handdator

Visa fullständig version : Windows 7 blåst på produktnyckeln.


Oljeblixten
2013-01-10, 20:18
Köpte ett windows 7 för en binge år sedan för att installera, nu har jag gjort första formateringen.

Problemet är att nu när jag formaterade och gjorde en ren installation säger skiten att min produktnyckel inte gäller för en ren installation utan enbart för att installera över ett gammalt windows.

Jag förstår inte hur detta kan vara möjligt då jag vid första installationen bara installerade det över ett piratkopierat windows xp som jag fått av en kompis.

Vad gör jag nu? Ska det verkligen vara såhär pissigt när man betalat säkert 1300spänn för skiten.

Vad händer om man har en sån där engångsinstallation av windows xp och hårddisken krashar?

Ska man behöva köpa windows 7 + ett nytt windows xp för att installera?

Detta är ju sinnessjukt. Wat do?!

King Grub
2013-01-10, 20:22
För att använda en uppgraderingsnyckel måste operativsystemet man uppgraderar från vara installerat, ja. Det är inte konstigt eller sinnessjukt. Den sortens nyckeln fungerar på det sättet helt enkelt, och vill man kunna aktivera ett Windows 7 som man installerar utan att något annat finns installerat först är det en sådan nyckel man skall köpa. Du är inte "blåst" på något - du har köpt fel.

Oljeblixten
2013-01-10, 20:24
För att använda en uppgraderingsnyckel måste operativsystemet man uppgraderar från vara installerat, ja. Det är inte konstigt eller sinnessjukt. Den sortens nyckeln fungerar på det sättet helt enkelt, och vill man kunna aktivera ett Windows 7 som man installerar utan att något annat finns installerat först är det en sådan nyckel man skall köpa.

Det känns som en dålig idé. Jag är rätt säker på att jag sa till i datoraffären där jag köpte mitt windows 7 att jag ville ha en kopia som gick att formatera med osv, det är väl dem man ska vara arg på i kombination med min okunskap.

Vad nu då? kan man uppgradera eller måste man köpa ett helt nytt Windows 7?

Vad händer när de 30 dagarna har passerat?

King Grub
2013-01-10, 20:27
Efter 30 dagar slutar en del viktiga funktioner i Windows att fungera.

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Get-a-new-Windows-7-product-key

För att kunna aktivera måste man köpa ett nytt Windows 7, samma version som det som är installerat.

Oljeblixten
2013-01-10, 20:30
Efter 30 dagar slutar en del viktiga funktioner i Windows att fungera.

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Get-a-new-Windows-7-product-key

För att kunna aktivera måste man köpa ett nytt Windows 7, samma version som det som är installerat.

Och eftersom den versionen jag sitter på inte fungerar måste jag med andra ord köpa en ny kopia av windows 7 som fungerar till rena installationer formatera om samt registrera den?

Ronn
2013-01-10, 20:30
Ladda ner Windows XP och uppgradera från det? Borde väl funka?

King Grub
2013-01-10, 20:31
Du kan nog aktivera med en sådan nyckel utan att installera om har jag för mig så blir det en fullversion av det installerade.

Oljeblixten
2013-01-10, 20:32
Ladda ner Windows XP och uppgradera från det? Borde väl funka?

Då måste man formatera och installera om igen, vad träligt.. men det får väl bli att pirata ett xp och göra så antar jag.

Usch så trött man blir.

PixelMiner
2013-01-10, 22:27
Är man student har jag för mig att man kan köpa Win7 väldigt billigt, typ runt 100 kr.

Alternativt hitta någon lagom oseriös datorbutik som kan sälja dig ett Win7 OEM för nyinstallationer. Är ju billigare än att köpa ett fullversions os. Runt 800 spänn för home premium eller 1500 för ultimate edition.

HMB
2013-01-10, 22:44
Lägg in windows 7 men välj att aktivera senare, när du kommit in i operativsystemet så startar du om hela installationsprocessen. Den oaktiverade versionen av windows som finns på datorn kommer den nya installationen godkänna att uppgradera ifrån.

agazza
2013-01-10, 22:48
Samma sak med bärbara som skickas förinstallerade, där har man produktnyckel på undersidan, men man måste betala en liten summa för isofilen tydligen från windows hemsida. Blev pirat istället just för att det helt enkelt var lättare.

Oljeblixten
2013-01-10, 22:48
Lägg in windows 7 men välj att aktivera senare, när du kommit in i operativsystemet så startar du om hela installationsprocessen. Den oaktiverade versionen av windows som finns på datorn kommer den nya installationen godkänna att uppgradera ifrån.

Kommer det funka? :D Det vore sinnessjukt nice isf, bara installera från boot då med?

wessmen
2013-01-10, 22:53
Ladda ner win8 istället.

Oljeblixten
2013-01-10, 23:37
Haha, det funkade! Fan så fult att det bara går att göra så! ;) Tack!

En grej dock.. om jag går Den här datorn->Egenskaper så står det att det är äkta programvara och aktiverat. Men produktnyckeln som står där är inte den som jag skrev in, varför är det så? :D

hahavaffan
2013-01-11, 06:16
Är man student har jag för mig att man kan köpa Win7 väldigt billigt, typ runt 100 kr.

Alternativt hitta någon lagom oseriös datorbutik som kan sälja dig ett Win7 OEM för nyinstallationer. Är ju billigare än att köpa ett fullversions os. Runt 800 spänn för home premium eller 1500 för ultimate edition.Man kan få det gratis via de flesta högskolorna/universiteten.

jokem
2013-01-11, 07:28
Finns en fil som heter RemoveWAT.exe som man kan köra som åtgärdar problemet, den nollställer Windows Activation Timer. Vet inte ens om jag får skriva det på forumet, chansar på att jag inte blir bannad! :)

Oljeblixten
2013-01-11, 12:39
Nollställa timern känner jag till, men det går bara göra så att man totalt får 120 dagar av någon anledning. :)

Men nu är ju allt löst i alla fall, installerade windows 7, installerade det igen över det redan installerade.

Då tyckte windows att jag uppgraderade till windows 7 och godkände ming produktnyckel igen. :)

Tack för hjälpen alla!

agazza
2013-01-11, 15:03
Nollställa timern känner jag till, men det går bara göra så att man totalt får 120 dagar av någon anledning. :)

Men nu är ju allt löst i alla fall, installerade windows 7, installerade det igen över det redan installerade.

Då tyckte windows att jag uppgraderade till windows 7 och godkände ming produktnyckel igen. :)

Tack för hjälpen alla!

funkar detta utan att göra en ren installation? jag har installerat en gång och har mycket saker från jobbet som jag inte orkar styra upp igen, kan jag bara köra installationen igen och köra en updatering?

Oljeblixten
2013-01-11, 23:14
funkar detta utan att göra en ren installation? jag har installerat en gång och har mycket saker från jobbet som jag inte orkar styra upp igen, kan jag bara köra installationen igen och köra en updatering?

Jag gjorde så att jag formaterade hårddisken och gjorde en helt clean utan att aktivera.

Sedan bootade jag CD'n igen och tog avancerad installation och installerade på samma hårddisk. Då säger den ju "Ett windows finns redan blaha det kommer ligga i windows old mappen blaha, vill du installera igen?"

Det gjorde jag och sedan gick det att aktivera under installationen, win7 trodde att jag installerade över ett redan installerat.

Nu har jag även tankat hem ALLA uppdateringar osv och det fungerar fortfarande så det känns safe. :)