handdator

Visa fullständig version : under-huden-kolisarnas öde?


Diana
2004-02-14, 16:40
e vääldans nyfiken på de här me att hur kolhydrater kan binda vatten under huden som tex efter en ätardag, har man nån användning för dom kolhydraterna då alltså e de lagrade där under huden o om man tömmer musklerna så kan de där "underhuden-kolisarna" gå till musklerna eller var tar de vägen? de måste ju förbrännas på nått sätt eller ligger de där underhuden o väntar på o f¨å omvandlas till fett? nån som har nån bra artickel om detta eller sitter o ruvar på intressant info?

haha de här e ensåndär typsik fundering som ploppar upp i skallen när man sitter funderar o har inget bättre för sej:D

emmzan
2004-02-14, 21:41
Det är musklerna som binder in vatten pga ökad glykogeninlagring!

Hur jävliga dom där glukosmolekylerna är tror jag inte dom stannar kvar under skinnet och bara väntar dreglande för att bli omvandlade till fettceller! :D

När jag sitter och funderar och inte har nåt för mig brukar jag fundera hankattskastrationer och liknande eller diskutera dylika ämnen med mina kompisar! :hbang:

Diana
2004-02-14, 21:53
tack emmzan trodde aldri nån skulle svara på min oändliga fundering!:thumbup: :thumbup: men ok att musklerna binder glykogen efter kolis intag e ja me på men en jevvla massa binds ju under huden oxå därav de säl-liknande utseendet dagen efter en ätardag, så de kolisar som bundit vatten under huden o gjort en svulstig har man nån nytta av dem? kan musklerna ta in dom o använda dom? för efter nåra dar e man j mindre svullen då vattnet försvunnit men va har då hänt me kolisarna? måste de lagras eller går de in i musklerna o används, för de försvinner ju så nånstans tar de ju vägen...

Diana
2004-02-14, 21:55
btw kattkastreringar e oxå ett gåtfyllt ämne, synd bara att de inte hör hemma på kollozzeums kost forum? hehe:D

emmzan
2004-02-15, 10:19
Musklerna som ligger under huden använder dem säkert!

Diana
2004-02-15, 11:23
ok då skulle alltså kolisarna under huden gå in i muskeln när den fick slut på glykogen, tex efter ett hårt träningspass, de kan vöäl inte stämma ja har aldri blivit av me vattnet efter en ätardag så snabbt som efter nästa träningspass, hur hårt/länge ja än tränat, de tar allti omkr 3-4 dar... men de kanske e för att man skyfflar in mer kolisar efter tränings passet igen så bara en liten del tas från "under huden kolisarna", de skulle väl betyda att man inte behöver inta lika mkt kolisar sålänge man e vattnig, men eftersom ingen säkert vet exakt hur mkt musklerna kan ta åt gången(efter varje träningspass) av kolisarna under huden, så e de nog inte värt att prova o riskera försämrad återhämtning.
en liten tanke bara..:sleep: :sleep:

z_bumbi
2004-02-15, 11:33
Diana: Var skulle de kolhydraterna samlas om de ligger under huden?

owster
2004-02-15, 11:46
Originally posted by Diana
jaa du de har ja oxå funderat på faktiskt...?nån som vet?? har aldri riktit fattat var kolisarna binder vattnet.. e de i fettvävnaden?neee?eller...?
ingen som har en artickel eller nått? King Grub har du nån aaaning om de ligger nånsomhelst sanning i mitt svammel? hmmm..

Rimligtvis så lagras de i musklerna, under huden.

Diana
2004-02-15, 11:46
jaa du de har ja oxå funderat på faktiskt...?nån som vet?? har aldri riktit fattat var kolisarna binder vattnet.. e de i fettvävnaden?neee?eller...?
ingen som har en artickel eller nått? King Grub har du nån aaaning om de ligger nånsomhelst sanning i mitt svammel? hmmm..

Diana
2004-02-15, 11:53
Originally posted by owster


Rimligtvis så lagras de i musklerna, under huden.

jo precis men efter de att man tryckt i sen en jevla massa på en ätardag så har man ju visserligen glykogenfyllda muskler men man e ju oxå svullen o slät som en säl av allt vatten som bundits under huden..

owster
2004-02-15, 13:54
Originally posted by Diana


jo precis men efter de att man tryckt i sen en jevla massa på en ätardag så har man ju visserligen glykogenfyllda muskler men man e ju oxå svullen o slät som en säl av allt vatten som bundits under huden..

Men vattnet binds väl också i musklerna? Vart skulle det annars kunna bindas?

Diana
2004-02-15, 14:04
men hur kommer de sej då att man ser slätare ut efter en rejäl mat-dag? muskeldefinitionen blir ju "suddigare" om vattnet bara bands i musklerna skulle man ju få bättre definition efter en sån dag...

Nate
2004-02-15, 15:23
Tycker också att man blir himla svullen om man käkat massor av kolhydrater en dag *pluffs* *pluffs*. För mig försvinner det dock om jag kör ett rejält cardiopass dagen efter. Dessutom får man ruskig uthållighet jämfört med "vanliga" dagar. Enda nackdelen är att cykelskorna blir förbannat trånga och fötterna domnar av...

Borde ju lagras kolh nån annanstans än bara i musklerna, som Diana säger borde man ju inte se pluffsigare ut annars. Alla som tävlingsdeffar snackar ju också hela tiden om att de binder vatten som de måste bli av med... minns bland annat leifs vattensnack...

King Grub
2004-02-15, 15:35
Ett stort kolhydratintag driver upp insulinnivåerna vilket gör att vätska samlas i utrymmena mellan cellerna under huden. Dessutom gör massiva insulinpåslag att njurarna samlar på sig mer salt och vatten, vilket syns under huden.

Kvinnliga könshormoner påverkar också vätskeretention mycket mer än manliga.

Diana
2004-02-15, 16:30
ahaa så de e insulinet som e boven i dramat, o ja som gått o trott att de va kolhydrater(och vatten) man får under huden, så de e alltså INGA kolisar alls som håller kvar vattnet om ja förstått de rätt? tack för infon King Grub de va efterlängtat!:D

King Grub
2004-02-15, 16:59
Visst binder kolhydrater vatten, 3-4 gram vatten per gram glykogen, men inte nödvändigtvis under huden på samma sätt. Det finns dock inte en enskild orsak att peka på, utan allt ovan nämnt samverkar naturligtvis.