handdator

Visa fullständig version : Gå ned i vikt - behöver lite råd!


Naforce
2013-01-10, 19:55
Hejsan!
Först och främst kan jag ge lite bakgrund. Jag är rätt stor i min normala kroppsform, har gymmat till och från i flera år, spelat handboll hela min ungdom och vägde som mest runt 85 (178cm) när jag fortfarande kände mig vältränad för några år sen. Slutade med handbollen för några år sedan och träning helt ett tag, började gymma sporadiskt för kanske 2 år sedan och senaste halvåret mer regelbundet. Skulle väl kunna påstå att jag är hyfsat muskulös, har haft en sådan kroppsform sedan puberteten typ.
Den andra januari började jag banta, vägde då 105kg (har kretsat mellan 100 och 108 hela 2012), för att för en gångs skull ta tag i det. Jag kör på promenad (mellan 45min-1½h) och/eller gympass varje dag, äter 1000-1500kcal, i princip bara kött/kyckling/ägg och tar en proteinshake efter gympassen. Jag äter absolut inget onyttigt (utöver 10g skånsk grovkornig senap till falukorv/ägg-frukosten) då jag är ett kakmonster vilket är en vana jag vill få bort. Har hittils (8 dagar) gått ned 3kg. Min tanke är att nå 95 så fort som möjligt för att sedan öka på kalori-intaget till cirka 2000 för att få ut mer av träningen men ändå fortsätta gå ner så att jag är nånstans mellan 85-90 innan juni.
Jag roterar mellan 3 gympass, bröst+axlar+triceps, ben, rygg+biceps+underarmar kort och gott, försöker träna rätt intensivt 3-4 sets per övning 8-10 reps då jag gärna vill behålla min styrka under nedgången och förbättra formen på musklerna. Mjölkar ur det sista ur musklerna varannan gång mha dropsets.
Jag skulle gärna vilja ha lite åsikter kring detta, vad jag kan förbättra i min plan, som jag gör något jättefel eller andra åsikter! Och innan ni frågar så har jag kikat runt en del på forumet, vilket var anledningen till att jag valde ett stort kaloriunderskott men ändå försöka få i mig mycket protein per kalori.

Naforce
2013-01-12, 14:37
Får väl slänga en bump i hopp om ett svar då den trillar av förstasidan nu, blir det inget denna vevan får jag skita it och bara köra på!

vicarious
2013-01-12, 14:50
Jag roterar mellan 3 gympass, bröst+axlar+triceps, ben, rygg+biceps+underarmar kort och gott, försöker träna rätt intensivt 3-4 sets per övning 8-10 reps då jag gärna vill behålla min styrka under nedgången

Vad exakt menar du när du skriver intensivt? Högt tempo? Ska du behålla styrkan så gott det går så se till att vila ordentligt mellan varje set så du verkligen kan prestera maximalt och lyfta tunga vikter.

Det råder ofta en förvirring för vad som menas när man skriver intensitet. Det engelska begreppet intensity i styrketräningssammanhang betyder procent av 1RM och inte hur kort/lång vila man har mellan set och övningar. Så om någon skriver high-intensity så betyder det att de utför setet med en hög procent av sitt 1RM, alltså en vikt som är tung för individen.


och förbättra formen på musklerna. Mjölkar ur det sista ur musklerna varannan gång mha dropsets.


Formen på musklerna kan du inte påverka. Du kan endast göra musklen större eller mindre. Dropset är generellt sett en dålig idé då det ofta är väldigt glykogenkrävande/tömmande. Den diet du redogör låter inte som något som ger några mängder med glykogen. Dina dropsets låter därför ganska meningslösa.

Naforce
2013-01-12, 15:12
Tackar! Intensivt så menar jag att jag inte har så mycket vila, du menar att det optimala i mitt fall vore att köra powerlifting mer med färre reps, tyngre lyft och mer vila mellan? Jag har aldrig varit särskilt förtjust i den träningen utan föredrar 3-4x8-10 med cirka 1 min vila mellan.

vicarious
2013-01-12, 15:20
du menar att det optimala i mitt fall vore att köra powerlifting mer med färre reps, tyngre lyft och mer vila mellan? Jag har aldrig varit särskilt förtjust i den träningen utan föredrar 3-4x8-10 med cirka 1 min vila mellan.

Troligtvis ja. Men träning ska givetvis vara kul också, det är nästan det viktigaste. Tråkig träning blir lätt ingen träning efter ett tag.

Naforce
2013-01-12, 15:30
Troligtvis ja. Men träning ska givetvis vara kul också, det är nästan det viktigaste. Tråkig träning blir lätt ingen träning efter ett tag.

Då kör jag nog på som jag gör med lite högre tempo och lite fler reps, vill egentligen bara inte att musklerna skall försvinna när jag går ned i vikt. Hur verkar det med kaloriplaneringen? Är inget proffs på det direkt, men vet tillräckligt för att förstå att jag går ned mer i vikt ju längre från med energibehov jag är, men att äta 2000-2500 kcal i februari borde väl fortfarande leda till nedgång då jag räknar mitt energibehov då som minst 3000 (en riktigt lat dag). Kommer jag kunna få ut mer i form av muskler eller träning eller något annat mer än humör av att äta 2000-2500 vs 1000-1500 kcal? Just nu har jag inga problem med att äta väldigt lite, är bara sötsuget jag känner av ibland så om jag inte tjänar något på att äta 2000-2500 istället for 1000-1500 kan jag likväl fortsätta på runt 1500 och ha en ätardag i veckan där jag kanske får i mig 3000-3500 kcal?

vicarious
2013-01-12, 21:47
Då kör jag nog på som jag gör med lite högre tempo och lite fler reps, vill egentligen bara inte att musklerna skall försvinna när jag går ned i vikt. Hur verkar det med kaloriplaneringen? Är inget proffs på det direkt, men vet tillräckligt för att förstå att jag går ned mer i vikt ju längre från med energibehov jag är, men att äta 2000-2500 kcal i februari borde väl fortfarande leda till nedgång då jag räknar mitt energibehov då som minst 3000 (en riktigt lat dag). Kommer jag kunna få ut mer i form av muskler eller träning eller något annat mer än humör av att äta 2000-2500 vs 1000-1500 kcal? Just nu har jag inga problem med att äta väldigt lite, är bara sötsuget jag känner av ibland så om jag inte tjänar något på att äta 2000-2500 istället for 1000-1500 kan jag likväl fortsätta på runt 1500 och ha en ätardag i veckan där jag kanske får i mig 3000-3500 kcal?

De främsta nackdelarna med ett för lågt kaloriintag är som du redan är inne på - större risk för muskelförlust och sannolikt ett sämre välbefinnande. Det jag upplevt själv är att längre perioder av väldigt lågt energiintag gör mig mer benägen att fuska och spåra ur med binge-eating. Det samt att träningen går sämre och sämre, framförallt motivationen sjunker. Istället för att vara taggad på att åka till gymmet blir jag mest taggad på att åka hem och lägga mig i soffan/sängen.