handdator

Visa fullständig version : Omelett!


Vizka
2013-01-10, 12:38
Gjorde omelett igår på 3 ägg, 30 gram kalkon, 1 schalottenlök, salt och peppar.

Jättegott och proteinrikt! 26 gram protein

Har ni fler tips på omeletter?

Ballt
2013-01-10, 12:43
i med ost paprika tomat lite kryddor

LadyG
2013-01-10, 12:48
3 ägg, 1dl mjölk 3%, 75g tonfisk, 15g mager hårdost (10%) och en klick smör för stekningen. Kryddor efter behag.

~470kcal
50g protein
28g fett
5g kolhydrater

Spikmattan
2013-01-10, 13:04
Har alltid i 2-3 kuber hackad spenat, smakar inte så mycket (ingenting), men drygar ut och ger massa nyttigheter. Och dessutom blir ju omeletten grön.

Annars slänger jag mest bara ner rödlök och skivade oliver, kanske lite champinjoner om det finns hemma. Örtsalt och peppar.

1684_
2013-01-10, 13:29
3ägg
skvätt mjöl
salt + peppar
kokt valfri mängd ris
kokta ärtor

annars e kokt potatis + korv gott att ha i.

Gurkyngel
2013-01-10, 14:18
2 ägg, ½ dl mjölk, salt, svartpeppar och timjan.
Fylls med svamp, lök och ost.

Vizka
2013-01-10, 16:53
i med ost paprika tomat lite kryddor

Åh så gott!! Måste prova:-)

Vizka
2013-01-10, 16:55
Tack för tipsen :-) så enkelt och gott!! Måste bli gott å slänga i lite kokt broccoli också..

LadyG
2013-01-10, 17:34
En annan omelett (som jag inte räknat ut kalorierna på) är om man får ett eller ett par kycklingbröst över, hacka det i lagom bitar och strö riktigt med curry över. Addera 3 ägg/portion, lite mjölk och cyrrykycklingbitarna i lagom het stekpanna och du får en kanongod omelett.

Öht brukar jag göra omelett på saker som blivit över sen middagen, för det mesta blir det en smaskens lunchomlette dagen efter.

Grotesk
2013-01-10, 18:41
Omelätt:

Fetta en panna, i med 4st ägg (kan blandas försiktigt i en skål/tallrik/bunke först), salta och stek en stund. Vänd. Ät och njut.

Vizka
2013-01-10, 23:26
En annan omelett (som jag inte räknat ut kalorierna på) är om man får ett eller ett par kycklingbröst över, hacka det i lagom bitar och strö riktigt med curry över. Addera 3 ägg/portion, lite mjölk och cyrrykycklingbitarna i lagom het stekpanna och du får en kanongod omelett.

Öht brukar jag göra omelett på saker som blivit över sen middagen, för det mesta blir det en smaskens lunchomlette dagen efter.

Shit!! Det måste jag pröva ju!!! Älskar curry ju!
Kul med nya idéer!!

Vizka
2013-01-10, 23:28
Har alltid i 2-3 kuber hackad spenat, smakar inte så mycket (ingenting), men drygar ut och ger massa nyttigheter. Och dessutom blir ju omeletten grön.

Annars slänger jag mest bara ner rödlök och skivade oliver, kanske lite champinjoner om det finns hemma. Örtsalt och peppar.

Gött med svamp i!! Bra när man kan ta det man har hemma;-)

ATJL
2013-01-19, 16:53
Min paradomelett med norrlandstouch:

4 ägg, 2msk creme fraiche, salt peppar och lite chili (smeten).

Fyllning: Viltchips (dvs de där påsarna med torkat älg- ren- och hjortkött), hackad rödlök, kantareller, hackade soltorkade tomater. Fräs i smör.

Topping: Riven västerbottensost.

När du ätit den kommer du få en helt ny syn på vad omelette innebär! :-)

Vizka
2013-01-19, 16:58
Min paradomelett med norrlandstouch:

4 ägg, 2msk creme fraiche, salt peppar och lite chili (smeten).

Fyllning: Viltchips (dvs de där påsarna med torkat älg- ren- och hjortkött), hackad rödlök, kantareller, hackade soltorkade tomater. Fräs i smör.

Topping: Riven västerbottensost.

När du ätit den kommer du få en helt ny syn på vad omelette innebär! :-)

Detta MÅSTE jag prova! åh....nästan synd att jag ska iväg ikväll, vill ju prova nu! Tack för tipset...

ATJL
2013-01-19, 17:18
Detta MÅSTE jag prova! åh....nästan synd att jag ska iväg ikväll, vill ju prova nu! Tack för tipset...

Återkomm med ditt omdömme, trevlig kväll!