handdator

Visa fullständig version : Deffa för att få fram magrutor, hur ska kosten se ut?


rafflan
2013-01-09, 10:40
Hej,

Tänkte börja deffa snart för att få fram magrutorna till sommaren. Så att dem är framme i början av Juni. Jag tänkte att matschemat kan se ut såhär;

Frukost-Havegrynsgröt med bär
Lunch-Sallad, olika beroende på vilken dag
Middag-Omelett på 3 ägg och 6 matskedar vatten med någon skinkbit i mellan.

Sen tränar jag hela kroppen på gymmet på Tisdagar,Onsdagar, Fredagar och Lördagar. På torsdagar och Söndagar kör jag kondition, powerwalk eller en joggingrunda och på Måndagar vilar jag. Tror ni jag kan få fram magrutorna om jag kör detta schema i 2 månader, samtidigt som jag sover bra? Eller tar det längre tid än 2 månader? Är inte tjock och har en normal kropp så har inte så mycket fett på magen. Väger ca 65 kilo och är 175 lång(17 år).

Så hjälp gärna mig så att mitt matschema ser bra ut. Tack!

Andersson92
2013-01-09, 10:55
Hej,

Tänkte börja deffa snart för att få fram magrutorna till sommaren. Så att dem är framme i början av Juni. Jag tänkte att matschemat kan se ut såhär;

Frukost-Havegrynsgröt med bär
Lunch-Sallad, olika beroende på vilken dag
Middag-Omelett på 3 ägg och 6 matskedar vatten med någon skinkbit i mellan.

Sen tränar jag hela kroppen på gymmet på Tisdagar,Onsdagar, Fredagar och Lördagar. På torsdagar och Söndagar kör jag kondition, powerwalk eller en joggingrunda och på Måndagar vilar jag. Tror ni jag kan få fram magrutorna om jag kör detta schema i 2 månader, samtidigt som jag sover bra? Eller tar det längre tid än 2 månader? Är inte tjock och har en normal kropp så har inte så mycket fett på magen. Väger ca 65 kilo och är 175 lång(17 år).

Så hjälp gärna mig så att mitt matschema ser bra ut. Tack!

Det är svårt att svara på för det är så olika från person till person. Men det du behöver göra är att ligga på kcal-underskott. Väger du dig så försök se till att du går ner ungefär 0, 5kg i veckan.
Läs deff guiden här på kolo! Den är bra!

infinitefitness
2013-01-09, 11:32
Jag tror absolut att det är möjligt! Jag deffar just nu och kan äta jättemycket bara för att jag väljer rätt mat och väger den. Lycka till det är inte omöjligt på något vis! Men om jag var du skulle jag troligtvis äta lite mer. Din frukost innehåller ca 190 kcal, lunchen säkert i mellan 200-300 beroende på hur mycket sallad och vilket kött du har till och din middag innehåller ca 300-400 kcal. Det blir runt 1000 kalorier om dagen om jag har uppskattat rätt, vilket är ganska så lite. Jag kör cyclar 3 dagar med: 1200, 2100, 1600 för att få lite variation på det hela! :)

burro
2013-01-09, 11:48
Din frukost innehåller ca 190 kcal

Frukost-Havegrynsgröt med bär

Hur fick du fram det baserat på meningen ovan?

rafflan
2013-01-09, 12:39
Okej. Tvekar om jag kan äta sallad varje dag då det blir svårt att äta det i skolan när man äter med kompisar. Fungerar pasta köttfärsås?

Pretorian
2013-01-09, 12:55
Fungerar pasta köttfärsås?

All mat fungerar för att gå ner i vikt. Du får nog läsa på lite i deffguiden. Där står det väldigt klart och tydligt hur du gör.

infinitefitness
2013-01-09, 13:49
Hur fick du fram det baserat på meningen ovan?

Kollade utifrån mig själv. Det är klart att det varierar väldigt mycket. Men 1 portion havregrynsgröt består av 35g havregryn och bär innehåller inte speciellt mycket kalorier och använde mig därför utav björnbär som innehåller mer än hallon för att få ett högre intag. Bättre att räkna för högt än för lågt.

andrejc
2013-01-09, 16:12
fan du ska inte deffa! du ska bygga muskler i din ålder. Det är ju inget coolt med att vara en skinny guy with abs. Kör hårt på gymmet ät mycket mat protein, carbs och fetter. 65kg på 175 är inte särskilt mycket.

Past0rn
2013-01-09, 16:21
fan du ska inte deffa! du ska bygga muskler i din ålder. Det är ju inget coolt med att vara en skinny guy with abs. Kör hårt på gymmet ät mycket mat protein, carbs och fetter. 65kg på 175 är inte särskilt mycket.

Fast i den åldern går det väl att göra ganska stora framsteg, så att bygga muskler behöver väl inte hindra att få ett fint sexpack till sommaren.

martinlindberg
2013-01-09, 18:00
65 kilo och 175? Oj!
Är du inte rätt spinkig då? :$

Tycker du borde ta Kesella till mellanmål och kanske en proteinshake till frukosten?

StarkaUlf
2013-01-09, 18:25
Jag skulle säga att du bör köra på ett lågt överskott alternativt på balans och öka på massan istället för att gå ner ännu mer i vikt. Talar av egen erfarenhet.

Proxy
2013-01-09, 18:36
Tycker absolut inte att du ska gå ner i vikt, och nu talar jag från egen erfarenhet. Tvärtom, du hade nog fått en snyggare kropp av att långsamt gå upp i vikt.
Varför se ut som ett benrangel i sommar, sikta på att ha packat på dig lite till nästa sommar istället. Då kanske det är dags får en kort deff, men knappast nu.

GymJimmy
2013-01-10, 09:56
Såhär såg min kost ut när jag deffade och mejslade fram magrutorna:

Frukost: 5-6 ägg utan gula + Proteinshake
Mellanmål: En halv hemmagjord proteinbar
Lunch: Kyckling/Kalkon och Broccolli
Efter Träning: 2 burkar tonfisk + Proteinshake
Middag: Kyckling/Kalkon och Broccolli
Innan läggdags: Kaseinprotein (för att förhindra katabolism)

Med andra ord, högt proteinintag, lågt kolhydratsintag.

Pretorian
2013-01-10, 10:07
Med andra ord, högt proteinintag, lågt kolhydratsintag OCH lågt fettintag?

GymJimmy
2013-01-10, 10:13
Med andra ord, högt proteinintag, lågt kolhydratsintag OCH lågt fettintag?

Ja.

vicarious
2013-01-10, 10:37
Hej,

Tänkte börja deffa snart för att få fram magrutorna till sommaren. Så att dem är framme i början av Juni. Jag tänkte att matschemat kan se ut såhär;

Frukost-Havegrynsgröt med bär
Lunch-Sallad, olika beroende på vilken dag
Middag-Omelett på 3 ägg och 6 matskedar vatten med någon skinkbit i mellan.

Sen tränar jag hela kroppen på gymmet på Tisdagar,Onsdagar, Fredagar och Lördagar. På torsdagar och Söndagar kör jag kondition, powerwalk eller en joggingrunda och på Måndagar vilar jag. Tror ni jag kan få fram magrutorna om jag kör detta schema i 2 månader, samtidigt som jag sover bra? Eller tar det längre tid än 2 månader? Är inte tjock och har en normal kropp så har inte så mycket fett på magen. Väger ca 65 kilo och är 175 lång(17 år).

Så hjälp gärna mig så att mitt matschema ser bra ut. Tack!

Det där ser inte ut som ett deffschema ut ett svältschema, om du inte äter en megastor portion gröt och din sallad innehåller väldigt mycket energi.

Alldeles för mycket träning för den mängden mat och för lite energi + protein ser det ut som.

TomasB
2013-01-10, 10:41
Såhär såg min kost ut när jag deffade och mejslade fram magrutorna:

Frukost: 5-6 ägg utan gula + Proteinshake
Mellanmål: En halv hemmagjord proteinbar
Lunch: Kyckling/Kalkon och Broccolli
Efter Träning: 2 burkar tonfisk + Proteinshake
Middag: Kyckling/Kalkon och Broccolli
Innan läggdags: Kaseinprotein (för att förhindra katabolism)

Med andra ord, högt proteinintag, lågt kolhydratsintag.

Vilket meckigt jävla schema. Äta 6 ggr om dagen. *cry*
Sen "förhindra katabolism" tycker jag lät kul. Du tror väl inte att det är så enkelt att du är katabol utan kaseint protein på kvällstid och sen blir du magiskt anabol efter det?

Jag hade aldrig pallat med så tråkig mat heller. Men, det är ju olika vad man gillar för mat, jag tycker tonfisk ur burk smakar kattmat. Och både kyckling och kalkon är rätt äckligt. Men men..

Den här känns mer relevant än någon sin i denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

GymJimmy
2013-01-10, 10:45
Vilket meckigt jävla schema. Äta 6 ggr om dagen. *cry*
Sen "förhindra katabolism" tycker jag lät kul. Du tror väl inte att det är så enkelt att du är katabol utan kaseint protein på kvällstid och sen blir du magiskt anabol efter det?

Jag hade aldrig pallat med så tråkig mat heller. Men, det är ju olika vad man gillar för mat, jag tycker tonfisk ur burk smakar kattmat. Och både kyckling och kalkon är rätt äckligt. Men men..

Den här känns mer relevant än någon sin i denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Jag sa inget om att jag var anabol efter det? Men kasein utsöndras långsamt under natten vilket motverkar katabolismen så kroppen inte bryter ner sig själv för att återhämta sig.

Det är lite tråkig mat ja. Därför man har kryddor som kompliment så man kan variera sig lite iaf. Kyckling och Kalkon är det mest magra köttet du kan äta och det är optimalt under deff. :)

Pretorian
2013-01-10, 10:58
Kyckling och Kalkon är det mest magra köttet du kan äta och det är optimalt under deff. :)

Håller inte riktigt med om att det är det mest optimala bara för att det är magert. Dessutom kan en deff bli sämre av att äta samma sak hela tiden (för vissa). Jag breddar gärna mina matvaror så mycket det går även under deff.

Jeml
2013-01-10, 11:02
Håller inte riktigt med om att det är det mest optimala bara för att det är magert. Dessutom kan en deff bli sämre av att äta samma sak hela tiden (för vissa). Jag breddar gärna mina matvaror så mycket det går även under deff.

hållet med, det blir lätt snålt med fett om man bara äter kyckling/kalkon. 50% av det och 50% av något fetare typ lax/köttfärs känns bättre.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

TomasB
2013-01-10, 11:29
Jag sa inget om att jag var anabol efter det? Men kasein utsöndras långsamt under natten vilket motverkar katabolismen så kroppen inte bryter ner sig själv för att återhämta sig.

Det är lite tråkig mat ja. Därför man har kryddor som kompliment så man kan variera sig lite iaf. Kyckling och Kalkon är det mest magra köttet du kan äta och det är optimalt under deff. :)

Jag tror du läst reklamen för kaseint protein lite för noga :)



Man är i "katabolt tillstånd" ett antal gånger per dag. I fastande tillstånd är nedbrytningen större än uppbyggnaden. Det kompenseras vid födointag.

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

För normalpersonen är proteinnybildningen ungefär lika stor som proteinnedbrytningen.

Man varken förlorar eller ökar i muskelmassa.

Styrketräning uppreglerar dygnets proteinsyntes, så att den blir något större än nedbrytningen, praktiskt märkbart på sikt.

Nedbrytningen, katabolismen, skall man inte och kan man inte eliminera, utan den är en livsnödvändig del av proteinomsättningen. Födointag minskar den, samtidigt som proteinsyntesen ökar. En stor del av aminosyrorna som bryts ned återanvänds och bildar nytt muskelprotein. I vila är nedbrytningen proportionerlig mot uppbyggnaden - minskar nedbrytningen, minskar också uppbyggnaden.





"Det är anabolism, inte antikatabolism, som är det primära för muskeltillvät. Det är anabolism, inte antikatabolism, som är det primära för muskeltillvät. Proteinnedbrytningen spelar en blygsam roll i sammanhanget muskeltillväxt jämfört med proteinsyntesen."



Och som flera andra så håller jag inte med om att kyckling och kalkon är optimalt, inte heller att äta 6 ggr per dag. (Om du inte har extremt högt KCAL intag under deff - och att äta färre ggr skulle innebära matkoma.)

GymJimmy
2013-01-10, 12:32
Jag tror du läst reklamen för kaseint protein lite för noga :)






Och som flera andra så håller jag inte med om att kyckling och kalkon är optimalt, inte heller att äta 6 ggr per dag. (Om du inte har extremt högt KCAL intag under deff - och att äta färre ggr skulle innebära matkoma.)

Jag talar bara utav egna erfarenheter och vet vad som funkar bäst för mig själv. Sen så lär mig sig något nytt varje dag, det där med katabolt flera gånger under dagen var nytt för mig :) tackar och tar emot!:d

Dreas
2013-01-10, 12:41
Jag talar bara utav egna erfarenheter och vet vad som funkar bäst för mig själv. Sen så lär mig sig något nytt varje dag, det där med katabolt flera gånger under dagen var nytt för mig :) tackar och tar emot!:dFast du har väl inte testat att äta på många olika sätt?

www.leangains.com där kan du läsa lite och bli förvånad. Finns en stor tråd om periodisk fasta här på forumet också.

Chrbo
2013-01-10, 12:51
Kollade utifrån mig själv. Det är klart att det varierar väldigt mycket. Men 1 portion havregrynsgröt består av 35g havregryn och bär innehåller inte speciellt mycket kalorier och använde mig därför utav björnbär som innehåller mer än hallon för att få ett högre intag. Bättre att räkna för högt än för lågt.

35g havregryn för en portion utifrån havregrynspåsen ja. En portion för mig är minst 100 g havregryn, till det får du lägga till mjölk. Helt plötsligt var dina 190 kcal inte särskilt bra gissat utan att få mer information från TS.