handdator

Visa fullständig version : Köra tills det bränner?


difaren
2013-01-09, 22:20
Har en ganska "konstig" fråga.. som kanske är ganska dum.

Har hört från någon bodyBouilder.. kommer inte ihåg vem det var som sa att han itne håller koll på repsen och sina sets osv. Han kör tills det bränner i muskeln.
Är det ett bra sätt att bygga på om man har tillräckligt med vikt på, att köra tills det bränner i muskeln eller är det något han kanske bara sa?:)

Axii
2013-01-09, 22:44
Men å armar är typ det enda som bränns?
Bränns ju inte i rygg, börst å axlar?

colle89
2013-01-09, 22:50
Bränns ju inte i rygg, börst å axlar?

Ehh jo!?

Danne2k
2013-01-09, 22:56
Har en ganska "konstig" fråga.. som kanske är ganska dum.

Har hört från någon bodyBouilder..

Slutade läsa där, och det borde du också gjort ;)

Näe men, troligen mest BB-svammel, precis som det mesta som kommer från byggare.

I basövningar känns det bara korkat, eftersom du vill veta hur många reps du gjort för att hålla koll på progressionen, dvs. att du ökar/blir starkare.

Kör man tex. biceps i cablecrossen eller nåt annat trams så kan man säkert köra på det, däremot, förutsatt att man vill ta ut muskeln ordentligt eller bara gillar känslan.

Slutsats: Verkligen inget att bry sig om ifall du inte älskar när det "bränner" i muskeln.

Forseti
2013-01-09, 22:56
Tycker det bränns rätt bra i hela kroppen om man nu ger sig fan på att nå det beryktade pumpet i vald muskel.

För att ge svar på din fråga har jag för mig att det "vanliga" svaret är att body builders pratar mycket om pump för att bygga massa, (Arnold?)

Men för att bli stark handlar det mest om att lyfta tungt och öka belastningen med jämna mellanrum, kontakt, pump, brännande är sekundärt i detta fallet

Pucktvåa :(

stevez
2013-01-09, 23:08
Vill du öka hypertrofi eller styrka? Om ditt primära mål är muskelsyntes, vilket det är för en byggare, så fungerar det: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22289911

Danne2k kanske känner någon som vet hur det fungerar dock, då får ju vetenskapen ta ett steg tillbaks. Såklart. Så var det på skolgården och så är det nu :)

difaren
2013-01-09, 23:14
Alltså, jag är först och främst ute efter massan men samtidigt efter en del styrka!
Är det bättre att köra högre reps och satsa på kontakt istället för att köra mindre reps och högre vitker?

Jeml
2013-01-09, 23:22
Alltså, jag är först och främst ute efter massan men samtidigt efter en del styrka!
Är det bättre att köra högre reps och satsa på kontakt istället för att köra mindre reps och högre vitker?

för att bygga är mer reps generellt bättre (beroende på vad "mer reps" innebär)


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

GVA
2013-01-10, 10:40
Runt 8-12 reps är optimalt för det ger run 30-45 sekunders belastning på musklerna, och det är just den tiden som har visat sig vara mest optimal vad jag hört :)

NNIF
2013-01-10, 11:13
Men å armar är typ det enda som bränns?
Bränns ju inte i rygg, börst å axlar?

klart det gör! även i benen!

frekar3
2013-01-10, 12:49
Runt 8-12 reps är optimalt för det ger run 30-45 sekunders belastning på musklerna, och det är just den tiden som har visat sig vara mest optimal vad jag hört :)

Skulle vilja påstå att många som kör just 8-12 reps kör på tok för snabbt för att komma upp i en TUT för att motsvara 30-45 sekunder.

Att göra 8 reps som har ett tempo på 2 sekunder koncentrisk och 3 sekunders excentrisk är rätt lång tid tbh ;)

Men; Om du vill ha en salig blandning mellan styrka och ren hypertrofiträning, utför 2-4 övningar per muskel.
1a övningen 3-4 set x 4-6 reps
2a övningen 3 set x 8-12 reps
3e övningen 3 set x 10-14 reps

osv. :)