handdator

Visa fullständig version : Taco-tonfisk, stekt i olja, synpunkter?


sparresparre
2013-01-10, 20:20
Något som jag börjat missbruka på sistone är föjande recept:

* 140 g tonfisk (Abbas i vatten)
* en tomat
* en gul lök
* en röd paprika
* en grön paprika
* tacokrydda!
Allt steks i olivolja.
Grymt gott! Tonfisk är helt plötsligt ätbart.

Min fråga är som följer:
Hur mycket kalorier tillförs av att jag steker allt i olivolja?
Tilläggas bör att jag nu befinner mig i deff :-)

Löpsko
2013-01-10, 20:29
Räknat ut med minmat.net

frekar3
2013-01-10, 20:29
Något som jag börjat missbruka på sistone är föjande recept:

* 140 g tonfisk (Abbas i vatten)
* en tomat
* en gul lök
* en röd paprika
* en grön paprika
* tacokrydda!
Allt steks i olivolja.
Grymt gott! Tonfisk är helt plötsligt ätbart.

Min fråga är som följer:
Hur mycket kalorier tillförs av att jag steker allt i olivolja?
Tilläggas bör att jag nu befinner mig i deff :-)

Beror på hur mycket olivolja :P

Rätta mig om jag har fel, men Tonfisk innehåller mycket tungmetaller, så jag skulle inte rekommendera att äta tonfisk under alltför många dagar i veckan.

sparresparre
2013-01-10, 20:34
Men vad på en höft ungefär tillförs av en skvätt olivolja? :)

Akada
2013-01-10, 20:42
Men vad på en höft ungefär tillförs av en skvätt olivolja? :)
Väg din skvätt och se sedan vad som blir kvar i pannan när du är klar.

sparresparre
2013-01-10, 20:55
Jag är inte mycket för att väga mat ;-)
Ingen insatt som kan rådge ett par meningar?;)

Akada
2013-01-10, 20:57
Och hur ska vi veta hur mycket du får i dig, om vi inte vet hur mycket du får i dig?

Kanske du kan få hjälp här... (http://www.spadam.se/)

sparresparre
2013-01-10, 21:02
Min fråga är helt enkelt vad skillnaden blir på ett ungefär mellan att äta ovanstående olagat eller stekt i olja?

Vitlök
2013-01-10, 21:04
Min fråga är helt enkelt vad skillnaden blir på ett ungefär mellan att äta ovanstående olagat eller stekt i olja?
..oljan du använder..seriöst? Väg skiten eller gissa.

Kischen
2013-01-10, 21:14
42

TorbjornFred
2013-01-10, 21:18
Och hur ska vi veta hur mycket du får i dig, om vi inte vet hur mycket du får i dig?

Kanske du kan få hjälp här... (http://www.spadam.se/)

AHAH +1

men eftersom TS verkar vara oerhört intresserad av att veta men ändå inte orkar väga så sliter jag iväg en gissning på att du använder mellan 5-15g olivolja och då blir resultatet 45-135kcal.
Oljan jag har är 100% fett och är därmed lätt att räkna på. 1g=9kcal så vill du veta mer exakt får du nog ta och väga din olja och räkna själv... men nu har du ungefär ett mellan tummen och pekfingret och väldigt grovt eftersom du med lätthet kan använda bra mycket mer än 15g som jag tog som mitt högsta värde.
Du får helt enkelt väga och läsa på innehållsförteckningen om du vill veta mer exakt än en gissning.

TorbjornFred
2013-01-10, 21:24
kör du färdig tacokrydda på påse så ligger den kring 300kcal/100g. dvs kring 120kcal per påse (antagande att påsens innehåll är 40g) så du vet.. kan vara värt att veta om du är på deff

sparresparre
2013-01-10, 21:37
kör du färdig tacokrydda på påse så ligger den kring 300kcal/100g. dvs kring 120kcal per påse (antagande att påsens innehåll är 40g) så du vet.. kan vara värt att veta om du är på deff

Tack för den ögonöppnaren!
Klart dom har blandat i socker och skit.

Det får bli tonfisk naturell framöver.

NNIF
2013-01-10, 21:44
Jag är inte mycket för att väga mat ;-)
Ingen insatt som kan rådge ett par meningar?;)

hur långt är ett snöre, hur stor är en skvätt?

NNIF
2013-01-10, 21:45
Tack för den ögonöppnaren!
Klart dom har blandat i socker och skit.

Det får bli tonfisk naturell framöver.

varför inte krydda med salt, spiskummin, chilipulver och koriander? dvs taco kryddan minus socker? ;)

sparresparre
2013-01-10, 21:46
Jag är lite halvny på området :)

TorbjornFred
2013-01-10, 22:06
varför inte krydda med salt, spiskummin, chilipulver och koriander? dvs taco kryddan minus socker? ;)

Helt ärligt så tycker jag att det där är godare än färdigt också så ett mycket bra tips ifrån NNIF.
Efter lite testande kan man få fram en väldigt mycket godare blandning än den på påse.
Jag brukar även lägga in lökpulver, vitpeppar, paprikapulver och ibland kakao i min blandning.
Ca 2tsk av alla kryddor utom chilipulver som är på 1tsk för 400g köttfärs. där har du mitt grundrecept att gå efter.

RobinEH
2013-01-10, 22:13
Men snälla människa! *facepalm* Inte ens King Grub kan svara på din fråga.
Sedan vad gäller stekning med olja rent generellt så är olivolja en av de sämre, förutsatt att du inte steker på låg värme under kort tid. Antingen kör man med kokosolja eller äkta smör, vid akuta behov kan man även ta rapsolja. ;)

sparresparre
2013-01-10, 22:28
Tonfisk stekt i smör/kokosolja, smakar det bra?:)

RobinEH
2013-01-10, 22:33
Tonfisk stekt i smör/kokosolja, smakar det bra?:)

Om du bara steker tonfisk i smör, och inte en massa smaksättare, så smakar det nog som smaklös tonfisk. Men kör du din mix men byter olivoljan mot smör/kokosolja så smakar det ju lika bra.

Personligen så tycker jag att tonfisk smakar bäst med creme fraiche, majonnäs och diverse kryddor. Fast då ryker la hela dagsintaget för dig. ;)

Tillägg: Här har du hemmagjord osockrad tacokrydda: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=172

vicarious
2013-01-10, 23:00
Tonfisk stekt i smör/kokosolja, smakar det bra?:)

Prova.

Jeml
2013-01-10, 23:16
Beror på hur mycket olivolja :P

Rätta mig om jag har fel, men Tonfisk innehåller mycket tungmetaller, så jag skulle inte rekommendera att äta tonfisk under alltför många dagar i veckan.

Hur är det med det här om metaller egentligen?? det blir en hel del tonfisk för mig.. Är det hälsovådligt?

Akada
2013-01-10, 23:20
Hur är det med det här om metaller egentligen?? det blir en hel del tonfisk för mig.. Är det hälsovådligt?
Var det inte nåt om att vissa arter inte är så farliga egentligen då de inte hinner leva så länge att de får i sig några farliga mängder?

NNIF
2013-01-11, 08:27
Hur är det med det här om metaller egentligen?? det blir en hel del tonfisk för mig.. Är det hälsovådligt?

http://lmgtfy.com/?q=site%3Akolozzeum.com+tonfisk+tungmetaller

går ju alltid

samt bara googla tonfisk+tungmetaller

frekar3
2013-01-11, 13:42
Var det inte nåt om att vissa arter inte är så farliga egentligen då de inte hinner leva så länge att de får i sig några farliga mängder?

Det bästa är kortlevnadsfiskar. Ju kortare exponering desto bättre mig veterligen.
Samma sak gäller för Omega-3, om man nu skulle köpa Omega-3 á la lågbudget från exempelvis Nordsjön så kan oljan innehålla lite tungmetaller, eftersom det kostar lite extra att filtrera bort tungmetallerna.

blondyz
2013-01-11, 14:07
Var det inte nåt om att vissa arter inte är så farliga egentligen då de inte hinner leva så länge att de får i sig några farliga mängder?

Korrekt. Tonfisk i sin rätta bemärkning är dyrt, används som delikatess i bla. sushi. Detta är de stora tonfiskarna, som dessutom är grymt utfiskade och svåra att få tag i.

Den du får i burk brukar vara skipjack, en mycket mindre släkting vars kött inte är särskilt gott rått. Därför är den även kokt när den levereras (därav den ljusrosa färgen och inte den kraftigt röda som vanlig tonfisk har rå). Dessa förökar sig väldigt fort, och blir inte utfiskade på samma sätt, eftersom deras överlevnad inte bygger på att fiskarna blir väldigt gamla, som vanlig tonfisk. Det är även åldern som avgör hur mycket tungmetaller fisken hinner absorbera, således har skipjack knappt några sådana i sitt kött, medans tonfisk kan ha väsentligt högre halter.

Summering: Tonfisk är dyrt, och jag tvivlar på att någon på kolo äter det i sådana mängder att tungmetaller skulle vara ett problem. Skipjack kan anses både hälsosammare och mindre omoraliskt.

Äter själv "tonfisk" på burk, ca 2 om dagen. Gott, lättlagat och lätt att variera. Som student är det även relativt billigt. Akta så att ni inte skrapar burkens insida när ni tar ut avrunnen tonfisk, finns ju en del som använder BPA som inte ska vara så hälsosamt.

RobinEH
2013-01-11, 16:13
Hur är det med det här om metaller egentligen?? det blir en hel del tonfisk för mig.. Är det hälsovådligt?

På burk används ju den mindre arten tonfisk, denna får inte i sig lika mycket tungmetaller och innehåller därmed även en relativt låg halt.
Tonfisk innehåller ju även relativt mycket selen vilket tydligen skall ha någon form av detoxande effekt av tungmetaller.

sparresparre
2013-01-13, 11:35
Om du bara steker tonfisk i smör, och inte en massa smaksättare, så smakar det nog som smaklös tonfisk. Men kör du din mix men byter olivoljan mot smör/kokosolja så smakar det ju lika bra.

Personligen så tycker jag att tonfisk smakar bäst med creme fraiche, majonnäs och diverse kryddor. Fast då ryker la hela dagsintaget för dig. ;)

Tillägg: Här har du hemmagjord osockrad tacokrydda: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=172

Thnx!