handdator

Visa fullständig version : Övnings upplägg


Bluebag
2013-01-10, 14:41
Hej!
Har en fråga angående hur man bör lägga upp sina övningar under styrkepasset. Just nu köra jag på ett tre-spilt schema, där jag under tre dagar tränar igenom alla specifika muskelgrupper. Jag tränar 3 muskel grupper per pass och brukar köra en muskel grupps övning för att sedan gå vidare till nästa muskel grupps övning och så rullar det sedan på.

Till exempel: Bröstövning ,Tricepsövning, Bicepsövning, Bröstövning, Tricepsövning, Bicepsövning ....

Är detta upp lägg (alltså variera mellan muskelgrupperna under passet) bra? Eller är de bättre att först helt fokusera på bröstet och pumpa slut bröstet med 3-4 bröstövningar följt på varandra. För att sedan gå över till att köra slut på bicepsarna genom att köra 3-4 Bicepsövinare efter varandra?

Tacksam för svar! :)

frekar3
2013-01-10, 15:39
Hej!
Har en fråga angående hur man bör lägga upp sina övningar under styrkepasset. Just nu köra jag på ett tre-spilt schema, där jag under tre dagar tränar igenom alla specifika muskelgrupper. Jag tränar 3 muskel grupper per pass och brukar köra en muskel grupps övning för att sedan gå vidare till nästa muskel grupps övning och så rullar det sedan på.

Till exempel: Bröstövning ,Tricepsövning, Bicepsövning, Bröstövning, Tricepsövning, Bicepsövning ....

Är detta upp lägg (alltså variera mellan muskelgrupperna under passet) bra? Eller är de bättre att först helt fokusera på bröstet och pumpa slut bröstet med 3-4 bröstövningar följt på varandra. För att sedan gå över till att köra slut på bicepsarna genom att köra 3-4 Bicepsövinare efter varandra?

Tacksam för svar! :)

Jag tolkar ditt inlägg som att du tränar enligt följande :
Dag 1 : Bröst, Armar
Dag 2 : Ben, Mage
Dag 3 : Rygg, Axlar

Något åt det hållet i alla fall?

När det gäller just Bröst, Armar passet skulle i alla fall jag först köra bröst.
Något i hållet av:

A1 Plan Press 3-4 set
B1 Lutande Press 2-3 set
C1 Pumpövning 2-3 set

D1 Stångcurl
D2 Smal Press
E1 Hammercurl
E2 Pushdowns
(Dvs. Superset mellan biceps/triceps)

Om du kör Rygg och Axlar under samma pass skulle jag där supersetta igenom hela (bortsett från Marklyft).
Exempelvis
A1 Mark
B1 Chins
B2 Axelpress
C1 Rodd
C2 Sidolyft
D1 Shrugs
D2 Omvända flyes

Bluebag
2013-01-10, 21:37
Jag tolkar ditt inlägg som att du tränar enligt följande :
Dag 1 : Bröst, Armar
Dag 2 : Ben, Mage
Dag 3 : Rygg, Axlar

Något åt det hållet i alla fall?

När det gäller just Bröst, Armar passet skulle i alla fall jag först köra bröst.
Något i hållet av:

A1 Plan Press 3-4 set
B1 Lutande Press 2-3 set
C1 Pumpövning 2-3 set

D1 Stångcurl
D2 Smal Press
E1 Hammercurl
E2 Pushdowns
(Dvs. Superset mellan biceps/triceps)

Om du kör Rygg och Axlar under samma pass skulle jag där supersetta igenom hela (bortsett från Marklyft).
Exempelvis
A1 Mark
B1 Chins
B2 Axelpress
C1 Rodd
C2 Sidolyft
D1 Shrugs
D2 Omvända flyes

Just nu köra jag enligt följande upplägg:

D1, Mage, Rygg, Axlar
D2 Ben, kondition
D3 Bröst, biceps, Triceps.

Så du skulle förespråka att jag supersätter D1 passet och D3 passet först pumpar slut på bröstet för att sedan supersätta armarna? :)

frekar3
2013-01-10, 22:49
Just nu köra jag enligt följande upplägg:

D1, Mage, Rygg, Axlar
D2 Ben, kondition
D3 Bröst, biceps, Triceps.

Så du skulle förespråka att jag supersätter D1 passet och D3 passet först pumpar slut på bröstet för att sedan supersätta armarna? :)

Precis.

Exempelvis skulle du kunna köra;
Stångcurl 10 reps, vila i 30 sekunder, Smal Press 10 reps, vila 30 sekunder för att sedan göra den rundan 3-4 gånger totalt, osv. ;)