handdator

Visa fullständig version : Vänja in muskelfästen


fågeljaegarn
2013-01-08, 17:49
Hej Kolozzeum!

Är en väldigt motiverad 18-åring som ska börja styrketräna, har en lite erfarenhet från styrketräning sedan tidigare, den har dock varit i maskiner och det har inte pågått i särskilt långa perioder.

Nu är jag sugen på att börja träna lite seriösare, öka träningsdosen och dessutom gå över till fria vikter. Jag besökte gymmet med en kompis för någon vecka sen för att känna lite på det, körde så hårt jag kunde (bröst, biceps) och dagen därpå fick jag mycket stora smärtor i leden/muskelfästet under biceps.

Jag har nu förstått att man ska "ta det lugnt" när man börjar styrketräna på grund av att musklerna kan vara starkare än muskelfästena. Men vad är den bästa taktiken för att träna upp muskelfästena med när det gäller antal reps och hur tunga vikter ska man köra med i förhållande till vad man klarar av? Många repetitioner?

MVH

Lychgate
2013-01-08, 17:59
Vanlig träningsvärk? Du får överdriva ganska ordentligt innan muskelfästen börjar ryka.

prOtotype
2013-01-08, 19:03
Det man menar är att muskler kan öka i styrka snabbare än muskelfästen och senor kan anpassa sig, så om man har en väldigt bra utveckling i styrkan i början kan man slita sönder sig själv. Kör på och öka sakta men säkert så blir det bra.

Lychgate
2013-01-08, 19:34
Det man menar är att muskler kan öka i styrka snabbare än muskelfästen och senor kan anpassa sig, så om man har en väldigt bra utveckling i styrkan i början kan man slita sönder sig själv. Kör på och öka sakta men säkert så blir det bra.

Ja. Men det tenderar att involvera överdrivna försök till PB'n eller otillåtna preparat. Tränar man på som vanligt, pressar inte för hårt och vilar ordentligt så behöver man inte oroa sig.

z_bumbi
2013-01-09, 08:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454