror ett skvatt på att man "måste" ha vilodagar så kör jag vader, underarmar och mage den dagen då dom inte är med i det program jag kör tisdag till söndag. :)

Vilodagara är för latmaskar.

tjing
2013-01-11, 12:48
Tränar man för styrkeökningar är vilodagar i regel trevligt.

burro
2013-01-11, 13:00
Har man inga vilodagar tränar man inte tillräckligt hårt

stevez
2013-01-11, 13:11
Ja jag känner resultatet i kroppen, väntar bara på att faktiskt själv kunna Se resultatet oxå *grr*



Kan du utveckla det där lite snabbt ? annan zon ? :confused:

Det kommer.

Med annan zon så menar jag, erkänt något otydligt, att man helt enkelt ligger i en annan skade-risks-zon. Det är någonting som det är extremt vanligt att folk glömmer innan de råkat ut för en skada en gång. Styrketränar du 5 dagar i veckan så är det väldigt seriös och hård träning och inget jag rekommenderar till nybörjare (första 2-4 åren av regelbunden träning). Men det beror lite på dina prioriteringar, många skiter i sin hälsa om de ser bra ut, eller tycker att det är värt att chansa. Dessa är oftast under 30.

Jag har min vilodag på måndagarna då det är så jäkla mycket folk på gymmet.
Men efetrsom jag inte tror ett skvatt på att man "måste" ha vilodagar så kör jag vader, underarmar och mage den dagen då dom inte är med i det program jag kör tisdag till söndag. :)

Vilodagara är för latmaskar.

Om du inte lever på din träning så kan jag känna att du nog ska byta jobb/skaffa dig en utbildning, eftersom du verkar aningen skev i dina prioriteringar. Om du försörjer dig fysiskt på en sport så är det kanske vettigt att inte ha några vilodagar, annars lite sorgligt samt ett tecken på begynnande mental ohälsa.

Pretorian
2013-01-11, 13:13
Om du försörjer dig fysiskt på en sport så är det kanske vettigt att inte ha några vilodagar, annars lite sorgligt samt ett tecken på begynnande mental ohälsa.

Vad har daglig träning med mental ohälsa att göra?

tjing
2013-01-11, 17:16
Vad har daglig träning med mental ohälsa att göra?

Det kan leda till eller bero på mental ohälsa t ex i vissa fall.

stevez
2013-01-12, 03:23
Vad har daglig träning med mental ohälsa att göra?

En hel del. Kanske kan vara ett wake up call för dig med om du nu inte visste det.

Zejtan
2013-01-12, 15:27
Har man inga vilodagar tränar man inte tillräckligt hårt

"Wooooooow, tuff du..."

Så de som kan träna utan vilodag emellan tränar alltså inte lika hårt som alla som måste ha en vilodag för att återställa sig.

Denna tråd/fråga är den andra jag gör på detta forum, den första jag gjorde fick jag några svar i som kunde upplevas som dryga, men tror du vann bland dom alla sammanlagt nu.

Pretorian
2013-01-12, 15:43
En hel del. Kanske kan vara ett wake up call för dig med om du nu inte visste det.

Im living in denial.

D-Crawler
2013-01-12, 17:29
Det kommer.
Om du inte lever på din träning så kan jag känna att du nog ska byta jobb/skaffa dig en utbildning, eftersom du verkar aningen skev i dina prioriteringar. Om du försörjer dig fysiskt på en sport så är det kanske vettigt att inte ha några vilodagar, annars lite sorgligt samt ett tecken på begynnande mental ohälsa.

En hel del. Kanske kan vara ett wake up call för dig med om du nu inte visste det.

Förlåt men det där låter som riktig smörja. Har du belägg för dessa uttalanden eller är det bara slutsatser baserad på egen erfarenhet?

mikaelj
2013-01-12, 17:36
Jag tycker begreppet vilodag är ganska meh. Våra kroppar har i ganska många år stått ut med betydligt mer slit än lite gym några ggr per vecka. No offence bara mina 2 cent. Jag kallar det inte för något, tränar bara inte.

Aktiv återhämtning de dagar man inte tränar sportspecifikt. Vilodag, vad skulle det innebära? Ligga i soffan hela dagen?

Gnugo
2013-01-12, 17:53
Jag tränar varannan dag, men det kryper i kroppen på mig på vilodagarna och jag lider psykiskt :P

Vill träna oftare, men känns som att biceps och axlar är på gränsen till vad dom orkar med, resten av kroppen hade nog klarat att jag tränade mycket oftare. Funderar på att göra om schemat så det helt enkelt blir så, men vill inte heller få en ojämn progression.

Matsa
2013-01-12, 18:34
Om du försörjer dig fysiskt på en sport så är det kanske vettigt att inte ha några vilodagar, annars lite sorgligt samt ett tecken på begynnande mental ohälsa.

Nu drar du till med en ganska grov generalisering och det tycker jag är lite sorgligt i sig självt. Det kan vara en varningsklocka tillsammans med flera andra saker men det är verkligen ingen absolut sanning. Endast frekvensen är inte tillräckligt för att göra sådana bedömningar, någon som tränar en halvtimme om dagen lägger t.ex avsevärt mycket mindre tid på sin träning än någon som tränar fyra tvåtimmarspass i veckan.

mikaelj
2013-01-12, 19:05
Jag tränar varannan dag, men det kryper i kroppen på mig på vilodagarna och jag lider psykiskt :P

Vill träna oftare, men känns som att biceps och axlar är på gränsen till vad dom orkar med, resten av kroppen hade nog klarat att jag tränade mycket oftare. Funderar på att göra om schemat så det helt enkelt blir så, men vill inte heller få en ojämn progression.

Från vad du beskriver låter det redan som att du har en väldigt ojämn progression, fokuserad på discoträning...

Gnugo
2013-01-12, 20:16
Från vad du beskriver låter det redan som att du har en väldigt ojämn progression, fokuserad på discoträning...

Nja, jag tränar eg väldigt lite biceps - tycker jag själv iaf. Brukar bli två övningar på 3x10/veckan. Däremot tar dom ofta sjukt mycket stryk när jag kör rygg.

Men visst, från en styrkelyftares perspektiv kanske det är rätt mycket disko. Jag har aldrig maxat bänk, marklyft eller benpress. Mitt intresse för träning ligger inte där helt enkelt.

Men vi får se, jag har bara tränat nåt halvår sedan jag började igen. Vem vet hur det ser ut i framtiden. :)

Kischen
2013-01-12, 20:20
Aktiv återhämtning de dagar man inte tränar sportspecifikt. Vilodag, vad skulle det innebära? Ligga i soffan hela dagen?

Har folk i min krets som tränar 4 ggr per vecka, är arbetslösa och kallar dagar dom inte tränar för vilodagar. Jag säger bara att jag inte tränar, har inget med vila att göra. Träningsdag - inte träningsdag.

Skulle jag behöva vila skulle jag kalla det för en vilodag.

HerrM
2013-01-12, 22:15
Det kommer.

Med annan zon så menar jag, erkänt något otydligt, att man helt enkelt ligger i en annan skade-risks-zon. Det är någonting som det är extremt vanligt att folk glömmer innan de råkat ut för en skada en gång. Styrketränar du 5 dagar i veckan så är det väldigt seriös och hård träning och inget jag rekommenderar till nybörjare (första 2-4 åren av regelbunden träning). Men det beror lite på dina prioriteringar, många skiter i sin hälsa om de ser bra ut, eller tycker att det är värt att chansa. Dessa är oftast under 30.



Om du inte lever på din träning så kan jag känna att du nog ska byta jobb/skaffa dig en utbildning, eftersom du verkar aningen skev i dina prioriteringar. Om du försörjer dig fysiskt på en sport så är det kanske vettigt att inte ha några vilodagar, annars lite sorgligt samt ett tecken på begynnande mental ohälsa.
Vad har mitt arbete med min träning att göra? Jag jobbar minst 45 timmar varje vecka på ett jobb jag älskar och som betalar mycket bra. Tyvärr är det stillasittande vid en dator så då är det skönt att röra på sig på kvällen. Människan är skapt för att röra sig under större delen av dagen vilket jag inte gör. Dom som lider av mental ohälsa är dom som tillbringar kvällarna framför dumburken!

stevez
2013-01-12, 23:32
Vad har mitt arbete med min träning att göra? Jag jobbar minst 45 timmar varje vecka på ett jobb jag älskar och som betalar mycket bra. Tyvärr är det stillasittande vid en dator så då är det skönt att röra på sig på kvällen. Människan är skapt för att röra sig under större delen av dagen vilket jag inte gör. Dom som lider av mental ohälsa är dom som tillbringar kvällarna framför dumburken!

Nåväl, att se en vilodag/vecka som någonting som är för latmaskar är ej sunt.

HerrM
2013-01-13, 09:42
Nåväl, att se en vilodag/vecka som någonting som är för latmaskar är ej sunt.

Det där med latmaskar var väll skrivet mer som ett skämt. Men jag möter hela tiden åsikten att man "måste" ha vilodagar. Med det menar dom alltså träningsfria dagar. Dom går på om överträning och annat. Jag försvarar mig med att mina pass bara är 1tim 15 min inkl. uppvärmning vilket blir ganska lite tid/vecka totalt. Jag påpekar att elitidrottare ofta kör 2 pass/dag. Då får jag höra att "jamen dom är ju inga vanliga människor". Vad fan betyder det?

stevez
2013-01-13, 13:21
Det där med latmaskar var väll skrivet mer som ett skämt. Men jag möter hela tiden åsikten att man "måste" ha vilodagar. Med det menar dom alltså träningsfria dagar. Dom går på om överträning och annat. Jag försvarar mig med att mina pass bara är 1tim 15 min inkl. uppvärmning vilket blir ganska lite tid/vecka totalt. Jag påpekar att elitidrottare ofta kör 2 pass/dag. Då får jag höra att "jamen dom är ju inga vanliga människor". Vad fan betyder det?

Vanliga människor kan de knappast vara, om det hade varit vanligt att vara elitidrottare skulle de inte kunna vara elitidrottare. Så, per definition, de är inte vanliga människor. Hade du kunnat bli en elitidrottare? Vem vet. Men säkert är att det som elitidrottare håller på med är inte friskvård, det är snarare motsatsen. M.a.p. det du skriver om vad människan är byggd för att göra så verkar det dock vara friskvård som är ditt primära intresse, då är styrketräning absolut ingenting som vi sysslat med utifrån ett evolutionärt perspektiv.

För att få ett hum om vår evolutionära aktivitets-bakgrund så är de naturfolk som finns kvar utmärkta studieobjekt. Det som i första hand skiljer är den totala aktitivitetsnivån, att de är lågintensivt aktiva under stor del av dagen, med högintensitet då och då. Det som du bör sikta på är alltså att undvika att sitta vid en dator hela dagen och försöka röra på dig mer lågintensivt, om du alltså argumenterar för en evolutionärt naturlig aktivitetsnivå. Kontrollerad styrketräning är inte någonting naturligt, men att ta i som fan då och då är det.

Detta med utgångspunkt i vår evolutionära bakgrund, notera dock att det icke finns en självklar kausalitet mellan att röra sig som naturfolk och optimal hälsa, kroppen är en maskin utan känslor som inte bryr sig om vad som vi anser naturligt eller inte. Men forskningen är relativt ense, för de flesta människor är hög aktivitet någonting positivt utifrån i princip alla mätbara variabler.

Matsa
2013-01-13, 13:47
Måste man vara elitidrottare för att vilja få ut så mycket som möjligt av träning? Hur mycket tid kan en vanlig amatör lägga ned på sin träning innan denne löper risk för mental ohälsa?

stevez
2013-01-13, 15:09
Måste man vara elitidrottare för att vilja få ut så mycket som möjligt av träning? Hur mycket tid kan en vanlig amatör lägga ned på sin träning innan denne löper risk för mental ohälsa?

Blev det för mycket å hantera för dig nu? Viktigt att ha god läsförståelse om man ska syssla med skriftlig diskussion, eftersom det inte går att använda simpel retorik på det sätt som du nyss gjorde när alla kan läsa vad jag tidigare skrivit i tråden. Frågan är alltså inte hur mycket man kan träna utan att riskera mental ohälsa, utan huruvida det är ett tecken på mental ohälsa att se en dag utan kontrollerad träning/vecka som något för latmaskar. Det visade sig vara skämtsamt skrivet, och nu gäller inte diskussionen det längre.

Matsa
2013-01-13, 15:39
Blev det för mycket å hantera för dig nu? Viktigt att ha god läsförståelse om man ska syssla med skriftlig diskussion, eftersom det inte går att använda simpel retorik på det sätt som du nyss gjorde när alla kan läsa vad jag tidigare skrivit i tråden.

Varför är du så otrevlig? Ja, vi kan läsa vad du har skrivit tidigare. :)

Frågan är alltså inte hur mycket man kan träna utan att riskera mental ohälsa, utan huruvida det är ett tecken på mental ohälsa att se en dag utan kontrollerad träning/vecka som något för latmaskar. Det visade sig vara skämtsamt skrivet, och nu gäller inte diskussionen det längre.

Det var inte vad du skrev tidigare.


Om du inte lever på din träning så kan jag känna att du nog ska byta jobb/skaffa dig en utbildning, eftersom du verkar aningen skev i dina prioriteringar. Om du försörjer dig fysiskt på en sport så är det kanske vettigt att inte ha några vilodagar, annars lite sorgligt samt ett tecken på begynnande mental ohälsa.

Detta är vad du faktiskt skrev. Förstår du skillnaden mellan din formulering här och det du skrev i ditt förra inlägg?

HerrM
2013-01-13, 15:45
Vanliga människor kan de knappast vara, om det hade varit vanligt att vara elitidrottare skulle de inte kunna vara elitidrottare. Så, per definition, de är inte vanliga människor. Hade du kunnat bli en elitidrottare? Vem vet. Men säkert är att det som elitidrottare håller på med är inte friskvård, det är snarare motsatsen. M.a.p. det du skriver om vad människan är byggd för att göra så verkar det dock vara friskvård som är ditt primära intresse, då är styrketräning absolut ingenting som vi sysslat med utifrån ett evolutionärt perspektiv.

För att få ett hum om vår evolutionära aktivitets-bakgrund så är de naturfolk som finns kvar utmärkta studieobjekt. Det som i första hand skiljer är den totala aktitivitetsnivån, att de är lågintensivt aktiva under stor del av dagen, med högintensitet då och då. Det som du bör sikta på är alltså att undvika att sitta vid en dator hela dagen och försöka röra på dig mer lågintensivt, om du alltså argumenterar för en evolutionärt naturlig aktivitetsnivå. Kontrollerad styrketräning är inte någonting naturligt, men att ta i som fan då och då är det.

Detta med utgångspunkt i vår evolutionära bakgrund, notera dock att det icke finns en självklar kausalitet mellan att röra sig som naturfolk och optimal hälsa, kroppen är en maskin utan känslor som inte bryr sig om vad som vi anser naturligt eller inte. Men forskningen är relativt ense, för de flesta människor är hög aktivitet någonting positivt utifrån i princip alla mätbara variabler.

Eftersom jag under större delen av dygnet (i likhet med väldigt många andra i vårt samhälle) sysslar med aktiviteter så lugna att dom inte ens kan kallas lågintensiva så kan man ju tänka sig att 75 minuters medel/högintensiv aktivitet varja dag bara är bra och kanske till och med för lite? Något jag faktiskt reagerat på, på mitt gym bland maskiner och fria vikter, är hu få som svettas och hur få som verkar få en pulsökning i sin träning. Att träna en timme utan att öka pulsen eller svettas och sedan ta en vilodag verkar lite ineffektivt på något sätt. Givetvis får alla träna hur dom vill och det viktigaste är att man trivs med sin träning men personligen verkar det lite bortkastat.
Just faran med överträning för motionärer verkar ju fler och fler vara ense om inte föreligger. Däremot ökar med all säkerhet risken för skador med för lite återhämtning.
Jag sköter min återhämtning med att sova minst 7 timmar (oftast 8-9) varje natt, äta ordentligt (mängd och innehållsmässigt). Har tre dar (72 timmar) innan samma muskelgrupp tränas igen. Får massage en gång i veckan samt försöker sitta i bastun en stund efter varje pass (vet inte vad bastandet gör men det är skönt). *flex*

stromming
2013-01-13, 15:51
Sammanfattningsvis kan vi kanske enas om att det är en dålig idé att gå in på ett träningsforum och klanka ner på amatörer som tränar ofta.

stevez
2013-01-13, 15:58
Varför är du så otrevlig? Ja, vi kan läsa vad du har skrivit tidigare. :)



Det var inte vad du skrev tidigare.



Detta är vad du faktiskt skrev. Förstår du skillnaden mellan din formulering här och det du skrev i ditt förra inlägg?

Fair enough. Tonen skiljer sig men budskapet är dock detsamma.

Eftersom jag under större delen av dygnet (i likhet med väldigt många andra i vårt samhälle) sysslar med aktiviteter så lugna att dom inte ens kan kallas lågintensiva så kan man ju tänka sig att 75 minuters medel/högintensiv aktivitet varja dag bara är bra och kanske till och med för lite? Något jag faktiskt reagerat på, på mitt gym bland maskiner och fria vikter, är hu få som svettas och hur få som verkar få en pulsökning i sin träning. Att träna en timme utan att öka pulsen eller svettas och sedan ta en vilodag verkar lite ineffektivt på något sätt. Givetvis får alla träna hur dom vill och det viktigaste är att man trivs med sin träning men personligen verkar det lite bortkastat.
Just faran med överträning för motionärer verkar ju fler och fler vara ense om inte föreligger. Däremot ökar med all säkerhet risken för skador med för lite återhämtning.
Jag sköter min återhämtning med att sova minst 7 timmar (oftast 8-9) varje natt, äta ordentligt (mängd och innehållsmässigt). Har tre dar (72 timmar) innan samma muskelgrupp tränas igen. Får massage en gång i veckan samt försöker sitta i bastun en stund efter varje pass (vet inte vad bastandet gör men det är skönt). *flex*

Jag förstår din känsla och ditt behov, jag är själv stillasittande i mitt jobb. Rek. att cykla till/från jobb varje dag och dylikt för att få in den lågintensiva träningen. Det är inte för lite med 75 min styrketräning/dag, men det är absolut för lite/suboptimalt för en majoritet med 75 min aktivitet/dag, utifrån en mängd variabler.

I övrigt blir jag extremt imponerad om du kan låta varje muskelgrupp vila 72 timmar om du styrketränar varje dag. Både du och jag vet att det inte är möjligt. :) Kanske med vader...

Matsa
2013-01-13, 16:11
Fair enough. Tonen skiljer sig men budskapet är dock detsamma.

Den tidigare formuleringen är mycket mer slutgiltig och definitiv vilket jag kan irritera mig på. Jag tycker helt enkelt inte att frekvensen eller ens tiden man lägger på träning är mycket värd som enda parameter när det kommer till mental ohälsa. Dessutom blandar du in dina egna värderingar när du säger att det är sorgligt, och det har inte så mycket med diskussionen att göra. Där har du anledningen till mina invändningar.

Om enstaka vilodagar är något ångestladdat får inte jag heller några vidare sunda vibbar, så där verkar vi ju faktiskt vara överens och då finns väl inte så mycket kvar att diskutera.

stevez
2013-01-13, 16:39
Den tidigare formuleringen är mycket mer slutgiltig och definitiv vilket jag kan irritera mig på. Jag tycker helt enkelt inte att frekvensen eller ens tiden man lägger på träning är mycket värd som enda parameter när det kommer till mental ohälsa. Dessutom blandar du in dina egna värderingar när du säger att det är sorgligt, och det har inte så mycket med diskussionen att göra. Där har du anledningen till mina invändningar.

Om enstaka vilodagar är något ångestladdat får inte jag heller några vidare sunda vibbar, så där verkar vi ju faktiskt vara överens och då finns väl inte så mycket kvar att diskutera.

Jag blev provocerad av en vilodag/vecka i bemärkelsen ej kontrollerad styrketräning skulle vara för latmaskar eftersom det är en del av osund jargong som de flesta människor kan hantera men som för en del övergår till mental ohälsa i relation till sin träning, inte minst bland yngre människor som av naturliga skäl är mer osäkra.

Det är absolut baserat på egna värderingar, närmare bestämt att ett sådant här forum garanterat läses av personer som inte har en sund och hälsosam syn på sin träning. Jag ansåg det viktigt att markera emot det, vilket jag fortfarande gör och i den mån jag fortsätter skriva här: kommer fortsätta göra.

Matsa
2013-01-13, 16:48
Ja, det håller jag faktiskt (som sagt) med om och det tror jag att det är fler som gör.

HerrM
2013-01-13, 17:23
Fair enough. Tonen skiljer sig men budskapet är dock detsamma.



Jag förstår din känsla och ditt behov, jag är själv stillasittande i mitt jobb. Rek. att cykla till/från jobb varje dag och dylikt för att få in den lågintensiva träningen. Det är inte för lite med 75 min styrketräning/dag, men det är absolut för lite/suboptimalt för en majoritet med 75 min aktivitet/dag, utifrån en mängd variabler.

I övrigt blir jag extremt imponerad om du kan låta varje muskelgrupp vila 72 timmar om du styrketränar varje dag. Både du och jag vet att det inte är möjligt. :) Kanske med vader...

Dag1: ben/axlar Dag2: rygg/biceps Dag 3: bröst/triceps Dag 4: som dag 1 Dag 5: som dag 2 Dag 6: som dag 3 Dag 7 (vilodagen): vader, underarmar, mage. Sen börjar det om...
Lite extra abwheel under veckan dessutom.
Mycket enkelt schema. Effektivt, snabbt.

mikaelj
2013-01-13, 17:26
Triceps får bara vila 48h i ditt schema, om du gör pressar på din axeldag.

HerrM
2013-01-13, 18:39
Triceps får bara vila 48h i ditt schema, om du gör pressar på din axeldag.

Inte tänkt på det. Stackars triceps. Men, men... dom får ta det. *flex*

Zejtan
2013-01-14, 11:47
Ganska intressant att se en del delade meningar,
trodde det skulle bli ett unisont ja / nej på frågan.