handdator

Visa fullständig version : Äggvita


monstret94
2013-01-08, 23:55
Hej,

Bad min käre mor köpa hem äggvita från willys då jag tänkte börja göra min frukost i blendern(?) istället. Och hon blev förvånad hur det kunde vara så billigt 32kr för 1l äggvita, hon tyckte det var konstigt och att de måste vara mycket billigare än att köpa ägg då gulan ändå slängs i många fall, någon som har räknat på detta?

Och vad tycker ni om detta "shake på mornarna"

1 banan/1dl frysta bär( bara för smakens skull)
1dl ägg vita ( gör ändå ingen smak )
2dl havregryn
2dl sojamjölk (är laktosintolerant, tycker om den mer än laktosfri också)

bör jag tillsätta protein pulver? Då jag vill ligga på 2g/kroppsvikt, deffar just nu.

Tacksam för alla svar! :)

Fastback
2013-01-09, 00:11
Ja, varför inte. Köp dig ett gott vassle och släng i så ger det drinken en extra god smak + mer protein :)

generallös
2013-01-09, 05:16
jag har börjat blanda whey med äggvita på dunk. I och med att äggvitan är pastöriserad borde väll detta inte vara negativt, jag vill minnas att jag läst att man inte ska äta rå äggvita (något i äggvitan som hämmade kroppens upptag av ngt annat) mao är det ok att sörpla i sig pastöriserad äggvita?

Clark
2013-01-09, 08:01
Ägg bör tillagas (värmas) på något sätt innan man äter det. Kroppen kan inte ta upp proteinet på bästa sätt om ägget är rått.

Pretorian
2013-01-09, 08:02
Jag får inte fram några bra siffror men jag tror faktiskt att det är billigare att köpa hela ägg och endast använda äggvitan än att köpa färdig äggvita på dunk.

Hur många ägg krävs för att komma upp i 1 dl äggvita? Kan det vara 3 stycken? Jag betalar nog 2 kr per ägg och då blir det 6 kr per dl.

Vänta... gah... det ÄR ju billigare med äggvita på dunk.. glöm mina uträkningar. (Jag har ju ätit massor med kolhydrater och kan ändå inte tänka klart...?)

Pretorian
2013-01-09, 08:02
Ägg bör tillagas (värmas) på något sätt innan man äter det. Kroppen kan inte ta upp proteinet på bästa sätt om ägget är rått.

Äggvita på dunk räknas inte som "råa"... (tror jag).

GymJimmy
2013-01-09, 08:04
Jag köper alltid 2 liter äggvita varje månad + vanliga ägg.
Knäcker 1-2 ägg i stekpannen sen fyller ut resten med äggvita när jag äter frukost. Sparar ägg på så sätt. :)

Clark
2013-01-09, 08:07
den som är intresserad av detta med råa ägg läsa denna artikel.

http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

NNIF
2013-01-09, 08:11
står väl på dunken att man INTE ska inta det olagat? Står så på min iaf.

klart som tusan det är råa ägg i dunken!! med lite tillsatt konserveringsmedel och vatten.

Pretorian
2013-01-09, 08:45
den som är intresserad av detta med råa ägg läsa denna artikel.

http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Det var faktiskt helt nytt för mig. Jag är ju en "sån" som gärna drygar ut mina smoothies med äggvita på dunk för att höja proteinhalten. Darn!

TomasB
2013-01-09, 09:09
Det var faktiskt helt nytt för mig. Jag är ju en "sån" som gärna drygar ut mina smoothies med äggvita på dunk för att höja proteinhalten. Darn!

Alltså, det är ju "vedertagen fakta" sen länge på Kolo. Men även om upptagningen blir sämre av att de är råa så är de ju inte värdelösa i en proteinshake. För smaken är äggvitan bra (om du inte tar för mycket, då blir det tvärt om - yuck!). Och en del av proteinet tar du uppenbarligen upp ändå.

Jag har ibland i äggvita i mina smoothies. Men inte varje dag. :)