handdator

Visa fullständig version : Stärka immunförsvar vid träning?


Megustaa
2013-01-10, 09:11
Har varit totalt otränad i 3 år sedan börjat träna med PT och så fort jag får ihop ett bra flyt och en regelbundenhet så känns det som jag blir dålig.

Nu är jag tillbaka efter en tids sjukdom - tre dagars träning tog det innan jag började få känningar i halsen.

Har inhandlat typ allt som påstås vara immunhöjande på hälsokosten, finns det några fler tips? Har googlat ämnet och det verkar vara bevisat att immunförsvaret sänks tillfälligt vid träning, men det börjar bli surt att börja om från scratch hela tiden.

Det handlar absolut inte om att jag är omotiverad eller inbillar mig att jag blir sjuk för att ha en ursäkt att slippa, utan det är snarare tvärtom, jag struttar iväg och tränar det första jag gör när jag blir bra igen och jag tycker träningen är jävligt jobbig men också såklart väldigt kul.

Vad gör man? Accepterar läget och bara fortsätter så fort man blir frisk?
Fler som har samma problem?

Lychgate
2013-01-10, 09:12
Ligger du på balans eller överskott energimässigt?

Megustaa
2013-01-10, 09:13
Ligger du på balans eller överskott energimässigt?

Ursäkta min retardness, jag är rookie :) kan du specificera frågan? Menar du energinivån under själva passen?

Zorgus
2013-01-10, 09:31
Har inhandlat typ allt som påstås vara immunhöjande på hälsokosten, finns det några fler tips?

Det beror på..vad har du inhandlat hittills?

patrik747
2013-01-10, 09:33
Jag har precis samma problem som dig, jag har dock gått ner nästan 20kg nu på ganska kort tid så jag har legat på underskott. Är det stor/större risk att bli sjuk om man ligger på kcal-underskott motför om man ligger i balans/över? Får ofta små förkylningar, oftast lindrigare än jag blivit förkyld förut men ändå klart störande *grr27*

Megustaa
2013-01-10, 09:37
Det beror på..vad har du inhandlat hittills?

Jag äter bland annat probi frisk http://www.naturbiblioteket.se/ProbiFrisk.html ska tydligen forskats en hel del kring just probiotika och immunförsvaret.

Jag har haft dålig aptit på sistone och därför säkert gått ner en del i vikt, men nu är aptiten tillbaka.
Denna gången stoppade jag träningen direkt när jag började få småont i halsen i hopp om att förkylningen ska gå tillbaka.

Någon gång måste det ju ge sig!

GymJimmy
2013-01-10, 09:38
Om man kapar av kolhydraterna för mycket så sjunker immunförsvaret har jag för mig.
Ät ordentligt, träna hårt.

När jag känner att en förkylning är på väg så tar jag C-vitamin brustabletter, det sägs stärka immunförsvaret och det har faktiskt funkat för mig. Det botar inte förkylningen men jag tillfrisknar fortare.

Megustaa
2013-01-10, 09:42
Om man kapar av kolhydraterna för mycket så sjunker immunförsvaret har jag för mig.
Ät ordentligt, träna hårt.

När jag känner att en förkylning är på väg så tar jag C-vitamin brustabletter, det sägs stärka immunförsvaret och det har faktiskt funkat för mig. Det botar inte förkylningen men jag tillfrisknar fortare.

Hur pass långt låter du förkylningen gå innan du avbryter träningen? Tar du ett uppehåll när du är ordentligt sjuk och typ har feber eller när du börjar få förkylningssymtom?

pezrulezhaakon
2013-01-10, 09:45
Megustaa

Den vanligaste orsaken till återfall efter en sjukdomstid är att man drar igång för hårt för tidigt.
Själva träningen sänker immunförsvaret initialt, och då är man mer mottaglig för diverse skit, och ekorrhjulet är igång...

ARMSTARK
2013-01-10, 09:47
Min personliga erfarenhet är att man blir sjuk lättare när man tränar riktigt hårt, speciellt under deff. Tror inte det spelar någon roll vad man äter bara man äter tillräckligt/energibalans. Teoretiskt borde väl antioxidanter förebygga sjukdom men jag har aldrig märkt någon skillnad.

patrik747
2013-01-10, 09:47
Om man kapar av kolhydraterna för mycket så sjunker immunförsvaret har jag för mig.
Ät ordentligt, träna hårt.

När jag känner att en förkylning är på väg så tar jag C-vitamin brustabletter, det sägs stärka immunförsvaret och det har faktiskt funkat för mig. Det botar inte förkylningen men jag tillfrisknar fortare.

Kan säkert stämma, jag har kapat kolhydrater nästan helt förutom grovt bröd till frukost under en tid. Äter dock mer kolhydrater nu än jag gjorde tidigare. Men det är säkert som du säger, jag var i princip alltid småkrasslig medan jag inte åt kolhydrater.
Mer grovpasta! :hbang:

patrik747
2013-01-10, 09:48
Min personliga erfarenhet är att man blir sjuk lättare när man tränar riktigt hårt, speciellt under deff. Tror inte det spelar någon roll vad man äter bara man äter tillräckligt/energibalans. Teoretiskt borde väl antioxidanter förebygga sjukdom men jag har aldrig märkt någon skillnad.

Precis, vet inte hur mycket olika vitaminer och antioxidanter jag provat, har svårt att tro att det egentligen förebygger sjukdom. Fast vem vet, man kanske hade varit ännu sjukare utan? ;)

GymJimmy
2013-01-10, 10:40
Hur pass långt låter du förkylningen gå innan du avbryter träningen? Tar du ett uppehåll när du är ordentligt sjuk och typ har feber eller när du börjar få förkylningssymtom?

Förkylning som sitter i näsan tränar jag alltid bort.
Det försvinner med tiden.

Däremot Feber, Halsont, halsfluss etc så låter jag bli att träna helt.

frekar3
2013-01-10, 12:29
1. Blir "lättare" sjuk vid underskott som nämnts innan.

2. För MIN del under diet, så hjälper högre doser av Glutamin, som möjliggör att jag kan träna relativt mycket och hårt.

Så mina tips blir helt enkelt att ordna upp kosten, när kosten är ordnad (så att du har ett bra intag av protein, kolhydrater, fett samt vitaminer och mineraler) så skulle jag först efter det införskaffa Glutamin/andra immunförsvarshöjande medel.

stevez
2013-01-10, 13:02
Jag äter bland annat probi frisk http://www.naturbiblioteket.se/ProbiFrisk.html ska tydligen forskats en hel del kring just probiotika och immunförsvaret.

Jag har haft dålig aptit på sistone och därför säkert gått ner en del i vikt, men nu är aptiten tillbaka.
Denna gången stoppade jag träningen direkt när jag började få småont i halsen i hopp om att förkylningen ska gå tillbaka.

Någon gång måste det ju ge sig!

Klart störande med sådana sidor, de är riktade mot personer utan vetenskaplig utbildning i SYFTE att förvirra och lura er så att ni köper deras produkter. Sen ser någon som jag det och blir irriterad på sidan och låter det spilla över på den stackars lättlurade konsumenten med följden att det lätt utvecklas till en prestigefylld fråga där konsumenten börjar försvara företaget som lurar dem alá sthlms-syndromet ha ha.

Men OK, vi kan väl försöka undvika det. Länken du visar säger absolut ingenting mer än att vem som helst kan skriva vad som helst och göra diagram som ser bra ut. Varje ord som står där kan vara helt sant, men varje ord kan också vara helt påhittat. Så, för att visa hur en verklig vetenskaplig referens ska se ut:

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0048811

Peer-reviewed är nyckelordet här, vilket innebär att experter inom fältet kvalitet-granskat artikeln, samt att det är publicerat i en välkänd och respekterad journal.

Följande mening är huvudorsaken till att din länk ej ska tas på allvar: "Forskarna upptäckte att vissa stammar hade en speciellt god effekt på kroppens immunförsvar."

Immunförsvaret är enormt. Ingen med kunskap om immunförsvaret skulle komma på idén att skriva "immunförsvaret", utan det handlar om en mycket specifik effekt - om det är någon effekt.

Så, slösa inte pengar på sådana här produkter. De kliniska probiotiska effekter som visat positiva effekter med avseende på hälsa hos människor har använt vanliga bakterier i youghurt etc. Här följer ett så kallat "high impact paper" som på ett relativt pedagogiskt förklarar vad probiotika är, läs igenom det vetja: http://www.dms.ufsc.br/mip7013/arquivos/2550_Gut%20flora%20in%20health%20and%20disease.pdf

Kom ihåg, ju mer du kan, desto mer immun blir du mot att bli lurad!

Avslutningsvis: när jag började träna så upplevde jag att jag blev sjuk mer än tidigare, detta har successivt övergått till att jag blir sjuk mindre och mindre. Kom ihåg att träning är någonting som du ska göra hela livet, så stressa inte och försök inte få resultat snabbt. Regelbunden träning är det som ger hälso-fördelar, att träna HÅRT ger inga hälso-fördelar. Elit-idrottare håller INTE på med hälsovård, de går på den absoluta max-kapaciteten på deras kroppar med en hel del negativa konsekvenser som följd. Många vanliga motionärer tror att det är så man måste träna för att det ska ge effekt vilket inte är sant.

frekar3
2013-01-10, 13:13
Klart störande med sådana sidor, de är riktade mot personer utan vetenskaplig utbildning i SYFTE att förvirra och lura er så att ni köper deras produkter. Sen ser någon som jag det och blir irriterad på sidan och låter det spilla över på den stackars lättlurade konsumenten med följden att det lätt utvecklas till en prestigefylld fråga där konsumenten börjar försvara företaget som lurar dem alá sthlms-syndromet ha ha.

Men OK, vi kan väl försöka undvika det. Länken du visar säger absolut ingenting mer än att vem som helst kan skriva vad som helst och göra diagram som ser bra ut. Varje ord som står där kan vara helt sant, men varje ord kan också vara helt påhittat. Så, för att visa hur en verklig vetenskaplig referens ska se ut:

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0048811

Peer-reviewed är nyckelordet här, vilket innebär att experter inom fältet kvalitet-granskat artikeln, samt att det är publicerat i en välkänd och respekterad journal.

Följande mening är huvudorsaken till att din länk ej ska tas på allvar: "Forskarna upptäckte att vissa stammar hade en speciellt god effekt på kroppens immunförsvar."

Immunförsvaret är enormt. Ingen med kunskap om immunförsvaret skulle komma på idén att skriva "immunförsvaret", utan det handlar om en mycket specifik effekt - om det är någon effekt.

Så, slösa inte pengar på sådana här produkter. De kliniska probiotiska effekter som visat positiva effekter med avseende på hälsa hos människor har använt vanliga bakterier i youghurt etc. Här följer ett så kallat "high impact paper" som på ett relativt pedagogiskt förklarar vad probiotika är, läs igenom det vetja: http://www.dms.ufsc.br/mip7013/arquivos/2550_Gut%20flora%20in%20health%20and%20disease.pdf

Kom ihåg, ju mer du kan, desto mer immun blir du mot att bli lurad!

Avslutningsvis: när jag började träna så upplevde jag att jag blev sjuk mer än tidigare, detta har successivt övergått till att jag blir sjuk mindre och mindre. Kom ihåg att träning är någonting som du ska göra hela livet, så stressa inte och försök inte få resultat snabbt. Regelbunden träning är det som ger hälso-fördelar, att träna HÅRT ger inga hälso-fördelar. Elit-idrottare håller INTE på med hälsovård, de går på den absoluta max-kapaciteten på deras kroppar med en hel del negativa konsekvenser som följd. Många vanliga motionärer tror att det är så man måste träna för att det ska ge effekt vilket inte är sant.

+1, det som låter lite för bra att vara sant, är oftast det också. :)

Megustaa
2013-01-10, 13:15
Klart störande med sådana sidor, de är riktade mot personer utan vetenskaplig utbildning i SYFTE att förvirra och lura er så att ni köper deras produkter. Sen ser någon som jag det och blir irriterad på sidan och låter det spilla över på den stackars lättlurade konsumenten med följden att det lätt utvecklas till en prestigefylld fråga där konsumenten börjar försvara företaget som lurar dem alá sthlms-syndromet ha ha.

Men OK, vi kan väl försöka undvika det. Länken du visar säger absolut ingenting mer än att vem som helst kan skriva vad som helst och göra diagram som ser bra ut. Varje ord som står där kan vara helt sant, men varje ord kan också vara helt påhittat. Så, för att visa hur en verklig vetenskaplig referens ska se ut:

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0048811

Peer-reviewed är nyckelordet här, vilket innebär att experter inom fältet kvalitet-granskat artikeln, samt att det är publicerat i en välkänd och respekterad journal.

Följande mening är huvudorsaken till att din länk ej ska tas på allvar: "Forskarna upptäckte att vissa stammar hade en speciellt god effekt på kroppens immunförsvar."

Immunförsvaret är enormt. Ingen med kunskap om immunförsvaret skulle komma på idén att skriva "immunförsvaret", utan det handlar om en mycket specifik effekt - om det är någon effekt.

Så, slösa inte pengar på sådana här produkter. De kliniska probiotiska effekter som visat positiva effekter med avseende på hälsa hos människor har använt vanliga bakterier i youghurt etc. Här följer ett så kallat "high impact paper" som på ett relativt pedagogiskt förklarar vad probiotika är, läs igenom det vetja: http://www.dms.ufsc.br/mip7013/arquivos/2550_Gut%20flora%20in%20health%20and%20disease.pdf

Kom ihåg, ju mer du kan, desto mer immun blir du mot att bli lurad!

Avslutningsvis: när jag började träna så upplevde jag att jag blev sjuk mer än tidigare, detta har successivt övergått till att jag blir sjuk mindre och mindre. Kom ihåg att träning är någonting som du ska göra hela livet, så stressa inte och försök inte få resultat snabbt. Regelbunden träning är det som ger hälso-fördelar, att träna HÅRT ger inga hälso-fördelar. Elit-idrottare håller INTE på med hälsovård, de går på den absoluta max-kapaciteten på deras kroppar med en hel del negativa konsekvenser som följd. Många vanliga motionärer tror att det är så man måste träna för att det ska ge effekt vilket inte är sant.


Tack för ett jättebra inlägg! Ska läsa igenom allt.

Jag började träna främst av hälsoskäl och att jag ska bli sjuk mindre ofta, det är bara så surt att ständigt få börja om från noll. Den här gången väntade jag ytterligare en vecka med att börja igen för att vara på den säkra sidan.

Precis när man fått in bra rutiner känns det som man måste avbryta, men jag antar att det bara är att hatta så här fram och tillbaka en tid framöver tills man slutar bli förkyld hela tiden...

stevez
2013-01-10, 13:28
Tack för ett jättebra inlägg! Ska läsa igenom allt.

Jag började träna främst av hälsoskäl och att jag ska bli sjuk mindre ofta, det är bara så surt att ständigt få börja om från noll. Den här gången väntade jag ytterligare en vecka med att börja igen för att vara på den säkra sidan.

Precis när man fått in bra rutiner känns det som man måste avbryta, men jag antar att det bara är att hatta så här fram och tillbaka en tid framöver tills man slutar bli förkyld hela tiden...

Det var nog den största utmaningen för mig och från vad jag hört från människor i min närhet så verkar det mycket vanligt. Men du verkar ha exakt rätt inställning, så kör på bara. :)

Kom ihåg att du inte börjar om från noll bara, utan din kropp blir mer och mer mottaglig för träning ju mer du tränar, även om du inte gjort det på några veckor. Allt från senor och muskelfästen till nervsystemet.

Edit: den första länken handlar specifikt om probiotika mot bukspottkörtelinflammation, så att du vet. Den andra är mer generell! D.v.s. om du läser den första så skyll dig själv ha ha

Jona
2013-01-10, 14:04
Har du gått från noll träning till en massa träning? Skruva upp lite långsammare, det brukar hjälpa. Sen vill jag tipsa om handsprit före och efter gymmet. Vi delar på massor av mikrober på stänger, bänkar etc. För att inte tala om gemensamma boxningshandskar: får halsfluss bara av att tänka på att stoppa ner händerna i ett par såna.

Megustaa
2013-01-10, 15:13
Har du gått från noll träning till en massa träning? Skruva upp lite långsammare, det brukar hjälpa. Sen vill jag tipsa om handsprit före och efter gymmet. Vi delar på massor av mikrober på stänger, bänkar etc. För att inte tala om gemensamma boxningshandskar: får halsfluss bara av att tänka på att stoppa ner händerna i ett par såna.

Jag kanske var lite för ivrig, men jag ville så gärna komma tillbaka på banan. Jag gick från 2 veckors uppehåll och körde tre dagar på raken, kondition och styrka varvat enligt det träningsprogram min PT har utformat, tredje dagen på kvällen sa min kropp ifrån.

Jag trodde det var lugnt eftersom jag var helt frisk när jag körde igång igen.

Eenyaa
2013-01-10, 20:36
Nu är inte jag nån expert - långt ifrån - men jag har löptränat ett bra tag nu och springer runt 2 mil på 2 timmar (upptäckte jag förra veckan att jag fixar, innan dess har jag bara sprungit milen på en timme)

I början hade jag stora problem med att jag hela tiden fick halskänningar. Jag tror så här i efterhand att det berodde på tre faktorer

1; Jag gick ut för hårt. Var ivrig och ville se resultat - på en gång! Därav tränade jag hårdare än min kropp var redo för.

2; Jag sov för oregelbundet och dåligt.

3; Jag åt för dåligt. Skräpmat, för lite etc. Än idag kan jag inte riktigt detta med att äta bra men jag lär mig. Jag äter MAT, inte tusen kosttillskott.

Nu när jag har en bra balans på tillvaron så kan jag köra slut på mig själv utan att få känningar, något jag inte kunde tidigare. Har heller inte varit sjuk, eller ens förkyld på väldigt länge. Lagom är bäst, ordentligt med sömn och bra mat - det tror jag på!

Lars Brinkhoff
2013-01-10, 20:50
Här är ett lättöverskådligt diagram som påstår sig visa vilka kosttillskott som har bra respektive dåliga vetenskapliga underlag för at förbättra olika aspekter på hälsa.
Källa: http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/snake-oil-supplements/

http://s3.amazonaws.com/infobeautiful2/snakeoil_supplements_956.png