handdator

Visa fullständig version : För er som använder MyFitnessPal


Pinoy
2013-01-10, 17:58
Ett hjälpfullt tips som jag själv använder mig av, tänkte bara dela det här.


AjAONMFFmps

AEB
2013-12-16, 10:13
Aldrig förstått grejen med myfirnesspal. Det går ju inte att lägga till måltider per 100 gram? Hur ska man kunna räkna allt genom att bara mäta allt i cups? Låter riktigt jobbigt och svårt. Hur ska jag veta vad en portion potatis innehåller om jag inte vet vad den innehåller per 100 gram. Blir så förvirrad av den appen asså haha. Är det så man räknar alla kcal i usa? Per portion? De har inte typ per 100 oz eller nått?

Tomas Tryffel
2013-12-16, 11:56
Aldrig förstått grejen med myfirnesspal. Det går ju inte att lägga till måltider per 100 gram? Hur ska man kunna räkna allt genom att bara mäta allt i cups? Låter riktigt jobbigt och svårt. Hur ska jag veta vad en portion potatis innehåller om jag inte vet vad den innehåller per 100 gram. Blir så förvirrad av den appen asså haha. Är det så man räknar alla kcal i usa? Per portion? De har inte typ per 100 oz eller nått?

Jo, det går alldeles utmärkt. Många matvaror osv är tillagda enligt kcal/100 gram. En del andra per, säg 30 gram (typ en portion flingor). Dessutom OM det skulle vara något som fattas så kan du alltid lägga till själv.

HerrLuta
2013-12-16, 14:57
Precis som ovan nämnt så funkar det att ange exakt gram vikt, jag gör det varje dag.

Så länge du lägger till livsmedlet i per-gram-vikt istället för typ 1 cup när du lägger till ett eget livsmedel så är det inga problem, för då kan du sedan välja exempelvis 133 portioner av 1 gram äpple, dvs. då 133 gram.

Så om förpackningen anger att en portion exempelvis är 1/2 cup = 30g, så skriver du in 30g som portionsmått istället för 1/2 cup :)

AEB
2013-12-16, 22:12
Precis som ovan nämnt så funkar det att ange exakt gram vikt, jag gör det varje dag.

Så länge du lägger till livsmedlet i per-gram-vikt istället för typ 1 cup när du lägger till ett eget livsmedel så är det inga problem, för då kan du sedan välja exempelvis 133 portioner av 1 gram äpple, dvs. då 133 gram.

Så om förpackningen anger att en portion exempelvis är 1/2 cup = 30g, så skriver du in 30g som portionsmått istället för 1/2 cup :)

Tack!! Fick fundera ett tag innan jag fattade! Men nu funkar det kanon! :) Får lägga till 0.3 av 100 gram varje gång, men då står det ändå 30 gram så det är ju prima! Gratis är det också! :hbang:

VincHeee
2013-12-16, 23:17
Slår ett slag för Dumbbell.se (dom har även en app)

Tycker det fungerar bättre :)

HerrLuta
2013-12-17, 00:08
Tack!! Fick fundera ett tag innan jag fattade! Men nu funkar det kanon! :) Får lägga till 0.3 av 100 gram varje gång, men då står det ändå 30 gram så det är ju prima! Gratis är det också! :hbang:

Perfekt!

nippman
2013-12-17, 01:16
shapeup är bättre tycker jag...

400
2013-12-17, 02:50
Rekommenderar också myfitnesspal! Hade tidigare shapeup och kan säga att fitnesspal är grymt mycket bättre.

HerrLuta
2013-12-17, 03:10
shapeup är bättre tycker jag...

Tyckte att det blev totalt värdelöst efter senaste uppdateringen. Dessutom loggar myfitnesspal mer grejer än endast de grundläggande makronutrienterna och det är fortfarande gratis :)

nippman
2013-12-17, 08:53
Rekommenderar också myfitnesspal! Hade tidigare shapeup och kan säga att fitnesspal är grymt mycket bättre.

var vänlig och motivera, inte för att jag inte tror dig, vill bara veta varför du tycker som du gör :) !

AEB
2013-12-17, 09:34
var vänlig och motivera, inte för att jag inte tror dig, vill bara veta varför du tycker som du gör :) !
Jag håller helt med! Jag är en god trogen kund hos Lifesum (de bytte namn från shapeup club) men efter deras nya uppdatering där när dem i samma veva bytte namn, funkar allt skit dåligt, det är segt och jag skrev värsta mailet till dem för jag var så förbannand.
Jag har använt myfitness pal mycket kort tid men det är sjukt smidigt när man väl fattar hur man lägger in varor. Jag känner mig nu i efterhand dum att jag ens köpt guld på shapeup club (lifesum) när my fitness pal är samma sak fast bättre och gratis. Kan kolla ifall jag hittar mitt mail jag skickade till shapeup club ifall du är intresserad om vad jag upplevde som dåligt i deras nya app.

nippman
2013-12-17, 10:01
okej, då får man väl la byta till fitnesspal då kanske...

Aa! jag vill se :)

Shqypnia
2013-12-17, 10:58
Jag har alltid kört med Shapeup (numera under namne Lifesum) och det har fungerar bra. Vore dock kul och testa Myfitnesspal.

nippman
2013-12-17, 11:28
laddade hem myfitnesspal det var jätte krångligt, står fast vid att shapeup är bättre, smidigare och snabbare och kommer inte byta till myfitnesspal

drkrupp
2013-12-17, 13:13
Jag använder Myfitnesspal och jämfört med Shapeup så har den sämre översikt men är enklare att logga saker i. Bl.a listorna över senaste maten/måltiderna gör att man bara behöver leta upp varan (eller scanna den) en gång. Nästa gång filtteras den fram direkt när du börjar skriva, eller så väljer man den helt enkelt i Senaste-listan direkt.

Smidigt att spara livsmedel eller hela måltider som man äter ofta.

Appen har ju nyligen blivit försvenskad så det mesta är i gram.

HerrLuta
2013-12-17, 15:18
Jag använder Myfitnesspal och jämfört med Shapeup så har den sämre översikt men är enklare att logga saker i. Bl.a listorna över senaste maten/måltiderna gör att man bara behöver leta upp varan (eller scanna den) en gång. Nästa gång filtteras den fram direkt när du börjar skriva, eller så väljer man den helt enkelt i Senaste-listan direkt.

Smidigt att spara livsmedel eller hela måltider som man äter ofta.

Appen har ju nyligen blivit försvenskad så det mesta är i gram.

På vilket sätt tycker du att den har sämre översikt jämfört med ShapeUp?

Det största problemet jag tror att de flesta har med MFP från början är att de inte förstår hur man lägger in egna varor och loggar grejerna som man vill, och därför väljer de ShapeUp.

HerrLuta
2013-12-17, 15:31
Ett hjälpfullt tips som jag själv använder mig av, tänkte bara dela det här.


AjAONMFFmps

Tack för tipset förresten! :)

Clajj
2013-12-18, 15:55
Är det jag som är blind eller kan man inte välja vilken fördelning man vill ha på sina macros i MFP?

Nelli
2013-12-18, 20:11
Jag håller helt med! Jag är en god trogen kund hos Lifesum (de bytte namn från shapeup club) men efter deras nya uppdatering där när dem i samma veva bytte namn, funkar allt skit dåligt, det är segt och jag skrev värsta mailet till dem för jag var så förbannand.
Jag har använt myfitness pal mycket kort tid men det är sjukt smidigt när man väl fattar hur man lägger in varor. Jag känner mig nu i efterhand dum att jag ens köpt guld på shapeup club (lifesum) när my fitness pal är samma sak fast bättre och gratis. Kan kolla ifall jag hittar mitt mail jag skickade till shapeup club ifall du är intresserad om vad jag upplevde som dåligt i deras nya app.

Samma här! Mailat dem en hel del men summa summarisk, har bytt. Appen var värd att betala för innan uppdateringen men nu är myfitnesspal the go :-)

PrimalAeon
2013-12-18, 21:33
Är det jag som är blind eller kan man inte välja vilken fördelning man vill ha på sina macros i MFP?

Du gör det via Goals på hemsidan.

drkrupp
2013-12-18, 22:27
På vilket sätt tycker du att den har sämre översikt jämfört med ShapeUp?


ShapeUp presenterar resultat/återstående makros kontra dagsmål väldigt prydligt. I MFP får man backa och scrolla runt en massa för att ens hitta hur mycket kolhydrater man fått i sig. Och hur mycket fett en middag innehåller går inte ens att se i appen? Bara på webben. Lite såna saker.

F Ultra
2013-12-18, 22:43
ShapeUp presenterar resultat/återstående makros kontra dagsmål väldigt prydligt. I MFP får man backa och scrolla runt en massa för att ens hitta hur mycket kolhydrater man fått i sig. Och hur mycket fett en middag innehåller går inte ens att se i appen? Bara på webben. Lite såna saker.

Backa och scrolla? Det är ju bara att trycka längst uppe till vänster och välja "Näring" så får du ju dagens makros. I appen då alltså.

drkrupp
2013-12-20, 00:25
Backa och scrolla? Det är ju bara att trycka längst uppe till vänster och välja "Näring" så får du ju dagens makros. I appen då alltså.

Har du ens testat Android-appen? ;)

HerrLuta
2013-12-20, 09:33
ShapeUp presenterar resultat/återstående makros kontra dagsmål väldigt prydligt. I MFP får man backa och scrolla runt en massa för att ens hitta hur mycket kolhydrater man fått i sig. Och hur mycket fett en middag innehåller går inte ens att se i appen? Bara på webben. Lite såna saker.

Ok, då är jag med. Använder dock endast datorn så det är väl därför jag inte märker det :)

F Ultra
2013-12-21, 00:46
Har du ens testat Android-appen? ;)

Det är den enda som jag använder. Längst uppe till vänster har du en menyknapp, klickar man på den och sedan på "Näring" så kommer du direkt till sammanräkningen av alla makros du ätit under dagen och där kan du sedan swipa höger och vänster för bläddra mellan dagarna (eller använda de små pilarna där uppe runt veckodagsnamnet).

Eller har jag missat något ironiskt nu :confused:

drkrupp
2013-12-21, 23:56
Det är den enda som jag använder. Längst uppe till vänster har du en menyknapp, klickar man på den och sedan på "Näring" så kommer du direkt till sammanräkningen av alla makros du ätit under dagen och där kan du sedan swipa höger och vänster för bläddra mellan dagarna (eller använda de små pilarna där uppe runt veckodagsnamnet).

Eller har jag missat något ironiskt nu :confused:

Jag vet att den är tänkt att fungera så, men jag tycker den är inkonsekvent och man vet aldrig vad som händer när man trycker där uppe till vänster; den knappen beter sig precis som androids back-knapp. I vissa fall backar man till nån annan sida, i vissa fall stängs appen helt.

Ett tag gick det bra att svepa in från vänster för att få fram menyn oavsett sida man var på, men nu för tiden verkar de tagit bort den funktionalliteten samtidigt som knappen där uppe blivit sämre.

Och det är alltför enkelt att råka svepa fram ett annat datum när man håller på som bäst att komma runt i appen. Och som sagt, de kunde väl åtminstone placerat Kolhydrat, fett och protein överst i listan så det är det första man ser...

Nåja, appen är ändå bättre än ShapeUp.

400
2013-12-22, 00:56
var vänlig och motivera, inte för att jag inte tror dig, vill bara veta varför du tycker som du gör :) !
Det är väl det att man får alla de förmåner som ett guldmedlemskap hos shapeup ger, fast gratis. Det jag tycker är bäst med appen är att man kan planera och lägga in måltider i förväg. Dessutom tycker jag egna recept är smidigare att skapa och lägga in. Själva användarvänligheten var lite bättre på shapeup innan uppdateringen, men i nuläget tycker jag fitnesspal är mycket bättre.

Sinaen
2015-04-20, 07:36
Det jag tycker är tråkigt med mfp är att alla makron ändrar sig då man äter, det finns ett script som gör att man kan ändra macros till en-procentsintervaller eller gram, beroende på vad man vill ha.
Men matar man in saker så ändras procentsatserna ändå beroende på hur mycket fett/kolisar/protein man äter, ex, man matar in man ska äta 50 gram fett och det blir ca 10% och äter kanske 65 gram, vilket blir närmare 12% då kompenseras de andra makrona för att du fortfarande ska ha en jämn/bra 100% satts,

Dålig förklaring men ni kanske förstår.
Fick höra att lifesum där kan ställa in i gram, däremot är jag skeptisk att betala för något som jag anser borde vara gratis.. Och det visar sig att allt sånt finns bara i premium-versionen, som kostar ca 35 kr/månad, dvs en prenumerationstjänst, det hade varit en sak att betala en engångssumma så får man allting. Tråkigt
Finns det något som försvarar att man ska köpa lifesum trots allt?

Classy
2015-04-22, 19:59
Postar här istället för att skapa en ny tråd.

Har någon tips på en bra app för att hålla koll på det dagliga matintaget. Vill bara ha en enkel där jag kan föra in kcal, protein, kolhydrater och fett för varje produkt.

Mvh

Stor Hård Ådrig
2015-04-22, 20:37
Postar här istället för att skapa en ny tråd.

Har någon tips på en bra app för att hålla koll på det dagliga matintaget. Vill bara ha en enkel där jag kan föra in kcal, protein, kolhydrater och fett för varje produkt.

Mvh

LifeSum är överlägset bäst av de jag vet om.

naudiz
2015-04-26, 14:58
Det jag tycker är tråkigt med mfp är att alla makron ändrar sig då man äter, det finns ett script som gör att man kan ändra macros till en-procentsintervaller eller gram, beroende på vad man vill ha.
Men matar man in saker så ändras procentsatserna ändå beroende på hur mycket fett/kolisar/protein man äter, ex, man matar in man ska äta 50 gram fett och det blir ca 10% och äter kanske 65 gram, vilket blir närmare 12% då kompenseras de andra makrona för att du fortfarande ska ha en jämn/bra 100% satts,

Dålig förklaring men ni kanske förstår.
Fick höra att lifesum där kan ställa in i gram, däremot är jag skeptisk att betala för något som jag anser borde vara gratis.. Och det visar sig att allt sånt finns bara i premium-versionen, som kostar ca 35 kr/månad, dvs en prenumerationstjänst, det hade varit en sak att betala en engångssumma så får man allting. Tråkigt
Finns det något som försvarar att man ska köpa lifesum trots allt?

Målen i gram justeras för att kompensera träning du lägger in. Den faktiska fördelningen av E% du äter kan ändras och summan är alltid 100% vilket är naturligt. Dina mål i fördelning av E% är låsta utifrån det du ställer in själv under näringsmål.