handdator

Visa fullständig version : Det här med näringstiming...


Zababa
2013-01-10, 14:21
Är inte egentligen näringstiming med korrekt macro fördelning allt man behöver tänka på egentligen?
Det känns som att kcal och måltidsfrekvens inte bör vara av samma prioritet när det kommer till att få ut det man behöver för att utvecklas bra gällande träningen, speciellt när man läst på gällande periodisk fasta och dess inverkan på kroppen. Visst, kcal överskott är ju en idiotsäker plan för framgång gällande styrka och volym.
Men är det verkligen en förutsättning?

Fokusen bör ju ligga på miljön man skapar i kroppen före och efter träning. Säg att jag ligger på kcal underskott totalt sätt, men laddar ordentligt med kolhydrater innan ett pass. Då bör jag ju ha energin nog att prestera väldigt bra när jag sedan tränar?
För att sedan efter passat trycka i mig mängder av protein och kolhydrater, säg 1500kcal. Bör inte det räcka för bra återhämtning och uppbyggnad oavsett kcal minus eller plus?

Förstår ni hur jag tänker?
Jag tänker ur ett perspektiv där jag slår ut dygnets timmar och kcal räkning och istället fokuserar på att tillföra mycket näring när det behövs.
Borde man inte få ett resultat som visar sig som bra prestation vid träning, bra återhämtning och uppbyggnad och ingen överflödig energi som lagras som bukfett?

Låter lite som periodisk fasta kanske. Men det är inte det jag syftar på utan jag tänker mer på vikten av kcal. Det känns som sagt som att kcal är oväsentliga så länge man timear näringen kring träningen istället.
Vad säger ni?

burro
2013-01-10, 15:09
Säg att jag ligger på kcal underskott totalt sätt, men laddar ordentligt med kolhydrater innan ett pass. Då bör jag ju ha energin nog att prestera väldigt bra när jag sedan tränar?
För att sedan efter passat trycka i mig mängder av protein och kolhydrater, säg 1500kcal

Laddar du "ordentligt med kolhydrater" så landar ju ditt dagsintag inte på 1500kcal.

Näringstiming är ju en sak och det är ju vedertaget att resultaten förbättras om man timar sin näring rätt, och äter rätt saker.

Dock kommer du ju inte ifrån det faktum att om du ligger på underskott så kommer du inte gå upp i vikt. Punkt. Sen kan du ju resonera hur mycket som helst kring näringstiming etc...

utan jag tänker mer på vikten av kcal

Den är dessvärre rätt se essentiell när det kommer till muskeltillväxt....

Zababa
2013-01-10, 15:40
Det som fick mig att börja tänka i dessa banor var att jag kan prestera väldigt väldigt bra på kcal underskott med två dl havregryn i kroppen, detta trotts att jag ligger på kraftigt kcal underskott.

Jag tolkar det som att macro fördelningen är viktigare än kalorierna.

Ronn
2013-01-10, 15:45
Vad menar du med prestera, vad menar du med två dl havregryn i kroppen och vad menar du med viktigare? :)

Kolhydrater ger dig energi i musklerna för att kunna använda dom på ett effektivt sätt, havregryn är kolhydrater men det gör inget för dig om du äter havregryn precis innan träning och viktigt beror ju på vad det är du vill åstadkomma, pratar vi styrketräning så är det klart en fördel med allt som hjälper dig att lyfta mer under en deff.

Zababa
2013-01-10, 15:54
Vad menar du med prestera, vad menar du med två dl havregryn i kroppen och vad menar du med viktigare? :)

Kolhydrater ger dig energi i musklerna för att kunna använda dom på ett effektivt sätt, havregryn är kolhydrater men det gör inget för dig om du äter havregryn precis innan träning och viktigt beror ju på vad det är du vill åstadkomma, pratar vi styrketräning så är det klart en fördel med allt som hjälper dig att lyfta mer under en deff.

Jag menar att jag äter två dl havregryn 2-3h innan träning och trotts att jag ligger på kcal underskott så lyckas jag träna med progression.
Energin, kcal, i sig verkar inte vara det som resulterar i framgång för mig utan mer vilken typ av energi och vilken tid den ätits.

burro
2013-01-10, 15:57
Hur menar du att man ska växa och bygga volym på ett kraftigt underskott?


Jag tolkar det som att macro fördelningen är viktigare än kalorierna.

Viktigt för vad? För att behålla form vid deff?

Zababa
2013-01-10, 16:10
Hur menar du att man ska växa och bygga volym på ett kraftigt underskott?



Viktigt för vad? För att behålla form vid deff?

Genom att tillsätta det som kroppen behöver före och efter träning så kommer musklerna få den uppbyggnad och återhämtning som önskas.

Jag tänker mig ett resultat där man ökar i styrka och på så sätt öka i massa utan att lagra en massa onödigt fett.

Jag lyckas alltså på kcal underskott med tillräckligt med kolhydrater i kroppen prestera med progression. Om jag sedan efter träning äter 2g protein per kg och sedan blandat med fett och kolhydrater så känns det som att detta är tillräckligt för bra återhämtning och uppbyggnad.
Trotts att jag totalt sätt hamnar på kcal underskott.

Menar ni att den enda enskilda faktorn för styrkeökningar och ökad volym är ett kcal överskott?

Dreas
2013-01-10, 16:18
Genom att tillsätta det som kroppen behöver före och efter träning så kommer musklerna få den uppbyggnad och återhämtning som önskas.

Jag tänker mig ett resultat där man ökar i styrka och på så sätt öka i massa utan att lagra en massa onödigt fett.

Jag lyckas alltså på kcal underskott med tillräckligt med kolhydrater i kroppen prestera med progression. Om jag sedan efter träning äter 2g protein per kg och sedan blandat med fett och kolhydrater så känns det som att detta är tillräckligt för bra återhämtning och uppbyggnad.
Trotts att jag totalt sätt hamnar på kcal underskott.

Menar ni att den enda enskilda faktorn för styrkeökningar och ökad volym är ett kcal överskott?Fast du har ju behov mer än före och efter träning.

Och för att öka i vikt så behöver du ju ett kcalöverskott.

Det går att bygga på balans/underskott men det är inte alla som klarar det och vi pratar inte om några stora skillnader om det går. Men håller man på nog många år blir det ju såklart troligen en fin skillnad, och hälsosammare än att bulka och deffa.

Det låter lite som en önskan mer än något som håller i praktiken, fast testa, har du bra förutsättningar kan det gå fint att öka i muskelmassa och minska i fett.

andeem
2013-01-10, 16:27
Forskningsunderlaget här kanske inte medger några långtgående slutsatser ...

Zababa
2013-01-10, 16:29
Forskningsunderlaget här kanske inte medger några långtgående slutsatser ...

Vad menar du?

King Grub
2013-01-10, 16:33
Troligtvis är det inte speciellt viktigt, inte ens i samband med träning, bara det totala intaget sett över dygnet är tillräckligt och att man äter någon gång i närheten av träningspasset. Aminosyrekänsligheten är uppreglerad hela det kommande dygnet efter träning.

There has been considerable work undertaken to determine the optimal timing of nutritional intake in order to maximise post-exercise MPS and ensuing adaptations to training (Cribb & Hayes, 2006; Hoffman et al. 2009). In general, we believe that it is largely irrelevant whether the feed is given pre-, during or post-exercise. This is because the delaying of the muscle-full response appears to last at least 24 h (Burd et al. 2011) after a single bout of exercise, which may help explain chronic adaptations such as hypertrophy/remodelling of muscle over time, independent of proximity-dependent feeding patterns (see Fig. 2). Therefore, we contend that nutrient sufficiency per se, rather than timing of intake, is the more important aspect to successful hypertrophic adaptation (that is not to say some acute performance/recovery benefits may be afforded by consumption of nutrition in close proximity to exercise)

http://jp.physoc.org/content/590/5/1049.long

Zababa
2013-01-10, 16:38
Fast du har ju behov mer än före och efter träning.

Och för att öka i vikt så behöver du ju ett kcalöverskott.

Det går att bygga på balans/underskott men det är inte alla som klarar det och vi pratar inte om några stora skillnader om det går. Men håller man på nog många år blir det ju såklart troligen en fin skillnad, och hälsosammare än att bulka och deffa.

Det låter lite som en önskan mer än något som håller i praktiken, fast testa, har du bra förutsättningar kan det gå fint att öka i muskelmassa och minska i fett.

Jag tror dock att jag har bra förutsättningar. Har tränat och tävlat i olika idrotter i större delen av mitt liv så jag känner min fysik hyfsat bra vill jag påstå.

Hur är det med elit idrottare? Går dom igenom bulk faser? Ligger dom på konstans kcal överskott för att kunna prestera maximalt resultatmässigt och fysiskt? Tittar man på 100 meter sprinters så har ju dom en otrolig fysik med minimal fett procent. Hur uppnår dom det?

Zababa
2013-01-10, 16:42
Troligtvis är det inte speciellt viktigt, inte ens i samband med träning, bara det totala intaget sett över dygnet är tillräckligt och att man äter någon gång i närheten av träningspasset. Aminosyrekänsligheten är uppreglerad hela det kommande dygnet efter träning.



http://jp.physoc.org/content/590/5/1049.long

Där ser man.
Kroppen är så pass komplex att den är väldigt lättskött verkar det som.

Sheogorath
2013-01-10, 16:44
Där ser man.
Kroppen är så pass komplex att den är väldigt lättskött verkar det som.

3 miljarder år av evolution... ;)

Nikodemus
2013-01-10, 16:47
3 miljarder år av evolution... ;)

jo dinosaurierna fick opti-noja och dog ut =(
t-rex hängde på kollo för mkt och körde bara benböj och inga armar... och fick fysik därefter.

Zababa
2013-01-10, 16:49
3 miljarder år av evolution... ;)

Ät så att man kan träna som ett djur, sov.
Nyckeln till framgång.
Tråkigt enkelt :)


Undrar dock fortfarande hur elitidrottarna fördelar sina kcal, dom är bäst i världen samtidigt som dom har den bästa formen. Hur går det ihop?
Gissar att dom inte deffar ner sig inför OS.