handdator

Visa fullständig version : Övertränad?


cryx
2013-01-11, 02:10
Har kört Ehrling Wahlgrens armprogram i ungefär 2 månader nu. Det går ut på att träna armar hårt med superset 3 ggr i veckan.

Jag vet inte om jag inbillar mig men nu är det fjärde natten i rad som jag vaknar upp helt random på natten (tex nyss) och är pigg, småfrossar litegrann. Jag läste på en sida att det kan vara ett tecken på överträning. Jag har dock ingen dålig aptit eller känner mig förstörd/irriterad på dagarna. Men det känns väldigt skumt.

Vad tror ni?

Jag försöker få in 7-8 h sömn varje natt och jag äter över mitt kcal-behov.

arthax
2013-01-11, 06:28
Jag tror att människan klarar av bra mycket mer än vid tror.
Överträning, om det nu existerar, tror jag bara finns hos en försvinnande liten del människor som tränar kolossalt mycket, ex. elitidrottsmän.

Det kanske är något annat i din vardag som skapar denna oro? Ibland ser man inte skogen för alla träden.
Se till att ligga på överskott eller balans, drick Mycket vatten.
Det kan ju röra sig om tillfälligheter också. Jag själv kan vakna om nätterna ibland med samma symptom - ibland vet jag varför jag vaknar oroligt, ibland inte. Det ger sig :)

cryx
2013-01-11, 08:43
Jag tror att människan klarar av bra mycket mer än vid tror.
Överträning, om det nu existerar, tror jag bara finns hos en försvinnande liten del människor som tränar kolossalt mycket, ex. elitidrottsmän.

Det kanske är något annat i din vardag som skapar denna oro? Ibland ser man inte skogen för alla träden.
Se till att ligga på överskott eller balans, drick Mycket vatten.
Det kan ju röra sig om tillfälligheter också. Jag själv kan vakna om nätterna ibland med samma symptom - ibland vet jag varför jag vaknar oroligt, ibland inte. Det ger sig :)

Jo, precis. Så brukar jag också resonera - att människan klarar mer än vad man tror, vi är ju fan byggda att kunna springa flera kilometer och bo i vildmarken.

Styrkeökningarna finns ju där (hade jag varit övertränad skulle jag orkat mindre) och testosteronet flödar som en flod i min kropp, det känner jag. Jag har nyligen slutat med Roaccutan (i söndags) efter ett halvår av användande, och det orsakade lite humörsvängningar nu på slutet, kanske ligger nåt i det.

Jag har även lite värk i ländryggen som kanske kan väcka mig, det vet jag inte heller. Fast det har jag haft några veckor nu och ändå kunnat sovit en hel natt. Jag ska uppsöka en sjukgymnast eller liknande för den snart.

tjing
2013-01-11, 11:14
Man blir inte övertränad av att träna ett armprogram.

Jag tror mer på Roaccutan.

GymJimmy
2013-01-11, 11:16
[QUOTE=tjing;6201671]Man blir inte övertränad av att träna ett armprogram.QUOTE]

+1

trixen9565
2013-01-18, 21:49
Jag tror att människan klarar av bra mycket mer än vid tror.
Överträning, om det nu existerar, tror jag bara finns hos en försvinnande liten del människor som tränar kolossalt mycket, ex. elitidrottsmän.

Det kanske är något annat i din vardag som skapar denna oro? Ibland ser man inte skogen för alla träden.
Se till att ligga på överskott eller balans, drick Mycket vatten.
Det kan ju röra sig om tillfälligheter också. Jag själv kan vakna om nätterna ibland med samma symptom - ibland vet jag varför jag vaknar oroligt, ibland inte. Det ger sig :)
Klart man kan bli övertränad, inte nödvändigtvis så att resultaten försämras markant men utvecklingen kan stanna. Träna armar 3gånger i veckan inklusive rygg och bröst + axel träning är överträning in the long run enligt mig.

Otte
2013-01-18, 22:00
Man kan bli övertränad på en hel del beroende på individens förmåga. Har en god vän som sjukskrev sig efter 2 veckor av 5x5 SL så...allt är individuellt.

gratefuldead
2013-01-18, 22:48
Man kan bli övertränad på en hel del beroende på individens förmåga. Har en god vän som sjukskrev sig efter 2 veckor av 5x5 SL så...allt är individuellt.

Svårt att tro att man får lov att sjukskriva sig av just 5x5 SL efter bara 2 veckor. Dom första veckorna är aplätta och är fan lättare än normal träning.

arthax
2013-01-18, 23:16
Finns i och för sig sillmjölkar och syltryggar överallt ;)

ceejay
2013-01-18, 23:27
Man kan bli övertränad på en hel del beroende på individens förmåga. Har en god vän som sjukskrev sig efter 2 veckor av 5x5 SL så...allt är individuellt.

allvarligt?

Vivaldi
2013-01-18, 23:43
Tränat cirkus två veckor nonstop nu ( en muskelgrupp/dag med teknikträning eller mindre grupper på "vilodagar" ) i ett försök att chocka min kropp. börjar faktiskt känna mig övertränad nu, tror det varierar EXTREMT mycket på längd på passen, intensitet, variation av muskelgrupper, teknik men framför allt sömn och kost .... från 2000 till 3200 kcal gör susen för mig iallafall ...

Otte
2013-01-18, 23:44
allvarligt?

Han låg på sjukhus ETT dygn för observation då han efter 4 set knäböj med bara stången börjat hosta blod. Nu har jag ingen som helst koll på hans medicinska tillstånd men man ska inte överskatta alla individers förmåga att utföra styrketräning. Notera då att han är så svag att fångarna under 2a världskriget skulle orka mer.

tjing
2013-01-19, 10:18
Att hosta blod är inget symptom på överträning utan låter som något annat iofs.

Men visst, en svaghetskänsla, utmattning, sömnsvårigheter, nedstämdhet kanske var en del av panoramat. Samt (viktigt) en förlust av prestationsförmåga.

cryx
2013-01-19, 20:24
Jag mår bra nu för övrigt. Var säkert bara nån kort svacka. :)

Sarwien
2013-01-20, 09:29
Har en god vän som sjukskrev sig efter 2 veckor av 5x5 SL så...allt är individuellt.

lol

Plaad
2013-01-20, 11:32
Han låg på sjukhus ETT dygn för observation då han efter 4 set knäböj med bara stången börjat hosta blod. Nu har jag ingen som helst koll på hans medicinska tillstånd men man ska inte överskatta alla individers förmåga att utföra styrketräning. Notera då att han är så svag att fångarna under 2a världskriget skulle orka mer.

Verkar som han var en fånge på Treblinka med hans fysiska hälsa.