handdator

Visa fullständig version : Är mild våld mot sina barn okej?


Sidor : 1 [2]

Duran
2013-01-21, 12:14
Durans argument är naturligtvis helt riktigt. Ändå är det inte alltid helt enkelt att följa dess innehåll.

Många människor bryter ofta mot lagen utan att de för den skull tycker att de är direkta lagbrytare. Om man t.ex håller en överhastighet med 10 km i timmen eller om man inte ser en enda bil på gatan och går över mot rött ljus - "röd gubbe" - är man i en sådan situation. Egentligen borde man inte bryta mot lagen, men i vissa situationer gäller för praxis att många överträder den. Jag är ganska säker på att folk som knäpper sina barn på fingrarna någon enstaka gång inte upplever att de bryter mot lagen i egentlig mening.

Dessutom kan det vara svårt att veta var gränsen egetnligen går. Om du har en tvååring som ideligen försöker göra något farligt, ingenting hjälper och du till sist tar till metoden "knäppa på fingrarna", är det sådan barnmisshandel som lagen förbjuder eller är det inte så.

Jag håller med dig men nu resonerar vi ur vuxnas perspektiv. Jag tror (men utgår egentligen mest från mig själv, så jag kan ha fel) att ganska små barn generellt inte vet att det är olagligt att gå mot rött och i gråzonsfall som att knäppa på fingrarna tror jag inte att barn uppfattar det som ett lagbrott. Ger man däremot en örfil (som några få i tråden förespråkar) så vet barn att sånt är väldigt förbjudet. De själva får lära sig att man absolut inte får slåss.

Då jag gick i mellanstadiet undrade jag mycket över ifall mina föräldrar var dåliga bovar trots att de var väldigt skötsamma och varken drack eller hade några andra hyss för sig. Men slåss, det visste jag ju att man inte fick göra. Fast jag var som sagt förvirrad över om det gällde på riktigt eller inte och i vilka situationer det inte gällde i såna fall. När jag blev tonåring så förstod jag att samhället i stort anser sådant vara helt fel och jag hade därför ingen respekt alls för dem. Jag försökte t.o.m. polisanmäla dem en gång. Jag minns dock aldrig att jag reflekterat över om vuxna som gick mot rött var dåliga människor. Kanske har jag fel och barn generellt uppfattar det som ett lagbrott. Kanske är det mer att de flesta tycker att barnmisshandel är förkastligt än lagbrottet i sig som gör att barn som utsätts kan bli förvirrade över ifall föräldrarna har rätt eller fel.

Hursomhelst ska man komma ihåg att barn får information från fler än bara föräldrarna och förr eller senare börjar de ifrågasätta sina föräldrars beteende. Har man gjort saker som generellt anses fel så kan det påverka barnets bild av föräldrarna starkt negativt och skapa allt annat än respekt.

Duran
2013-01-21, 12:22
Förresten så tror jag inte att vuxna som var med mig någonsin gick mot rött, så jag kanske mest tyckte att folk på stan var dumma.