handdator

Visa fullständig version : Bulk ena veckan och deff andra?


mallis
2013-01-09, 19:12
Kan man göra så?
Fördelar?
Nackdelar?

Doolie
2013-01-09, 19:43
Dessa svar kommer du få:

"Mjooo kan kan man väl men de är inte bra, kroppen måste vänja sig vid bulk eller deff så kör lite längre perioder istället"

Ärligt talat har jag aldrig sett några vetenskapliga belägg för att detta skulle vara mer eller mindre effektivt än längre perioder av deff eller bulk så jag låter svaret på denna fråga gå osagd i hopp om att Grub kommer och ställer saker och ting till rätta

mallis
2013-01-09, 19:50
Dessa svar kommer du få:

"Mjooo kan kan man väl men de är inte bra, kroppen måste vänja sig vid bulk eller deff så kör lite längre perioder istället"

Ärligt talat har jag aldrig sett några vetenskapliga belägg för att detta skulle vara mer eller mindre effektivt än längre perioder av deff eller bulk så jag låter svaret på denna fråga gå osagd i hopp om att Grub kommer och ställer saker och ting till rätta

Okej nice, jag tycker om att äta mycket, men klarar även av att banta så detta skulle vara perfekt för mig. Eller åtminstone deff 2-3 veckor sen bulk 1 vecka osv..

Sheogorath
2013-01-09, 19:50
Om man har stenkoll på sin energibalans kan det funka. Annars finns risken att man börjar spela med för stora överskott/underskott varpå man sannolikt bara blir successivt fetare. Det är ju ofta så det blir när någon försöker "träna på balans".

mallis
2013-01-09, 19:52
Om man har stenkoll på sin energibalans kan det funka. Annars finns risken att man börjar spela med för stora överskott/underskott varpå man sannolikt bara blir successivt fetare. Det är ju ofta så det blir när någon försöker "träna på balans".
Okej hade tänkt ta överskott några dagar denna vecka sen köra underskott. Undrar hur mycket det förstör dieten?

Sheogorath
2013-01-09, 19:57
Okej hade tänkt ta överskott några dagar denna vecka sen köra underskott. Undrar hur mycket det förstör dieten?

Jag vet ingenting om dig och din diet :) Om du får ett lagom stort överskott (så att du inte blir för fet) och ett lagom stort underskott (så att du fortfarande kan återhämta dig) så är det inga problem.

mallis
2013-01-09, 20:01
Jag vet ingenting om dig och din diet :) Om du får ett lagom stort överskott (så att du inte blir för fet) och ett lagom stort underskott (så att du fortfarande kan återhämta dig) så är det inga problem.

Hur mycket är lagom stort? Är ett överskott på 1500 kcal för mycket? Brukar ligga på ca 1200-1400 kcal underskott. Och på överskott allt från 1800-3500.

Andersson92
2013-01-09, 20:02
Jag tror det kan vara bättre att gå efter sin träning/split. har man en 3split så kör man en cirkel på 9 pass med bulk och så 9 pass med deff. om ni förstår vad jag menar ;P

Fuark
2013-01-09, 20:03
Jag vet ingenting om dig och din diet :) Om du får ett lagom stort överskott (så att du inte blir för fet) och ett lagom stort underskott (så att du fortfarande kan återhämta dig) så är det inga problem.

Är det inte detta som periodisk fasta går ut på? tänker främst LG. Bulk 8 timmar och deff 16

Fuark
2013-01-09, 20:03
Hur mycket är lagom stort? Är ett överskott på 1500 kcal för mycket? Brukar ligga på ca 1200-1400 kcal underskott. Och på överskott allt från 1800-3500.

ett överskott på 1500 är en hel del ja, föreslår underskott och överskott på 500-1000 kcal, då 1000 kalorier är mycket.

Sheogorath
2013-01-09, 20:04
Hur mycket är lagom stort? Är ett överskott på 1500 kcal för mycket? Brukar ligga på ca 1200-1400 kcal underskott. Och på överskott allt från 1800-3500.

Det är alldeles för mycket åt båda hållen. Du har inte en chans att bygga muskler av alla de där kalorierna (och resten blir fett) och du kommer inte hinna bränna bort det igen med det underskottet om du inte är ganska tjock redan.

Jag tror det här är en dålig idé för dig. ;)

Sheogorath
2013-01-09, 20:04
Är det inte detta som periodisk fasta går ut på? tänker främst LG. Bulk 8 timmar och deff 16

Jo, det kan man väl säga antar jag. :)

mallis
2013-01-09, 20:11
Jag tror det kan vara bättre att gå efter sin träning/split. har man en 3split så kör man en cirkel på 9 pass med bulk och så 9 pass med deff. om ni förstår vad jag menar ;P

Det är alldeles för mycket åt båda hållen. Du har inte en chans att bygga muskler av alla de där kalorierna (och resten blir fett) och du kommer inte hinna bränna bort det igen med det underskottet om du inte är ganska tjock redan.

Jag tror det här är en dålig idé för dig. ;)
Är det sant?! Hur fan ska man kunna njuta av nåt här i det här jävla livet.....

Får väl köra på underskott i fortsättningen, och nåt överskott nån gång ibland.

StarkaUlf
2013-01-09, 20:11
Är det inte detta som periodisk fasta går ut på? tänker främst LG. Bulk 8 timmar och deff 16

Kanske fel att säga just "bulk" i 8 timmar och "deff" i 16 timmar.
Det går ut på att 3 av 7 dagar ligga på överskott, dom andra 4 på underskott.
Så att man får ett litet underskott totalt under veckan. Alternativt ett litet överskott, om målet är att gå upp i vikt (då kan man gärna köra ~balans på vilodagar och överskott på träningsdagar)

Är det sant?! Hur fan ska man kunna njuta av nåt här i det här jävla livet.....

Får väl köra på underskott i fortsättningen, och nåt överskott nån gång ibland.


??

Det är ju inte så att en bulk (överskott) bara är 1-2 veckor. En bulk brukar vara ett par månader. Hinner du inte njuta av något då, ja då gör du något fel.

Fuark
2013-01-09, 20:13
Kanske fel att säga just "bulk" i 8 timmar och "deff" i 16 timmar.
Det går ut på att 3 av 7 dagar ligga på överskott, dom andra 4 på underskott.
Så att man får ett litet underskott totalt under veckan. Alternativt ett litet överskott, om målet är att gå upp i vikt (då kan man gärna köra ~balans på vilodagar och överskott på träningsdagar)

kommer bara ihåg att berkhan beskrev det som en självreglerande deff/bulkcykel

Sheogorath
2013-01-09, 20:14
Är det sant?! Hur fan ska man kunna njuta av nåt här i det här jävla livet.....

Du njuter, och om du blir för fet så deffar du. Låt det ta tid. Åt båda hållen. :thumbup:

mallis
2013-01-09, 20:15
Du njuter, och om du blir för fet så deffar du. Låt det ta tid. Åt båda hållen. :thumbup:
Sista dagen att njuta idag då. Fyfan. Mat gör mig så jävla levande ju.

Väger ca 58 kg och är ca 170. Vill gå ner i vikt.

krubkungen
2013-01-09, 21:31
Sista dagen att njuta idag då. Fyfan. Mat gör mig så jävla levande ju.

Väger ca 58 kg och är ca 170. Vill gå ner i vikt.

Du väger alltså 58kg på 170cm och vill gå ner i vikt. Just nu har du ett BMI på 20 , alltså så är du knappast överviktig. Är det så att du känner dig "smalfet" och vill därför gå ner i vikt i hopp att fettet ska försvinna? Risken är nog stor att resultat kommer bli inte så tilltalande. Du har inga planer/mål att lägga på dig muskler?

mallis
2013-01-10, 16:56
Du väger alltså 58kg på 170cm och vill gå ner i vikt. Just nu har du ett BMI på 20 , alltså så är du knappast överviktig. Är det så att du känner dig "smalfet" och vill därför gå ner i vikt i hopp att fettet ska försvinna? Risken är nog stor att resultat kommer bli inte så tilltalande. Du har inga planer/mål att lägga på dig muskler?
Jo är tyvärr smalfet, allt fett runt låren och magen. Brukar alltid ligga på (oftast mer tom) 2g protein/kg och kring ca 1300-1400 kcal när jag är på diet. Har ett nytt schema där jag tagit bort nästan all cardio också.

Mån: armar axlar
Tis: ben
Ons: 20-40 min cardio + mage & vader
Tors: rygg
Fre: 20-40 min cardio + mage & vader
Lör: ben
Sön: vilaaaaaaa

ser det bra ut? vill minska i kroppsfett (ligger på ca 19) och vill gå till 14-16, även öka i muskelmassa.

Jeml
2013-01-10, 17:12
är du rolig eller, ska du deffa när du väger 58kg på 170cm? bygg upp dig lite grann åtminstone till 65-70kg innan du deffar..

du kommer antagligen bara se anorektisk ut om du deffar nu.


Det är i stort sätt omöjligt att bygga muskler samtidigt som du bränner fett, det går men tar vääldigt lång tid. Bättre att skilja på dom sakerna och bränna fett en period först för att sedan bygga muskler eller tvärtom.

Latissimus Dorsi
2013-01-10, 17:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178705

Tisu
2013-01-10, 17:18
Ställde liknande fråga tidigare där de flesta var negativa till idén: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=189633

Men jag håller i detta nu på med ABCDE men med VLCD ā la Ola Wallengren under deffen. MEN, jag har precis börjat med första bulkfasen (kört typ 7 dagar). Jag tänkte prova och se hur det blir iaf.

mallis
2013-01-10, 17:26
är du rolig eller, ska du deffa när du väger 58kg på 170cm? bygg upp dig lite grann åtminstone till 65-70kg innan du deffar..

du kommer antagligen bara se anorektisk ut om du deffar nu.


Det är i stort sätt omöjligt att bygga muskler samtidigt som du bränner fett, det går men tar vääldigt lång tid. Bättre att skilja på dom sakerna och bränna fett en period först för att sedan bygga muskler eller tvärtom.

Vilken tjej väger 65-70 kg?! FYFAN. Jag vill fortfarande få smalare ben och platt mage. Inte bli större.

GVA
2013-01-10, 17:26
Sluta bulka och deffa, ligg på ett litet överskott hela tiden bulka cleant, and stay ripped.
Och om du vill se lite smalare ut på sommaren minska bara kalorierna under den perioden.

Den lilla lilla skillnaden i muskel massa som en mega bulk gör istället för clean är nog så liten att den inte syns på oss normala människor. Tycker det är synd hur folk håller på med detta så seriöst, en kompis till mig gjorde detta efter inte så lång träning körde någon mega diet innan sommaren och nja det såg inte bra ut efteråt kan jag säga.

Min personliga åsikt är att i det långa loppet är det inget bra att hålla på att svikta för mycket i vikt.

GVA
2013-01-10, 17:43
Enda anledningen till att PTs och tidningar snackar så mycket om sån här skit är för att dom fått slut på saker att skriva om, försöker få folk att tro att det finns massa magiska knep.

En annan sak är att du har för många ben pass, efter ett ordentligt ben pass klarar man inte ett till på 4-5 dagar.

Ett hårt ben pass kan tex se ut så här:

Quadriceps (översida ben):
Knäböj (ett absolut måste, vet du inte hur man gör så fråga bara någon eller youtube)
utfalls steg
benspark

Rumpa och undersida:
Tex en stående hamstring curl ( ett ben i taget)
Sen en liggade curl

Sen vader:
Stående vad press
sen en sittandes

Ät lite mer än vanligt när du kört ben eller rygg då detta är de största musklerna och behöver lite mer energi efter ett hårt pass.

mallis
2013-01-10, 17:54
Enda anledningen till att PTs och tidningar snackar så mycket om sån här skit är för att dom fått slut på saker att skriva om, försöker få folk att tro att det finns massa magiska knep.

En annan sak är att du har för många ben pass, efter ett ordentligt ben pass klarar man inte ett till på 4-5 dagar.

Ett hårt ben pass kan tex se ut så här:

Quadriceps (översida ben):
Knäböj (ett absolut måste, vet du inte hur man gör så fråga bara någon eller youtube)
utfalls steg
benspark

Rumpa och undersida:
Tex en stående hamstring curl ( ett ben i taget)
Sen en liggade curl

Sen vader:
Stående vad press
sen en sittandes

Ät lite mer än vanligt när du kört ben eller rygg då detta är de största musklerna och behöver lite mer energi efter ett hårt pass.
Men mitt mål är att få en snygg rumpa, då måste jag ju träna det 2 gånger. Jag vet inte om det jag tränar räknas som "hård träning", jämfört med andra som typ tar 100 kg i allting...

cero
2013-01-10, 18:14
Men mitt mål är att få en snygg rumpa, då måste jag ju träna det 2 gånger.

Varför "måste" du det?

Och belastning är ju relativt till hur stark man är. 20 KG kanske är lika tungt för dig som 150 KG är för någon annan.

GVA
2013-01-10, 18:28
Men mitt mål är att få en snygg rumpa, då måste jag ju träna det 2 gånger. Jag vet inte om det jag tränar räknas som "hård träning", jämfört med andra som typ tar 100 kg i allting...

Well, med hård träning menar jag vad som är hårt/tungt för just dig.
Kör tex en vecka och kör runt 12 reps i knäböj, sen nästa vecka när du kör knäböj kör du lite tyngre och satsar på att få ut 6-8 reps och kanske ett set med bara 4-6 reps. Bry dig inte om vad andra tar för vikter då det är irrelevant för just dig :)

Något som dom flesta tjejer gör fel är att tro att dom inte kan lyfta tungt som killar. Med tungt menar jag 6-8 reps istället för 12+. Även tjejer måste lyfta tungt någon gång i månaden för att få ökningar.

''När man släpper sitt vikt kåta ego det är då man kan börja träna på riktigt'' Sa en på gymmet en gång till mig när jag var nybörjare och det var jävligt sant! :D

mallis
2013-01-10, 18:32
Well, med hård träning menar jag vad som är hårt/tungt för just dig.
Kör tex en vecka och kör runt 12 reps i knäböj, sen nästa vecka när du kör knäböj kör du lite tyngre och satsar på att få ut 6-8 reps och kanske ett set med bara 4-6 reps. Bry dig inte om vad andra tar för vikter då det är irrelevant för just dig :)

Något som dom flesta tjejer gör fel är att tro att dom inte kan lyfta tungt som killar. Med tungt menar jag 6-8 reps istället för 12+. Även tjejer måste lyfta tungt någon gång i månaden för att få ökningar.

''När man släpper sitt vikt kåta ego det är då man kan börja träna på riktigt'' Sa en på gymmet en gång till mig när jag var nybörjare och det var jävligt sant! :D
Jag körde mycket reps förut, kör endast 2-4 reps på knäböj nu. Marklyft har jag nästan precis börjat med och försöker lära mig tekniken mer, så blir runt 8 reps där.

Försöker alltid ta så låga reps som möjligt med "höga" vikter.

Men vissa kör ju ben 2 tom 3 gånger i veckan, så de gör fel eller säger du?

cero
2013-01-10, 18:38
Men vissa kör ju ben 2 tom 3 gånger i veckan, så de gör fel eller säger du?

Nej, men för en nybörjare räcker det med en gång. Fast det beror ju på hur mycket du tränar den gången. Kör du 1 set ben per pass kan du träna varje dag om du vill.

Jag körde mycket reps förut, kör endast 2-4 reps på knäböj nu.

Menar du då att du väljer en vikt där du endast klarar 2-4 repetitioner? Det är en väldigt tung belastning, så jag hoppas du har bra koll på tekniken.

GVA
2013-01-10, 18:43
Fel behöver det inte vara, beror på personen har man tex tränat i många år är det säkert inga problem. Eller om man delar upp alla ben muskler på olika pass, tex ett baksida ett framsida och ett med vader.

Men de flesta som inte tränat så länge brukar det för det mesta räcka med ett pass var 4-5 dag. Onödigt att slita på knäna för mycket+ att de flesta brukar få en ganska bra träningsvärk efter ett ben pass. speciellt om individen inte har tränat sina ben kontinuerligt innan.

Att tex köra två pass i veckan är ju dock inga problem om du kör baksida/framsida ett pass, sen vader ett annat. Men att köra en bas övning som knäböj med tunga vikter 3 gånger i veckan är ju ingen höjdare.

GVA
2013-01-10, 18:48
''Nej, men för en nybörjare räcker det med en gång''
precis!

När jag började köra ben märkte jag snabbt att efter ett pass med övningar för ALLA muskler i benen så fick man en ganska bra träningsvärk. Nu efter ett halv år är den inte lika jävlig förutom när man drar till med 4-6 reps på en del övningar. Har dock börjat få rejäl träningsverk igen efter att börjat med tex hack squats och knäböj på ett ben i maskin.

mallis
2013-01-10, 19:31
Nej, men för en nybörjare räcker det med en gång. Fast det beror ju på hur mycket du tränar den gången. Kör du 1 set ben per pass kan du träna varje dag om du vill.



Menar du då att du väljer en vikt där du endast klarar 2-4 repetitioner? Det är en väldigt tung belastning, så jag hoppas du har bra koll på tekniken.
Kör såhär:

Knäböj 3-5x5
Stela marklyft 8x5
Vanliga marklyft 8x5
Benpress 5-10x5
Utfall 5-10x4
Vader 20x3
Fel behöver det inte vara, beror på personen har man tex tränat i många år är det säkert inga problem. Eller om man delar upp alla ben muskler på olika pass, tex ett baksida ett framsida och ett med vader.

Men de flesta som inte tränat så länge brukar det för det mesta räcka med ett pass var 4-5 dag. Onödigt att slita på knäna för mycket+ att de flesta brukar få en ganska bra träningsvärk efter ett ben pass. speciellt om individen inte har tränat sina ben kontinuerligt innan.

Att tex köra två pass i veckan är ju dock inga problem om du kör baksida/framsida ett pass, sen vader ett annat. Men att köra en bas övning som knäböj med tunga vikter 3 gånger i veckan är ju ingen höjdare.
Får aldrig träningsvärk förutom när jag gör nya övningar...

krubkungen
2013-01-10, 19:35
Jo är tyvärr smalfet, allt fett runt låren och magen. Brukar alltid ligga på (oftast mer tom) 2g protein/kg och kring ca 1300-1400 kcal när jag är på diet. Har ett nytt schema där jag tagit bort nästan all cardio också.

Mån: armar axlar
Tis: ben
Ons: 20-40 min cardio + mage & vader
Tors: rygg
Fre: 20-40 min cardio + mage & vader
Lör: ben
Sön: vilaaaaaaa

ser det bra ut? vill minska i kroppsfett (ligger på ca 19) och vill gå till 14-16, även öka i muskelmassa.

Ser bra ut. Men jag tycker du ska piska brösten också. Bänkpress/hantelpress Sne bröstpress + nån övning i CC. Kanske köra axlar samma dag som bröst dagen.

mallis
2013-01-10, 19:37
Ser bra ut. Men jag tycker du ska piska brösten också. Bänkpress/hantelpress Sne bröstpress + nån övning i CC. Kanske köra axlar samma dag som bröst dagen.
Nej tyvärr fyller knappt en a-kupa så kan inte träna bröst.

cero
2013-01-10, 19:38
mallis: Träningsvärken behöver du inte bry dig så mycket om. Den försvinner ofta när man vänjer sig vid övningarna.



Kör såhär:

Knäböj 3-5x5
Stela marklyft 8x5
Vanliga marklyft 8x5
Benpress 5-10x5
Utfall 5-10x4
Vader 20x3

Då räcker det definitivt med ett pass per vecka. Jag skulle t om sänkt antal set per övning till 3.

Hur kör du på "armar/axlar"- och "rygg"-dagarna?

Och se till att du har riktigt bra teknik i speciellt marklyft och knäböj. Med dålig teknik är skaderisken väldigt hög.

mallis
2013-01-10, 20:11
mallis: Träningsvärken behöver du inte bry dig så mycket om. Den försvinner ofta när man vänjer sig vid övningarna.



Då räcker det definitivt med ett pass per vecka. Jag skulle t om sänkt antal set per övning till 3.

Hur kör du på "armar/axlar"- och "rygg"-dagarna?
Vad händer om jag tränar dom 2 gånger per vecka? Vill verkligen inte förstöra att få rumpan att växa osv...

Ska jag sänka alla till 3? Växer inte musklerna mer ju mer set?

Armar/axlar (kan inte köra nåt med skivstång är för svag) tränar jag såhär:

axelpress 6x4
hantellyft åt sidan 5x5
face pulls 14x4 (klarar inte av att göra utförandet ordentligt när jag höjer vikten därför många reps)

en armmaskin som man tar upp händerna som när man kanske kör tex skivstångscurl, brukar maxa där med några sek vila och köra 5 set, brukar bli ca 10 reps

armövningar, tycker jag är svårt att få kontakt med musklerna så brukar bara maxa med olika övningar (ca 30 min) i högt tempo

hantelsträck bakom huvudet 10x4
Hantelcurl 10x3
triceps pushdowns 10x4
bicep cable curl 10x4
ibland hantlar upp till 90c 10x3
sittande "skivstångscurl" fast med hantlar 8x2
pushdowns över huvudet 10x4
sen brukar jag ta såna där armhandtag å sätta fast i en sån där grej (kan inte förklara) och dra med armarna

Sen kanske nåt mer... måste ha hjälp med att dela upp armövningar alltså...

Rygg

Latdrag 5x5
Latsdrag håller tvärtom 5x5
Latdrag håller mer i mitten 2x5
Sittande rodd 5x5
Skivstångsshurgs 10x3
Latdrag bakom huvudet 5x4
Latdrag v-handtag 10x3

...