handdator

Visa fullständig version : Konsistens proteinpulver


PetraK
2013-01-10, 16:12
Jag har endast provat två olika märken av proteinpulver ( både kasein och vassle ) i olika smaker men tycker att det är helt odrickbart! Har provat blanda med både mjölk, vatten, kvarg och glass (?) men konsistensen blir ju som att äta/dricka frigolit ( strävt och konstgjort ). *gah!**spy*

Kan olika märken ge olika konsistens? Eller kan äggprotein/sojaprotein vara bättre? Läst om recensionerna på proteinpulver här men det handlar mest om de olika smakerna och det är inte där problemet ligger, utan konsistensen av det hela. Försökte även med en " invänjningsperiod " att ta mycket mjölk och lite pulver men tycker det blir den där konstiga konsistensen av bara litegrann.

Och nej, såklart "måste" jag inte äta proteinpulver och kommer inte göra det heller om jag inte hittar något som är ätbart. Men det hade varit så smidigt vissa dagar. Blir så förfärligt dyrt att köpa massa stora burkar av olika märken för att testa ( och ev få slänga ) och tänker därför fråga er här om någon kan tänkas sitta inne med något bra tips?! :)

Vill tillägga att jag faktiskt inte är särskilt kräsen i normala fall så detta är lite märkligt och nytt.:cool:

VincHeee
2013-01-10, 17:49
Vilka märken har du köpt?

PetraK
2013-01-10, 18:20
Ja, det var ju just det... Ett av dem är Bodylab whey 100. De hade massa portionsförpackningar så har provat en del av dom ( både kasein och vassle ). Smakerna är ok. Men som sagt, konsistensen. ;)

Jorgen
2013-01-10, 18:25
Det kan skilja sig en hel del gällande smak och konsistens mellan olika märken ja, trots att dom säljer "samma sak".

Fairings nya, QuadPro är något att testa, fantastiskt gott. :)
http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/fairing-quadpro-800gr.html

Ronn
2013-01-10, 18:26
Ja olika tillverkare skiljer sig markant i konsistens, om det är shakes du är ute efter så är vassle bra, om det är fluff/pudding så är det kasein som gäller, även om du kan få till det på båda.

vicarious
2013-01-10, 19:09
Body Science har goda produkter (enligt mig) och är prisvärda. Testa.

blackindia
2013-01-10, 19:22
Body Science har goda produkter (enligt mig) och är prisvärda. Testa.

Håller med. Body Science Whey (vassle) är billigt, gott och löser sig lätt. Jag tycker blåbär är godast. Har testat flera smaker innan som också var bra, päronsplit, choklad, jordgubb. Jag blandar oftast bara med vatten. Däremot kaseinet gillar jag inte alls. Äckligare i både konsistens och smak och klumpar sig mera.

Ronn
2013-01-10, 19:33
Håller med. Body Science Whey (vassle) är billigt, gott och löser sig lätt. Jag tycker blåbär är godast. Har testat flera smaker innan som också var bra, päronsplit, choklad, jordgubb. Jag blandar oftast bara med vatten. Däremot kaseinet gillar jag inte alls. Äckligare i både konsistens och smak och klumpar sig mera.

Jaså, använder nästan BS kasein för fluff, perfekt för ändamålet, chokladsmakerna då. :)

strikt
2013-01-10, 19:35
Sen finns det ju olika sätt att blanda det på. Själv smäller jag i 100 gram pulver i en bunke bara, tar en matsked och rör runt allt eftersom jag fyller på mer vatten.

Testa att bara tillsätta lite vatten i början så att du verkligen fångar upp allt pulver i en deg/smet som du sedan spär ut till en filmjölk i konsistens typ. Om du sedan inte gillar pulver konsisten efter du blandat färdigt, låt bunken stå 10-20 minuter så binder allt ihop sig och blir mer gele aktigt eller vad man ska säga. Brukar ställa min bunke i kyla när det är filmjölks konsistens och inga klumpar. Blir lite trögare när jag äter den, men pulverkonsisten är då inte där samt den är kall och god!

PetraK
2013-01-11, 14:21
Tack för era svar, låter som det är att försöka fortsätta testa olika. Känns ialfl som det kanske kan finnas hopp om att hitta något som är ätbart. :) Ska kolla på de som ni tipsat om. Måste även se vad som går att få tag på, bor i Danmark och en del företag skickar inte hit och andra har svindyr frakt.

Tänkte även att jag kanske ska testa göra proteinfluff, kanske går det bättre att äta? :)

strikt
2013-01-11, 14:35
Här har du tråd om proteinfluff

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153619

Finns även flera trådar om det. Men det är bara prova sig fram med något caseinpulver.

Själv körde jag alltid ett märke som hade choklad almond smak, i med några jordgubbar som man tinat upp och börja elvispandet sittandes i 5-10 minuter =)

Jpz
2013-01-11, 14:39
Kassein är ju odrickbart, som att dricka vatten med sand i. Nä, gör pudding på det istället.

Ronn
2013-01-11, 14:47
Tack för era svar, låter som det är att försöka fortsätta testa olika. Känns ialfl som det kanske kan finnas hopp om att hitta något som är ätbart. :) Ska kolla på de som ni tipsat om. Måste även se vad som går att få tag på, bor i Danmark och en del företag skickar inte hit och andra har svindyr frakt.

Tänkte även att jag kanske ska testa göra proteinfluff, kanske går det bättre att äta? :)

Det är ju hela poängen med fluff. ;)

http://3.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/TG49ZLse0VI/AAAAAAAACkQ/_RfhruYe_Lo/s1600/fluff.jpg

blackindia
2013-01-11, 14:48
Jaså, använder nästan BS kasein för fluff, perfekt för ändamålet, chokladsmakerna då. :)

Har faktiskt aldrig gjort fluff, jag menade konsistensen när man blandar med vatten i shaken och dricker den. Då funkade vasslet mycket bättre enligt mig. Jag testade bara vanilj från kaseinet så jag vet inte om choklad kanske är bättre på nått sätt. När jag vill åt långsammare protein äter jag annat numera som kvarg eller ägg istället.

GymJimmy
2013-01-11, 15:00
Star Nutrition Kasein chocklad smakar som milkshake :d

Ronn
2013-01-11, 15:04
Har faktiskt aldrig gjort fluff, jag menade konsistensen när man blandar med vatten i shaken och dricker den. Då funkade vasslet mycket bättre enligt mig. Jag testade bara vanilj från kaseinet så jag vet inte om choklad kanske är bättre på nått sätt. När jag vill åt långsammare protein äter jag annat numera som kvarg eller ägg istället.

Du skrev iof äckligare i smak. ;)

Men ja kasein har ju helt andra egenskaper det är ju koagulerande medan vassle löses lätt i vätska.

J3T69
2013-01-11, 15:06
bODYSCIENCE bra pris och väldigt god(päronsplit)

blackindia
2013-01-12, 10:40
Du skrev iof äckligare i smak. ;)

Men ja kasein har ju helt andra egenskaper det är ju koagulerande medan vassle löses lätt i vätska.

Jag skrev iof både konsistens o smak och ja det va kanske missvisande då jag inte provade samma smaker från vasslet som kaseinet och dessutom föredrar andra smaker än vanilj har jag märkt. Men grundgrejen var ju just det du skriver här att det skiljer sig mellan vassle och kasein i vilket fall+ att BS Whey är ett bra tips att testa!

EiseltUK
2013-01-12, 18:21
Kör man kasein så är det säkrast att välja något som baserat är helmjölksproteinkoncentrat (MPC)- eller isolat (MPI). Dessa ger bra, mjuk konsistens och smakar normalt bättre än traditionellt kalciumkaseinat. Kungen är givetvis Doublepro. :)