handdator

Visa fullständig version : Mer långtidsverkande koffeinalternativ?


Bonkolo
2013-01-09, 16:17
Hej!

Jag har en kapselmaskin (om man nu kan kalla det maskin) och funderar på att göra egna energipiller. Jag brukar för närvarande ta 300-400 mg koffein för att komma igång på morgonen. Nackdelen med rent koffein är dock att man kraschar ganska snabbt om man inte fyller på med mer (då vanligtvis som kaffe).

Jag undrar om det finns något annat man kan använda förutom rent koffein. Är t.ex. guaranaextrakt mer långtidsverkande eller bara en annan källa till koffein som fungerar likadant?

Alla tips uppskattas!

ExtremtRippad
2013-01-09, 16:33
Möjligtvis skaffa någonting som man blandar med koffeinet, som gör att det ligger i magen och utsöndras under en längre tid. Tror vissa ADHD-mediciner fungera så, Concerta eller liknande.

Annars rekommenderar jag dig att sluta med koffein och efter ett tag börja köra det i cykler för att undvika toleransuppbyggnad. När du behöver så höga halter så hjälper det dig inte. Du är precis lika pigg som en person som inte är koffeinberoende, eftersom hjärnan har anpassat sig till ditt intag.

Doggeh
2013-01-09, 17:07
Är det inte lättast och billigast att bara fylla på med koffein vid behov?

Jag skulle rekommendera precis det ExtremtRippad sade. Helt enkelt en paus för att vänja bort behovet av koffein.

Bonkolo
2013-01-09, 18:04
Jo, concerta är väl samma sak som ritalin fast i depotformat. Det skulle vara om det finns någon depotvariant av koffein i så fall. Det är säkert möjligt att skapa, men jag tror inte att jag kan göra det på egen hand.

Jag brukar ta pauser från koffeinet. Men 300 mg koffein gör det så mycket lättare att komma upp ur sängen på morgonen. Typ som att dra i sig två koppar kaffe, utan att behöva gå upp och göra i ordning dom. Väldigt bekvämt att ha till hands.

Fuark
2013-01-09, 18:22
dosera koffeinet efter hand, 100mg på 100mg på 100mg. risken är väl kanske att du blir väldigt beroende