handdator

Visa fullständig version : Rygg övning


krubkungen
2013-01-08, 22:27
Vad blir det för skillnad ifall jag håller det breda greppet jämfört med det smala greppet i denna övning? Tar det smala greppet mer på "nedre lats"?http://www.technogym.com/media/immagini/1564_546_row_big.jpg

Samt blir det någon annorlunda muskelaktivering mellan chins(handflator ifrån dig, pullups(handflator mot dig) och smala latsdrag?

pezrulezhaakon
2013-01-08, 23:47
krubkungen

En förenkling, tar inte med alla aktiva muskler:

Det breda greppet blir mindre latsaktivering, mindre armaktivering och mer övre rygg, jämfört med det smala greppet.

Det finns inget som heter nedre lats.

Det smala tar mer på hela latsmuskeln, men också mer på armböjarna om du väljer att koppla in dem.

På andra frågan blir det ett ja. Men det finns många olika små skillnader. Vissa går medvetet att laborera med, medans andra är som de är.

Payter
2013-01-09, 02:35
Internationellt sett så brukar man väl säga:pull ups=handflator från dig och chins=handflator mot dig?
Anars så står det fel i alla mina böcker....

Hemi
2013-01-09, 04:14
Internationellt sett så brukar man väl säga:pull ups=handflator från dig och chins=handflator mot dig?
Anars så står det fel i alla mina böcker....

Jag kan säga att folk är förvirrade även på engelska om de där begreppen. Men ja, jag antar att det är för att det är lite lättare i början att lägga hakan över stången med handflatorna mot sig, kanske. Den är eller var vanligare enligt mina träningserfarenheter bland nybörjare och en del säger chin ups då. Förr sade en del "armhävningar" i bland om svenska "chins" också. Förvirrande. Finns väl bestämda namn på tävlingar antar jag. Spelar ju ingen roll ändå, bara alla är överens om vad man gör. Fast "Push Ups" och "Pull Ups" låter bra som 2 motsatser i 2 eventuella tävlingsövningar.

NNIF
2013-01-09, 07:55
Internationellt sett så brukar man väl säga:pull ups=handflator från dig och chins=handflator mot dig?
Anars så står det fel i alla mina böcker....

ja precis, men i sverige har det blivit tvärtom av någon anledning..

krubkungen
2013-01-09, 10:49
krubkungen

En förenkling, tar inte med alla aktiva muskler:

Det breda greppet blir mindre latsaktivering, mindre armaktivering och mer övre rygg, jämfört med det smala greppet.

Det finns inget som heter nedre lats.

Det smala tar mer på hela latsmuskeln, men också mer på armböjarna om du väljer att koppla in dem.

På andra frågan blir det ett ja. Men det finns många olika små skillnader. Vissa går medvetet att laborera med, medans andra är som de är.

Okej, tack pez.

Angående min andra fråga jobbar alla dessa drag övningar med vidden/bredden av ryggen? Något jag nämligen behöver mer av.