handdator

Visa fullständig version : Finns det något tillfälle då ett underskott och viktförlust skulle vara skadligt?


willtjam
2013-01-10, 20:02
T.ex. finns det någon sjukdom som ger allvarliga konsekvenser ifall personen går ner i vikt? Finns det någon sjukdom där en person helt omöjligt klarar av ett kaloriunderskott? Finns det helt enkelt någon anledning till att inte gå ner i vikt?
Jag vet att övervikt behöver inte vara skadligt eller dåligt alla gånger, och man behöver inte gå ner ifall man inte vill.

Jag tycker ämnet har mer med kosthållning och näringslära att göra än fettförbränning, så jag la tråden här istället för i "diet, deff & fettminskning".

Edit: Lägger till en fråga: förutom "skadligt": finns det någon sjukdom eller liknande där kaloriunderskott helt enkelt inte fungerar?

RykteT
2013-01-10, 20:05
Långtgången anorexia eller bulimi!

willtjam
2013-01-10, 20:06
Relativt underförstått. ;) Förutom det!

King Grub
2013-01-10, 20:17
Alzheimers. Det skyndar på sjukdomen.

HIV och AIDS. Sjukdomarna ökar muskelnedbrytning och ökar kaloriförbrukningen, samt minskar upptag av mikronäringsämnen. Inget bra tillfälle att dra ner på födointaget.

Vissa hjärtproblem och cerebrovaskulära sjukdomar kan reagera negativt på lågt kaloriintag.

Vissa mentala sjukdomar påverkas negativt av lågtkalorintag.

Leversjukdom.

willtjam
2013-01-10, 20:18
Är det dom du vet, eller är det dom punkt slut?

aldoschadewitz
2013-01-10, 22:34
Alzheimers. Det skyndar på sjukdomen.

HIV och AIDS. Sjukdomarna ökar muskelnedbrytning och ökar kaloriförbrukningen, samt minskar upptag av mikronäringsämnen. Inget bra tillfälle att dra ner på födointaget.

Vissa hjärtproblem och cerebrovaskulära sjukdomar kan reagera negativt på lågt kaloriintag.

Vissa mentala sjukdomar påverkas negativt av lågtkalorintag.

Leversjukdom.

har det endast att göra med kaloriintaget? kan man komma undan det genom att äta lika mycket men röra sig mer?