handdator

Visa fullständig version : Stance i benpress


PowerSlize
2013-01-10, 11:22
Om man vill att quadriceps skall jobba som mest skall man ju sätta fötterna smalt och långt ned.

Gör det inget att knäna kanske hamnar framför tårna i bottenläget och att man pressar mer eller mindre på framfoten och inte genom hälen?
Fotleden borde ju påfrestas mer på detta viset också i bottenläget men de kanske är lugnt?

frekar3
2013-01-10, 13:20
Stämmer bra det du säger med lågt och smalt.
Men oftast är plattorna för små för att kunna göra det omvända (dvs. Hög och brett för att baksidan ska jobba mer). Så i benpressen skulle jag välja den positionen som du är starkast och känner dig mest bekväm i, och preesssa! ;)

För min del så känner jag av mer smärta i knäna när jag har en låg fotställning, kontra en mer "normal" fotställning.

ceejay
2013-01-10, 13:29
Klart hälarna ska vara i. Klarar du inte det är du för osmidig.

PowerSlize
2013-01-10, 13:31
Klart hälarna ska vara i. Klarar du inte det är du för osmidig.

hälarna är såklart i, men kraften/tyngden hamnar mer på främre halvan av foten om jag har fötterna långt ned. (har långa ben)

pezrulezhaakon
2013-01-10, 14:23
PowerSlize, Ha fötterna så långt ner utan att tyngden lägger sig på främre delen på foten. Kan du inte ha all belastning i hälområdet så har du fötterna för långt ner.

PowerSlize
2013-01-10, 14:33
PowerSlize, Ha fötterna så långt ner utan att tyngden lägger sig på främre delen på foten. Kan du inte ha all belastning i hälområdet så har du fötterna för långt ner.



ok tack så mycket för hjälpen!