handdator

Visa fullständig version : Ta ngt sött efter maten


JoKarN
2013-01-11, 01:12
Hej! Som säkert alla har hört ngn gång så ska man ta ngt sött efter man ätit rejält, varför? Och finns det ngt bättre alternativ än en mörk chokladbit som jag hört ska va bäst?

nitz
2013-01-11, 01:39
Hej! Som säkert alla har hört ngn gång så ska man ta ngt sött efter man ätit rejält, varför? Och finns det ngt bättre alternativ än en mörk chokladbit som jag hört ska va bäst?
Ska man? Det tjänar inget specifikt syfte? Annat än upplevelsen förstås vilken kan vara värd mycket i sig men annars så.......

Pretorian
2013-01-11, 08:06
Jag tar något sött om jag är sugen på det... gärna proteinhavrekakor men det är väl knappast något måste? Vem säger det?

massakay
2013-01-11, 08:30
Hej! Som säkert alla har hört ngn gång så ska man ta ngt sött efter man ätit rejält, varför?

Jo jag har hört det av min mormor! för hon älskar att flotta sig i kakor, bakelser och allt som är sött. Helst av allt skulle hon vilja fika sig genom hela dagen*gah!*

RobinEH
2013-01-11, 16:16
Söta saker är lätta att få ner även om man redan är mätt. Därav är det bra att ta något sött efter maten, om målet nu är att äta så mycket som möjligt.

Morty
2013-01-11, 16:17
Jo jag har hört det av min mormor! för hon älskar att flotta sig i kakor, bakelser och allt som är sött. Helst av allt skulle hon vilja fika sig genom hela dagen*gah!*

Skräll att nån som vill fika sig igenom dagen säger att man ska äta nåt sött efter maten.

Nebuchadnezzar
2013-01-11, 16:21
Om något kan man tänka sig att det är som sämst att äta något med mycket socker efter att man ätit en ordentlig (och kolhydratrik) måltid, rent fysiologiskt.

RobinEH
2013-01-11, 16:53
Om något kan man tänka sig att det är som sämst att äta något med mycket socker efter att man ätit en ordentlig (och kolhydratrik) måltid, rent fysiologiskt.

Eftersom mina fysiologiska kunskaper är rätt små så får du gärna förklara. :em:

andeem
2013-01-12, 00:34
Kroppen lagrar gärna fruktos som fett runt de inre organen (vilket är det sämsta för hälsan) om levern är upptagen med annat, och efter en måltid är den ofta det. Ät hellre socker när du fastat ett antal timmar, eller efter träning, då levern är tom och redo att ta hand om fruktosen och skicka ut den som muskelglykogen.

Så har jag fattat det.

Sheogorath
2013-01-12, 06:49
Kroppen lagrar gärna fruktos som fett runt de inre organen (vilket är det sämsta för hälsan) om levern är upptagen med annat, och efter en måltid är den ofta det. Ät hellre socker när du fastat ett antal timmar, eller efter träning, då levern är tom och redo att ta hand om fruktosen och skicka ut den som muskelglykogen.

Så har jag fattat det.

Jag med. Och för att förtydliga kommer levern använda glykogenet för att reglera blodsockret. Den skickar alltså ut glukos "när det behövs".

Eddie Vedder
2013-01-12, 10:08
Om något kan man tänka sig att det är som sämst att äta något med mycket socker efter att man ätit en ordentlig (och kolhydratrik) måltid, rent fysiologiskt.

Jag förstår hur du menar och håller med. Samtidigt tror jag ju att det ur praktisk synvinkel är ett lämpligare tillfälle för 1) tändernas skull och för 2) risken att äta för mycket sötsaker.

Men angående grundfrågan så är svaret att det självklart inte finns någon näringsmässig fördel med att avsluta med något sött. Men det är inget ovanligt missförstånd och det finns ingen anledning att spy galla över att människors kunskapsnivåer varierar. Man måste ju inte (över)tolka det som en bortförklaring till att få fika.

Nebuchadnezzar
2013-01-12, 14:59
Jag förstår hur du menar och håller med. Samtidigt tror jag ju att det ur praktisk synvinkel är ett lämpligare tillfälle för 1) tändernas skull och för 2) risken att äta för mycket sötsaker.

Visst, så är det. Socialt omständigt också att insistera på att äta efterrätten först kan man tänka sig. :D

Rickard
2013-01-12, 15:12
Inte efter maten, men efter frukosten däremot. ;)
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/06/120625125050.htm

Silencer
2013-01-12, 15:23
Hörde samma sak av min mamma, att fika efter maten är bra för matsmältningen eller något sådant.

Sniggel
2013-01-12, 15:41
En bekant kommenterade några tonåringars vana att dricka läsk på morgonen för några år sedan.
Mamman hade tyckt de skulle sluta med det och att det var bättre att de drack sånt på kvällen.
Mannen sa något i stil med att de ska ju ändå inte göra något på kvällen. De ska ju gå och lägga sig sen. På morgonen ska de ju ändå iväg och starta dagen och kommer att förbränna energi så det var ju t om bättre att dricka läsk på morgonen än på kvällen.
Jag blev lite paff men tänkte att han kanske hade en poäng.
Idag tror jag att han hade mer rätt än vad jag förstod just då. På morgonen är man mer insulinkänslig och levern har dessutom mer plats än på kvällen dagen innan. Kombinera med att de flesta sätter igång och vara aktiva på morgonen/förmiddagen så känns läsk på morgonen bättre än att dricka det på kvällen.
Om man räknar bort faktorer som vilken effekt det eventuellt kan ha på aptitreglering och sötsug.

fimpan
2013-01-12, 16:53
Kan det vara så att man TROR att blodsockret går i botten & så vill man ha en snabb återhämtning?
Jag hör också ofta samma sak, men då är det i samband med kaffet efter maten.

Old Nick
2013-01-13, 08:43
Kan det vara så att man TROR att blodsockret går i botten & så vill man ha en snabb återhämtning?

Det är vad jag har hört. Att blodsockerdippen som kommer efter en stadig måltid skall motas i grind av en rejäl dos socker.

Personligen upplever jag dock bara att det blir än värre om man käkar efterrätt. Jag blir i regel oerhört trött av en kolhydratrik måltid, och äter jag därtill efterrätt är det snudd på att jag somnar vid matbordet.

Sen har jag även hört att det i själva verket inte är fråga om någon blodsockerdipp utan att det är något annat som ligger bakom tröttheten. Men jag vet inte säkert hur det är med den saken.

Eddie Vedder
2013-01-13, 08:51
Kan det vara så att man TROR att blodsockret går i botten & så vill man ha en snabb återhämtning?
Jag hör också ofta samma sak, men då är det i samband med kaffet efter maten.

Det är vad jag har hört. Att blodsockerdippen som kommer efter en stadig måltid skall motas i grind av en rejäl dos socker.

Personligen upplever jag dock bara att det blir än värre om man käkar efterrätt. Jag blir i regel oerhört trött av en kolhydratrik måltid, och äter jag därtill efterrätt är det snudd på att jag somnar vid matbordet.

Sen har jag även hört att det i själva verket inte är fråga om någon blodsockerdipp utan att det är något annat som ligger bakom tröttheten. Men jag vet inte säkert hur det är med den saken.

Ja därför skrev fimpan antagligen tror med versaler. Just för att det är vad vissa kanske tror även om det inte är så. Men jag har då aldrig hört den förklaringen. Man får knappast blodsockerfall av en rejäl måltid. Blodsockret ökar ju givetvis.

begt
2013-01-13, 09:09
Sen har jag även hört att det i själva verket inte är fråga om någon blodsockerdipp utan att det är något annat som ligger bakom tröttheten. Men jag vet inte säkert hur det är med den saken.

Blodet strömmar ned emot magregionen för att spjälka all mat. Då blir man tröttare.

Old Nick
2013-01-13, 09:29
Ja därför skrev fimpan antagligen tror med versaler. Just för att det är vad vissa kanske tror även om det inte är så. Men jag har då aldrig hört den förklaringen. Man får knappast blodsockerfall av en rejäl måltid. Blodsockret ökar ju givetvis.

Teorin är väl att blodsockret skjuter i taket och att insulinet sedan överkompenserar och drar ner det till för låga nivåer. Jag har inte studerat ämnet kost speciellt länge men har hört denna förklaring minst tiotusen gånger. För det mesta på LCHF-sidor eller relaterade forum. Den förklaringen kan väl knappast ha gått dig förbi så länge som du varit med i matchen?

Blodet strömmar ned emot magregionen för att spjälka all mat. Då blir man tröttare.

Den förklaringen köper jag inte alls. För min del kommer tröttheten bara om jag äter stora mängder kolhydrater. På LCHF kan jag stoppa i mig hela dagsintaget i en måltid och sedan fortsätta med dagens sysslor som om ingenting hade hänt. Käkar jag en normalstor pastamiddag blir jag så sömnig att jag får gå och lägga mig på soffan och sova en timme. Skillnaden är som natt och dag.

Duran
2013-01-13, 09:45
Min hemkunskapslärare sa för en massa år sen att det är jättebra att äta något sött efter maten eftersom kroppen behöver energi till att smälta maten. Det var t.o.m. med på provet.

Morty
2013-01-13, 10:29
Vilka påhitt alltså. Maten man låg ligger ju dessutom kvar i magen och hindrar ett snabbt upptag av sockret.

Och energi till att smälta maten? Vad innehåller maten? Energi.

Nikodemus
2013-01-13, 11:08
epic tant-ursäkt för att få äta choklad haha

Tolkia
2013-01-13, 11:13
Det man tänker på (och antagligen har missuppfattat) är väl kanske reaktiv hypoglykemi.

Angående det vanliga tjatet om fikande kärringar så kan jag bara sucka och uppmana alla att först sopa framför den egna dörren. En sejour i kosttillskottsforumet, eller varför inte här, rekommenderas för lite perspektiv.

massakay
2013-01-13, 11:49
Skräll att nån som vill fika sig igenom dagen säger att man ska äta nåt sött efter maten.

Precis min tanke också, he he!!:)

Sniggel
2013-01-13, 15:32
Att folk tar något sött efter maten tror jag beror på att:
* Folk blir sötsugna (inte alla)
* Folk gillar sött överlag. Att äta riktig mat anses viktigt så därför känns det naturligt att äta ordetnligt först och sen när det är gjort, så kan det vara ok med något sött om man känner för det. (Inget godis före maten ungar!)
Samt att man kan bli mätt på godis innan man påbörjar maten.

Sen har det pågått och blivit tradition. Ffa i Sverige(?). Eftersom det varit tradition så länge så har det även hunnit uppstått en hel del myter kring att äta sött efter maten. Det blir så när något har varit "rätt" länge. Kolla bara inom bodybuildingen.
Sen är där förstås en del moderna myter som dykit upp de senaste 5-15(?) åren i och med olika kosttrender och ny pseudovetenskap.

Eddie Vedder
2013-01-13, 16:17
Teorin är väl att blodsockret skjuter i taket och att insulinet sedan överkompenserar och drar ner det till för låga nivåer.

Fast då skulle ju inte sötsak på maten vara lösningen utan sötsak någon timme efter. Sötsaken tas ju direkt inpå.

tjing
2013-01-13, 16:41
Jag blir sötsugen direkt på maten av mycket kolhydrater. Har jag t ex ketchup till maten är inte sötsuget signifikant efteråt.

Äter jag däremot väldigt lite kolhydrater i en måltid uteblir sötsuget.

Vid sidan om mina anekdoter så tror jag att blodsockerförändringar triggar sötsuget och säkert även hormonpåverkan, signalering till hypothalamus etc. Men jag vet inte. Får ta och kolla upp det där noggrannare någon dag.

fimpan
2013-01-13, 22:15
Ja därför skrev fimpan antagligen tror med versaler. Just för att det är vad vissa kanske tror även om det inte är så. Men jag har då aldrig hört den förklaringen. Man får knappast blodsockerfall av en rejäl måltid. Blodsockret ökar ju givetvis.

Jamen precis.
Jag menar, vem har inte fått en chockladbit till det obligatoriska kaffet efter maten på en vanlig restaurang?
Jag känner likadant som flera andra, efter en rejäl pasta vill jag gå o dö på soffan.
Men exakt vad är det som sker, eftersom paltkoma inte alltid infinner sig?

Sniggel
2013-01-13, 22:27
Jamen precis.
Jag menar, vem har inte fått en chockladbit till det obligatoriska kaffet efter maten på en vanlig restaurang?
Jag känner likadant som flera andra, efter en rejäl pasta vill jag gå o dö på soffan.
Men exakt vad är det som sker, eftersom paltkoma inte alltid infinner sig?

Choklad + Kaffe ger ju en typ av synergieffekt som gör båda sakerna godare :)

Paltkoma har väl att göra med att blodet omprioriteras till tarmarna för näringsupptag. Men även en aktivering av parasympatiska nervsystemet. Är du mätt är det ett tecken på att du kan ta det lugnt och vila ett tag (tänker ur ett evolutionärt perspektiv). "Jakt/arbete" är inte på tal eftersom det förmodligen inte finns behov för det.

tjing
2013-01-13, 22:39
Precis och nervsystemet innerverar magen och de förändringar du beskriver medföljer.

Quint
2013-01-14, 16:33
Den ursäkt jag hört användas för att ta något sött efter maten har varit att man dämpar ett framtida sug efter sötsaker om man tar något litet direkt efter att man ätit.

Själv tycker jag mest det kan vara gott men en liten chokladbit eller liknande efter att jag ätit starkt kryddad maten för att mildra "brännandet" lite. Det är åtminstone min ursäkt, egentligen tycker jag bara det är väldigt gott med choklad ;)

Alzie
2013-01-15, 18:20
Efter träning brukar jag käka en rejäl måltid med mycket protein och kolhydrater (ris/potatis etc). Direkt efter måltiden brukar jag käka något sött då jag tänkt att det är typ likadant som att äta snabba kolhydrater direkt efter träningen (då man har tömt glykogenförrådet och undviker inlagring av visceralt fett), eftersom att de snabba kolhydraterna ändå kommer att tas upp snabbare än de långsamma kolhydraterna från riset/potatisen som måste spjälkas innan ett upptag sker.

Tänker jag fel? Kanske blockerar måltiden upptaget av de snabba kolhydraterna?

Jeml
2013-01-15, 18:32
Efter träning brukar jag käka en rejäl måltid med mycket protein och kolhydrater (ris/potatis etc). Direkt efter måltiden brukar jag käka något sött då jag tänkt att det är typ likadant som att äta snabba kolhydrater direkt efter träningen (då man har tömt glykogenförrådet och undviker inlagring av visceralt fett), eftersom att de snabba kolhydraterna ändå kommer att tas upp snabbare än de långsamma kolhydraterna från riset/potatisen som måste spjälkas innan ett upptag sker.

Tänker jag fel? Kanske blockerar måltiden upptaget av de snabba kolhydraterna?

Jag vet inte hur det ligger till med det här men spontant känns det ju mycket bättre/säkrare att ta det söta före måltiden. Så gör jag när jag tar glass/godis eller liknande efter träningen iaf.

Alzie
2013-01-15, 18:35
Jag vet inte hur det ligger till med det här men spontant känns det ju mycket bättre/säkrare att ta det söta före måltiden. Så gör jag när jag tar glass/godis eller liknande efter träningen iaf.

Klart det är säkrare, men svårare att få i sig all mat då (iaf för mig).

TomasB
2013-01-16, 10:11
En bekant kommenterade några tonåringars vana att dricka läsk på morgonen för några år sedan.
Mamman hade tyckt de skulle sluta med det och att det var bättre att de drack sånt på kvällen.
Mannen sa något i stil med att de ska ju ändå inte göra något på kvällen. De ska ju gå och lägga sig sen. På morgonen ska de ju ändå iväg och starta dagen och kommer att förbränna energi så det var ju t om bättre att dricka läsk på morgonen än på kvällen.
Jag blev lite paff men tänkte att han kanske hade en poäng.
Idag tror jag att han hade mer rätt än vad jag förstod just då. På morgonen är man mer insulinkänslig och levern har dessutom mer plats än på kvällen dagen innan. Kombinera med att de flesta sätter igång och vara aktiva på morgonen/förmiddagen så känns läsk på morgonen bättre än att dricka det på kvällen.
Om man räknar bort faktorer som vilken effekt det eventuellt kan ha på aptitreglering och sötsug.

Känns snarare som pest eller kolera.
"när bör jag dra i mig mellan 30 och 50 gram raffinerat socker".

Mitt svar är "i samband med träning, gärna konditionsträning". Annars ser jag ingen poäng med att dricka läsk alls. (Nutritionsmässigt alltså). Vill h*n fylla på med kolhydrater finns bättre källor.

Sen är Coca cola gott, för att inte tala om "jul eller påskmust". Men det är en annan femma!

z_bumbi
2013-01-16, 10:17
Efter träning brukar jag käka en rejäl måltid med mycket protein och kolhydrater (ris/potatis etc). Direkt efter måltiden brukar jag käka något sött då jag tänkt att det är typ likadant som att äta snabba kolhydrater direkt efter träningen (då man har tömt glykogenförrådet och undviker inlagring av visceralt fett), eftersom att de snabba kolhydraterna ändå kommer att tas upp snabbare än de långsamma kolhydraterna från riset/potatisen som måste spjälkas innan ett upptag sker.

Tänker jag fel? Kanske blockerar måltiden upptaget av de snabba kolhydraterna?

De saktas i alla fall ner men det är bara en fördel om du redan ätit en måltid med kolhydrater då kroppen i alla fall har tillgång till det som den behöver för att fylla på med glykogen.

Kischen
2013-01-16, 11:24
Äter jag däremot väldigt lite kolhydrater i en måltid uteblir sötsuget.



Tvärt om för mig.

Sniggel
2013-01-16, 19:19
Känns snarare som pest eller kolera.
"när bör jag dra i mig mellan 30 och 50 gram raffinerat socker".

Mitt svar är "i samband med träning, gärna konditionsträning". Annars ser jag ingen poäng med att dricka läsk alls. (Nutritionsmässigt alltså). Vill h*n fylla på med kolhydrater finns bättre källor.

Sen är Coca cola gott, för att inte tala om "jul eller påskmust". Men det är en annan femma!

Jag tycker inte heller det är någon bra rekommendation att dricka läsk var dag. Men om man enbart diskuterar mellan två val. Att dricka läsk innan läggdags eller dricka läsk vi uppvakande, utan att ha någon mer information att gå på, så kanske morgonen är ett bättre tillfälle pga leverstatus samt förutsedd vardagsaktivitet?