handdator

Visa fullständig version : Löpning vid deff, tips


sparresparre
2013-01-09, 13:08
Hej!

Min fråga är egentligen följande:

Vid deff, är det mest effektiva vad gäller löpning för en hög kaloriförbränning att göra långa pass (+1 timme) i normaltempo eller att variera dessa med kortare, intensiva pass, exempelvis intervaller?

Jag springer med RunKeeper, och signade upp mit på något typ av "FatLossProgramme" :) I programmet finns färdiga upplägg för varje dag där bland annat lite olika intervallpass inlagda. Men den sammanlagda kaloriförbrukningen blir ju mindre vid dessa pass har jag märkt. Och det är väl den man vill åt vid deff.

Finns det ett självändamål med variation??

Sägas bör också att iaf jag tycker det är skönare att springa 1 timme i normaltempo (blir då lite mer än en mil) än att rusha i kortare pass.

Fuark
2013-01-09, 13:12
Vilket tycker du är roligast? skillnaden i fettförbränningen är troligtvis inte så stor mellan normaltempo och intervaller. men däremot så är intervaller betydligt mer styrketräningslikt och du lär bibehålla betydligt bättre med muskler på det sättet än långdistans i normal/lågt tempo.

sparresparre
2013-01-09, 13:41
Jag tycker det är kul med variation!

Kan förövrigt starkt rekommendera RunKeeper. Appen har inneburit ett lyft för min löpning.
När den lena, kvinnliga, RunKeeper-rösten säger åt mig att ex. öka tempot i en intervall, då gör jag det =)