handdator

Visa fullständig version : Luftfuktare?


bear.flowertwig
2013-01-10, 14:32
Det är så torr luft rent generellt på vintern och går det att göra något åt hemma vore det skönt. Det är framför allt ögonen jag blir sjukt torr i och huden är väl inte allt för förtjust i vinterklimatet heller.

Har googlat men hittar inte mycket vettig info om det (tester osv). Nån som har nån info om det är något att ha och vad man ska titta efter?

Har kikat lite på bla den här:
http://www.luftmiljobutiken.se/sv/aos-e2441-vit-boneco-luftfuktare/product_details.php/products_id/11

Juxta
2013-01-10, 14:37
Jag har en enkel lutfuktare då de varma elementen suger bort all fukt ur lägenheten. Den funkar över förväntan faktiskt.
Tror inte den finns kvar för försäljning så kan tyvärr inte l'nka till just den.

bear.flowertwig
2013-01-10, 14:50
Ok. Har du mätt fukten före och efter? Är det på på vinterhalvåret du kör den? Vad för märke?

Juxta
2013-01-10, 14:54
Har inte mätt med instrument, har dock märkt tydlig skillnad på hur torr min hud är före och efter. Samt plantorna mår bättre.
Jag kör bara under vinterhalvåret, det är bara då vi har på våra element.

Sitter på jobbet just nu och kan inte kolla märke tyvärr då den är hemma.

watertouch
2013-01-10, 15:06
Har inte mätt med instrument, har dock märkt tydlig skillnad på hur torr min hud är före och efter. Samt plantorna mår bättre.
Jag kör bara under vinterhalvåret, det är bara då vi har på våra element.

Sitter på jobbet just nu och kan inte kolla märke tyvärr då den är hemma.

Har du en sån som sprutar ut "ånga" då lr?

Okej
2013-01-10, 15:22
Aha, är det därför jag ser ut som ett rådgråten förpubertalt emo kring ögonen såhär års *jorgen*

FOSHO
2013-01-10, 15:25
vad tror ni om Vicks luftfuktare de säljer på clasohlson?

http://www.clasohlson.com/se/Luftfuktare-Vicks-V610E/Pr328637000

bear.flowertwig
2013-01-10, 15:28
Utan att ha kollat in den är jag lite skeptisk mot "billighetsprylar" från Clas och liknande ställen när det gäller den här typen av produkt som ska stå och gå i många timmar. Jag har tänkt ha min i sovrummet och då vill jag ha den ordentligt tyst.

Juxta
2013-01-10, 15:33
Har du en sån som sprutar ut "ånga" då lr?

Precis. Den står och pumpar ut ånga hela natten om man fyller den så pass mycket. Sen fyller jag den när jag kommer hem från jobbet. En liten mysig grej som står på bordet.

Utan att ha kollat in den är jag lite skeptisk mot "billighetsprylar" från Clas och liknande ställen när det gäller den här typen av produkt som ska stå och gå i många timmar. Jag har tänkt ha min i sovrummet och då vill jag ha den ordentligt tyst.

Min är köpt från Clas Ohlson/Rusta/Kjell och den är inte tyst.

willtjam
2013-01-10, 15:59
Jag har en Honeywell (som tydligen inte finns att köpa längre) och den har funkat finemang i snart två år. Kostade runt 5-600 har jag för mig.

Donner
2013-01-10, 16:05
vad tror ni om Vicks luftfuktare de säljer på clasohlson?

http://www.clasohlson.com/se/Luftfuktare-Vicks-V610E/Pr328637000

Finns 2 varianter av dessa. Den som du länkade till som täcker ytor upp till 50 kvadrat och en mindre för 599 för upp till 15 kvadrat. Den mindre är betydligt tystare. Har aldrig haft något klagomål på dom.

// En som jobbar på Clas

Juxta
2013-01-10, 16:07
Jag överdrev nog nr jag sa att den inte var tyst, den bubblar typ till ibland och "väser" när den pumpar ut ånga men inte mer än så.

bear.flowertwig
2013-01-10, 16:14
Finns 2 varianter av dessa. Den som du länkade till som täcker ytor upp till 50 kvadrat och en mindre för 599 för upp till 15 kvadrat. Den mindre är betydligt tystare. Har aldrig haft något klagomål på dom.

// En som jobbar på Clas

Kan du bekräfta att man får 20% kolorabatt om man slår en dubbelbiceps i kassan?

Donner
2013-01-10, 16:15
Kan du bekräfta att man får 20% kolorabatt om man slår en dubbelbiceps i kassan?

Självklart. 30% om man visar benen också. Vi är inte mycket för disco på clas.

hugok
2013-01-10, 17:00
Jag har använt Vicks, den såg inte ut som den länkade, men det är nog bara en ny design. Den funkade för mej, hållit många år och gör sitt jobb med att fukta luften. Den väsnas en hel del på natten, bubblar till och fläkten låter räligt. Men har man på hög effekt innan man lägger sej håller sej fukten rätt länge.

shadowfire
2013-01-10, 17:04
Kan du bekräfta att man får 20% kolorabatt om man slår en dubbelbiceps i kassan?

Självklart. 30% om man visar benen också. Vi är inte mycket för disco på clas.

haha only på kolo...

Intressant tråd förressten, har tidigare funderat på varför man vill ha en luftfuktare hemma, problemet brukar snarare vara att man vill avfukta källarutrymmen osv sommartid... men nu vintertid så är det helt klart dräpande mot hyn med vinterklimatet. Kändes direkt nu när jag var i Mexiko över jul/nyår, en helt annan luftfuktighet och mycket mer min stil.

Tittar man på prisjakt så de få som har fått omdömen varierar mellan 500-1500 kr i pris, verkar lite spretigt och för få omdömen för att dra slutsatser kring.

shadowfire
2013-01-10, 17:06
Intressant omdöme på en av prylarna dock, en Beurer

"Har den i sovrummet som är ca 20 m2. Hade innan en luftfuktighet på max 30 % på vintern med torra slemhinnor, torr hud, envisa förkylningar som följd. Står den igång hela dan på effekt 2/3 får jag 50-55%. På max >60%. På natten kan man bara köra på 1/3 annars väsnas den för mycket. Men oj vad det hjälper att hålla 50-55% luftfuktighet. Slemhinnor, hud, förkylningar försvann på en vecka. Även sambon tycker att det hjälpt. Inget vattenspill på golvet som man läst om andra maskiner.

+Stor behållare för vatten räcker flera dagar.
+Lätt att rengöra
+Medföljer medel mot kalk och bakterier som är rätt dyra.

-Väsnas en hel del på steg 2 & 3.
-Tvättar luften? Mycket tveksamt.
-Ska klara 39 m2? Då får du nog köra full speed dygnet runt."

Quint
2013-01-10, 18:19
....
Slemhinnor, hud, förkylningar försvann på en vecka.
....


Låter obehagligt ;)

Vill minnas att jag hört att billigare luftfuktare riskerar att bli något av bakteriehärdar som, samtidigt som de sprutar ut fukt i luften, även sprider massa otrevligheter. Men vet inte hur mycket fakta och hur mycket aftonbladet det är som ligger till grund för de påståendena.

bear.flowertwig
2013-01-10, 18:37
Låter obehagligt ;)

Vill minnas att jag hört att billigare luftfuktare riskerar att bli något av bakteriehärdar som, samtidigt som de sprutar ut fukt i luften, även sprider massa otrevligheter. Men vet inte hur mycket fakta och hur mycket aftonbladet det är som ligger till grund för de påståendena.

Det där ska vara en myt läste jag nånstans.


För övrigt har Komplett ett riktigt bra erbjudande på en luftfuktare. Nedsatt 50%.

leo1
2015-01-03, 19:08
Då jag lider av torr hud, trilskande slemhinnor, eksem och torra ögon så har jag tänkt köpa en luftfuktare. Allt detta förvärras på vintern.

Hur har det gått för er? Behöver också en skapligt tyst då jag bor i en etta. Möjligtvis att jag kan ha en som funkar bra som jag kan stänga av på natten.

Hur mäter man fuktigheten hemma förresten?

Edit: Tycker det låter mysigt att ha nåt som puffar på bordet eller blir det irriterande?

xcv
2017-12-19, 23:08
Tja, detta blir nästan en klon av inlägget ovan, men men;

Jag har ganska länge haft problem under vinterhalvåret att jag får torr hud och klåda på främst benen. Har även ibland lite ont i halsen/irritation i svalget utan att ha några som helst andra förkylningssymptom.

Börjar misstänka att det är den torra luften som gör det. Funderar därför på att fixa en luftfuktare. Någon som har köpt en relativt nyligen och kan ge rekommendationer? Bor i en tvåa på 45 kvm2 (kök/vardagsrum samt sovrum). Hur bör man sätta upp det? En i varje rum, eller räcker det med en lite rejälare?

Tänker att om den står i det ena rummet och producerar/mäter fukt där så kanske den inte lyckas så bra med att fukta luften i rummet bredvid om enda öppningen dit är en vanlig dörrkarm.

shut teh face
2017-12-20, 08:42
Tja, detta blir nästan en klon av inlägget ovan, men men;

Jag har ganska länge haft problem under vinterhalvåret att jag får torr hud och klåda på främst benen. Har även ibland lite ont i halsen/irritation i svalget utan att ha några som helst andra förkylningssymptom.

Börjar misstänka att det är den torra luften som gör det. Funderar därför på att fixa en luftfuktare. Någon som har köpt en relativt nyligen och kan ge rekommendationer? Bor i en tvåa på 45 kvm2 (kök/vardagsrum samt sovrum). Hur bör man sätta upp det? En i varje rum, eller räcker det med en lite rejälare?

Tänker att om den står i det ena rummet och producerar/mäter fukt där så kanske den inte lyckas så bra med att fukta luften i rummet bredvid om enda öppningen dit är en vanlig dörrkarm.
Testa först och köp en billig rf-mätare på Claes, sedan kan du hänga upp blöt tvätt och se om det hjälper samtidigt som du ser att luftfuktigheten ökar.

The_RobRoy
2017-12-20, 08:48
Och i Hongkong har vi en maskin för att avfukta luften istället. Suger på sommaren upp 4-5 liter vatten i ett rum på en halv dag.