handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om Köttfärssås


smeander
2013-01-08, 14:29
Hej allesammans!

En bra rätt som är utmärkt under offseason/bulk är helt klart köttfärssås, denna rätt kan man sleva i sig mängder av och i stort sett alla tillbehör passar bra till som till exempel ris, pasta, potatis eller qinoua. Rätten är även en av rätterna som man kan variera otroligt mycket, bara fantasin sätter gränsen. Därför har jag skapat denna tråd för att dela med mig av min tips och recept till en superb köttfärssås, jag äter 2-3 matlådor köttfärssås om dagen under "off-season" och har utvecklat en bred arsenal av variationer för att rätten inte ska bli ensidig. Köttfärssås är en ultimat storkoksrätt som går utmärkt att frysa in, den går snabbt att göra, den är billig och även den mest talanglöse kocken kan göra rätten ätbar!

Köttfärsås innehåller inte bara högkvalitativt protein utan även olika antioxidanter, flavonoider, fibrer och den viktiga antioxidanten quercetin.

Min bas till en köttfärssås som räcker till ca 9st matlådor (ca 2-300g/st ca300 Kcal/låda)innehåller följande:
1000g Nötfärs 10%
500g Krossade tomater
2st Gula lökar
4dl Cremé Freché
125g Tomatpuré
3msk ketchup
3st köttbuljong
3tsk svartpepparkorn
2msk socker
1msk salt

Detta är min bas och jag tillagar den på detta vis:
Jag börjar med att steka köttfärsen i rapsolja och smör i en stor stekpanna, medan köttfärsen steks så fräser jag gullöken i en gjutjärnsgryta i rapsolja och smör. När löken har fått lite färg häller jag i den krossade tomaten, creme frechen, tomatpurén, ketchupen, saltet och buljongen. Sedan mortlar jag svartpepparkornen tillsammans med sockret (sockerkristallerna hjälper till att finmala pepparn) för att sedan hälla i detta i grytan. Detta får stå utan färsen ett par minuter och sedan smakar jag av och tillsätter eventuella extra kryddor.

När jag är nöjd med såsen tillsätter jag färsen och låter det stå på låg värme i ca 35minuter för att sedan fördela upp i matlådor, detta var alltså grunden, nedan följer lite alternativ och tips;

1-2 rivna morötter ger en "matigare" rätt plus fibrer och näring.

Basilika och vitlök
3st vitlöksklyftor
En näve färsk basilika eller 1-2msk torkad basilika
1tsk mejram

Het Köttfärsås
1.5tsk sambal oelek
1st färsk chili
ta bort en buljong
1msk socker extra

Gräddig och rund
Byt creme frechen mot 4dl grädde av eget val, för att få den godaste smaken rekommenderar jag vispgrädde.
Ta bort en buljong
tillsätt 3st lagerblad
vitpeppar
paprikakrydda
1 lagom stor riven morot

Kontinental
1 vitlöksklyfta
1tsk mejram
1tsk persillade
1tsk koriander
1st lagerblad

Detta var några av mina hetaste tips och jag mottager gärna tips från alla andra om andra sätt att variera denna underbara rätt. Personligen föredrar jag ris till men ibland kokar jag pasta som jag sedan rör runt en smörklick i.

Ska en matlåda frysas in så frys aldrig med ris, pasta eller dylikt, det förstör smaken tycker jag, jag kokar alltid mina tillbehör på morgonen dagen som matlådan ska ätas för att få den så fräsch som möjligt!

Uppvärming micro
Använd alltid lock, ikea matlådor funkar utmärkt då man har lufthål på locket! Risken att det poffar är hög, speciellt om man värmer för aggressivt.
1msk vatten om man har ris eller pasta i lådan, annars en liten skvätt ca 1tsk.
450w i 3-5 minuter.

Avnjut! :)

flooparn
2013-01-08, 15:40
Härligt med lite inspiration, får hem ett antal kilo från en bekant bonde i veckan!

Men 9 portioner på 1000g färs? Hur är det möjligt för någon som postar på kolo? :o
Nu kör jag för visso periodisk fasta och äter större portioner än vanligt men det låter fortfarande väldigt lite, på 1000g färs blir det för mig 2 matlådor... :(

davve14
2013-01-08, 17:46
Bra tråd! (Y)

Skräpis
2013-01-08, 21:14
1000 g köttfärs räcker till två portioner.

Efter stekning har jag i 3-5 dl grädde (vispgrädde om det, som nu, är under bulk), 4-5 matskedar tomatpuré, salt efter smak, en rejäl skvätt ketchup (för att få i lite sött) och 2-3 krossade piri piri.

Detta är vardagsåsen, ska jag lyxa till det blir det istället långkok med charlottenlök och rödvin, och en rejäl nypa nyriven parmesan vid servering.

agazza
2013-01-08, 21:16
RÖDVIN förfan

vicarious
2013-01-08, 21:51
Bra initiativ, köttfärssås är fan boss :hbang:

smeander
2013-01-08, 22:03
Härligt med lite inspiration, får hem ett antal kilo från en bekant bonde i veckan!

Men 9 portioner på 1000g färs? Hur är det möjligt för någon som postar på kolo? :o
Nu kör jag för visso periodisk fasta och äter större portioner än vanligt men det låter fortfarande väldigt lite, på 1000g färs blir det för mig 2 matlådor... :(

Det blir ca 30g protein från köttfärssåsen, lägg till 2dl ris på det och det blir ca 42g protein vilket jag tycker är lagom för en måltid. Äter jag annat än köttfärssås så är det på tok för lite färs men i kombination med allt det andra tycker jag att det är lagom. Hade jag däremot ätit mindre ris hade mängden färs ökat något, så får väl säga att det är 4-9st matlådan beroende på hur man portionerar tillbehören ;)

Rödvin har jag nästan aldrig hemma men det kan jag tänka mig att testa, är grunden likadan så man bara tillsätter lite rödvin? Hur ska rödvinet vara? Mjukt, fruktigt, kryddigt eller kanske stramt? Kanske spelar mindre roll som när man gör glögg men vore bra att veta, mängden vore bra att veta också :)




Sent from a cordless device.

vicarious
2013-01-08, 22:07
Finns ju rödvinsvinäger annars, tycker jag blir rätt gott.

agazza
2013-01-08, 22:19
Charlottenlök och rödvin, från en halv deciliter till två beroende på mängd mat och vin, smaka dig fram men kom ihåg att det måste puttra mellan gångerna för att alkoholen ska koka bort.

Rödvinsmodell och märken kommer jag inte ihåg just nu, men jag har tagit fel många gånger och det blir inte samma sak. Tror det ska vara lite åt det söta lätta hållet, inte för kraftfullt, men jag kan ha helfel. Google.

piriformis
2013-01-09, 00:19
Instämmer i kören: rödvin, lyfter såsen enormt.

Det jag tycker är ännu viktigare är rotfrukter! första momentet för mig är alltid att riva en mängd olika rotfrukter: morötter, palsternacka, kålrot mm... sen fräsa det med lök och tomatpure gjord på soltorkade tomater. Fy faan vilken skillnad det gör =)

LadyG
2013-01-09, 00:49
Tagliatelle al ragu

1,2 kg blandfärs
140 g bacon
400 g kycklinglever
2 st gula lökar
2 st morötter
2 st selleri, stjälkar
1 dl olivolja
2 msk smör
4 dl torrt vitt vin
1 burk tomater, krossade
2 st oxbuljongtärningar
4 msk tomatpuré
2 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald
2 krm muskot, riven
2 dl marsalavin, eller torr sherry

Servering:
riven parmesanost
1,5 kg äggpasta, färsk, t ex tagliatelle eller fettuccine

Receptet är ursprungligen från Allt om mat, och de skriver så här om rätten:

"En riktig ragu som den görs i Bologna. Det blir ingen snabbmat, men doften fyller hela köket medan ragun långsamt kokar. Den äts nästan alltid tillsammans med äggpasta som tagliatelle, eller fettuccine som de också heter i Rom. Om man vill kan man utesluta kycklinglevern, men det är just den och dessertvinet som gör att ragun får extra smak. Ta det vin du har hemma, men det bör vara relativt torrt. I Italien använder man marsala, men sherry eller möjligen madeira går också bra."

Gör så här
1. Strimla baconet och finhacka kycklinglevern. Skala och finhacka lök och morot. Strimla och finhacka sellerin.
2. Fräs de hackade grönsakerna i 1/2 dl olivolja och 1 msk smör. Ta upp grönsakerna och bryn sedan köttfärs, bacon och kycklinglever i resten av oljan och smöret.
3. Tillsätt vinet och låt det koka in. Häll över de krossade tomaterna och de frästa grönsakerna. Smula i buljongtärningar och tillsätt tomatpuré.
4. Låt ragun sjuda under lock på låg värme minst 2 timmar. Rör om då och då och späd eventuellt med lite vatten om det ser ut att koka torrt.
5. Smaka av med salt, svartpeppar och muskot. Häll i marsalavin eller sherry.
6. Koka pastan enligt förpackningens anvisning. Servera pasta och ragu med rikliga mängder riven parmesanost.

Jag älskar den här rätten, trots att den är bökig att göra och inte är så snabb att laga till. Men det är värt varenda minuts väntan! Välj en god färskpasta till och äkta parmesan, inte den där pulvergrejen, för att maximera njutningen!

Man kan med fördel dubbla receptet om man har tillgång till en stor gryta, eftersom den går alldeles utmärkt att frysa in i portionsförpackningar till ett senare tillfälle och det tar inte längre tid bara för att det är mer. Det ska fortfarande koka lika länge :)

z_bumbi
2013-01-09, 10:57
1:1:1:1

1 kg köttfärs
1 kg lök
1 kg krossade tomater
1 kg tomater

Lägg till vitlök, svartpeppar, salt och oregano efter smak.

1:1:1:1:1
Som ovan men lägg till 1 kg bönor (räknat på kokt form) och släng i en del chili.

Jimsalabim
2013-01-09, 12:14
Vill tillaga en VÄLDIGT smal köttfärssås. Visst innehåller själva köttfärsen lite fett, 10% eller vad det brukar vara?
Men en del försvinner ju när man steker den. :-)
Har ni nå bra tips?
Kan det funka med tacosås som "redning"?
Jag vill ha så lite fett som möjligt och inget med laktos i.

LadyG
2013-01-09, 12:31
Om du vill göra en pastasås (notera, inte nödvändigtvis en köttfärssås alltså) kan du fräsa lök, vitlök, tillsätta ett par grovt hackade sardeller, häll på en burk krossade tomater och ett sånt där litet paket små vita bönor (115g avrunnen vikt), smaka av med t ex svartpeppar, chilipeppar, tabasco eller vad du nu tycker om.

Sälta får du från sardellerna, så mer salt lär antagligen inte behövas. Persilja passa bra till. När pastan är klar och avhälld häller du över pastasåsen över pastan och blandar rejält. Klart att servera.

Eftersom jag inte tycker om oliver har jag plockat bort dem, annars är det i princip en "Pasta Putanesca".

1684_
2013-01-09, 13:20
Köttfärs, typ 500g
500g krossade tomater
1-2 hackad kvistomat
1st tärning grönsaksbuljong
salt + peppar
ca 1 röd lök hackad
Klyfta pressad vitlök
2 rivna normal stora morötter

MUMS!!

Jeml
2013-01-09, 13:23
1:1:1:1

1 kg köttfärs
1 kg lök
1 kg krossade tomater
1 kg tomater

Lägg till vitlök, svartpeppar, salt och oregano efter smak.

1:1:1:1:1
Som ovan men lägg till 1 kg bönor (räknat på kokt form) och släng i en del chili.

lät enkelt och bra, saknar lite rött vin bara :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Reaper123
2013-01-09, 14:08
Vill tillaga en VÄLDIGT smal köttfärssås. Visst innehåller själva köttfärsen lite fett, 10% eller vad det brukar vara?
Men en del försvinner ju när man steker den. :-)
Har ni nå bra tips?
Kan det funka med tacosås som "redning"?
Jag vill ha så lite fett som möjligt och inget med laktos i.krossade tomater, tomatpure, lök, vitlök, diverse örtkryddor (timjan, basilika...), salt, peppar och du är hemma! :thumbup: (vill man så går det utmärkt att riva ner morot, billigt sätt att dryga ut om det är volym man vill åt!)

Tacossås funkar ypperligt, lika så dom här färdiga "pastasåser" man kan köpa med olika smaksättningar :)

NNIF
2013-01-09, 14:48
Vill tillaga en VÄLDIGT smal köttfärssås. Visst innehåller själva köttfärsen lite fett, 10% eller vad det brukar vara?
Men en del försvinner ju när man steker den. :-)
Har ni nå bra tips?
Kan det funka med tacosås som "redning"?
Jag vill ha så lite fett som möjligt och inget med laktos i.

vart ska fettet försvinna? DU måste ju isåfall steka färsen, hälla av fettet, sedan i med resten av ingredienserna

Jimsalabim
2013-01-09, 15:48
vart ska fettet försvinna? DU måste ju isåfall steka färsen, hälla av fettet, sedan i med resten av ingredienserna

Japp, jag steker och häller sedan av det överflödiga. Det dunstar ju inte direkt :ike

BisonLGcrew
2013-01-09, 16:05
Gillar 1:1:1:1 grejen

Kör dock själv:
1kg köttfärs
1 portion

stek, ät

Wzup2u
2013-01-09, 20:06
jag brukar köra 100g cashewnötter och 1 påse olw ranch krydda i kanongött och den bästa grädden i köttfärs är lätt risgrädde https://www.handla24.se/norrkoping/images/PRODUCT/medium/5425000197782.jpg.jpg

Unforgiven
2013-01-09, 20:26
Köttfärs efter eget tycke
5-6 krossade kvisstomater
2 paket krossade tomater
3 dl vatten
1 rödlök
1 burk champinjoner
en halv vitlök
1 köttbuljongtärning

Häll över spaghettin och riv rikligt med parmesan över. :eating:

nHz
2013-01-09, 20:52
Jag gör oftast 1:1:1:1:1 men även den innan + ketchup och sambal oelek. Enkelt och gott.

Är det bara jag som har sambal oelek i köttfärsen?

Wzup2u
2013-01-09, 21:22
Jag gör oftast 1:1:1:1:1 men även den innan + ketchup och sambal oelek. Enkelt och gott.

Är det bara jag som har sambal oelek i köttfärsen?

nej min mor med uppvuxen m det

HMS Laestander
2013-01-09, 22:14
Min mosters man gör en riktigt god, kryddstark köttfärssås. Måste be honom om recept nästa gång.

Reaper123
2013-01-09, 22:30
Jag gör oftast 1:1:1:1:1 men även den innan + ketchup och sambal oelek. Enkelt och gott.

Är det bara jag som har sambal oelek i köttfärsen?Denna gudagåva missbrukar jag i mer än köttfärssåsen, funkar banne mig till det mesta när man vill ha lite lagom hetta utan att det ska brännas (eller ja, tar man skedvis så ger det ju bra sting!)

smeander
2013-01-19, 23:14
Gjorde en supergod köttfärssås senast, recept nedan.

Fräs separat:
2 gula lökar
1.2kg köttfärs

Tlllaga såsen:
500g krossad tomat
4msk tomatpure
3dl lätt creme freche
3 färska tomater
2 köttbuljonger
4st lagerblad
1-2msk ketchup
3tsk svartpeppar mortlat med 1msk socker
2tsk salt

Lagerbladen och dom färska tomaterna gav eten djup och rund smak, jag grovhackade tomaterna och kramade ur saften innan jag slängde i bitarna. Detta stod och kokade ihop i ca 45 minuter och det blev 9st matlådor med ca 230g i varje.

Tacos
2013-01-22, 10:18
Testade Markus Aujalay köttfärssås. Hela familjen älskade den.
Kan varmt rekommendera den!

400 gram nötfärs
1 st gul lök(ar)
1 st vitlöksklyfta(or)
1 st morot, liten
1 bit(ar) rotselleri, liten
2 dl vitt vin
1 msk tomatpuré
1 burk(ar) tomat(er), hela
1 st köttbuljongtärning(ar)
Timjan, torkad
lagerblad
1 nypa(or) oregano, torkad
salt och peppar
1 nypa(or) socker, ev

1. Finhacka alla grönsaker.

2. Bryn köttfärsen hårt i olja. Lägg i grönsakerna och låt dem fräsa med.

3. Tillsätt allt utom socker och låt puttra under lock 45 minuter – 1 timme. Späd med lite vatten om det behövs.

4. Smaka av med salt, peppar och socker.

Tompann
2013-01-22, 10:51
1kg köttfärs.
2pkt bacon(240g).
3dl creme fraiche.
4dl krossade tomater.
Lagom med bbq sås.
1dl Jack Daniels.

Blanda med pasta och strö riven parmesan över.

Redefine
2013-01-22, 10:58
Brukar köra med:

4-500g köttfärs
1-2 gula lökar
2,5 dl valfri smaksatt cremé fraiche
3 dl matlagningsgrädde
3-4 msk koncentrerad tomatpuré
4-5 msk Sweet chilisås
2 msk flytande honung
1 burk majs
ett gäng skivade champinjoner (färska)
3-4 rivna/hackade morötter
1 burk blandade bönor
80-100g jordnötssmör
Timjan
Basilika
Salt
Peppar
och andra random kryddor efter smak!

Gööööött! Fan va hungrig ja blev, tur de är lunch nu! Bon Apetité!

Tomten
2013-01-23, 19:24
Tycker folk använder för mycket färs och för lite tomater :(


2 gula lökar
2-3 klyftor vitlök
Ett gäng färska champinjoner

800-1000G Tomatsås
400-500G köttfärs 10-12% fetthalt
2ST buljongtärningar kalv eller motsvarande mängd kalvfond
2-3 MSK muskovadosocker (mörkt)
Japansk Soja (ljus soja) efter smak 2MSK eller så
1 rejäl MSK tomatpure
olja


Fräs lök, vitlök och champinjoner i olja, soja och lite muskovadosocker. Lök, vitlök ska vara finhackade, skiva champinjoerna. Lägg det åt sidan i en skål när allt är ordentligt genomstek och har fått fin färg.

Bryn köttfärsen i olja. När den är genomstek tillsätt de löken, vitlöken och champinjonerna och häll i tomatsåsen. Tillsätt alla andra ingridienser, låt koka på låg värme i minst 15-20 minuter. Köttfärssås en en rätt som klart blir bättre om den får stå och sjuda ett tag före servering.

pro-tip, muskovadosocker är awesome med nötkött.

Wzup2u
2013-01-23, 19:37
1 burk eller 2 =) arla saffran och tomat creme fraiche gör under verkligen under för er som ej testat http://www.mediabanken.se/WS/Arla/Arla.se/v121/Image.aspx?opvno=misuyhvlvx6ouc6i3wfz4voqqa000000&itype=Jpg300p

Ondskapelsen
2013-01-23, 20:03
600g Nötfärs.
5dl finkrossade tomater.
2 rivna morötter.
1 hackad paprika.
2 vitlöksklyftor.
Chilipulver + Cayennepeppar + Spiskummin.

Svårare än så är det inte! Akta sig för att överdosera spiskummin bara, då blir det bara tacosmak.

Amfksp
2013-01-23, 21:36
600g Nötfärs.
5dl finkrossade tomater.
2 rivna morötter.
1 hackad paprika.
2 vitlöksklyftor.
Chilipulver + Cayennepeppar + Spiskummin.

Svårare än så är det inte! Akta sig för att överdosera spiskummin bara, då blir det bara tacosmak.

Fan glöm inte fonden och gul-löken!

tankoovich
2014-09-03, 07:42
Open this upp!

1000g nötfärs
1000g krossade tomater
3msk tomatpure
1/2 Dl rödvin
1 köttbuljong
3 morötter
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
10 champinjoner
1/2dl Chili sås/ketchup
Salt,Peppar,Basilika,tabasco

Stek & finfördela nötfärsen i några minuter.
Lägg undan den i en gryta men spar stekfettet i stekpannan.
Hacka lök, vitlök och riv morötter samt dela champinjonerna.
Fräs grönsaksbladningen i fettet från färsen tillsammans med tomatpuré, salta och peppra. Efter 5-6 minuter häller du över de krossade tomaterna, buljongen samt det röda vinet. Låt detta puttra några minuter och häll sedan såsen över köttfärsen.
Låt gosa till sig ytterligare någon minut innan du provsmakar och tillsätter ketchup/chilisås eller eventuellt en nypa socker om det behövs. Lägg i basilika bladen och stänk i lite tabasco om du är ute efter lite sting !

Låt puttra på svag värme , gärna i 5-6 timmar.
Ät och njut tillsammns med nykokt pasta och riven parmesanost.
Bjussar på en bild på gårdagens sås:

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/02/4c54e9c9d0e63a498621d5d57b67682a.jpg

DPahkamaa
2014-09-03, 07:47
Mirepoix, rödvin och bacon är måsten i en riktigt bra köttfärssås, samt ordentligt brynt köttfärs.

R Scarpa27
2014-09-03, 08:35
Mirepoix, rödvin och bacon är måsten i en riktigt bra köttfärssås, samt ordentligt brynt köttfärs.

Mirepoix utan sellerin isf :P usch :/ lär ju pajja hela köttfärssåsen :D
alla har vi olika smak som sagt =)

MuskelMasen
2014-09-03, 08:47
Mirepoix utan sellerin isf :P usch :/ lär ju pajja hela köttfärssåsen :D

alla har vi olika smak som sagt =)


Haha true, hata selleri...

caro
2014-09-03, 09:01
Världens enklasta och snabbaste köttfärssås, passar med pasta, ris eller att lägga på pizzabotten;

Stek nötfärs, blanda i tacokrydda och creme fraiche i lagoma mängder. Klart. Man kan piffa till det med grönsaksresterna från tacomiddagen om man är på det humöret.

agazza
2014-09-03, 09:31
Alla bra köttfärsåser innehåller 40%ig grädde och rödvin

Sent from my one+

mTOK
2014-09-03, 10:01
Nu under deff kör jag denna:

1000g nötfärs
2-3st gul lök
200g färska champinjoner
2st morötter
4st färska tomater
1 burk inlagda jalapenos garant ( finns endast i willys sortiment)
3-4 msk tomatpuré
2-3 msk samba olek
1-2 droppar tha bomb ( svin stark krydda på flaska, finns att köpa på tex maxi)
salt, peppar, timjan (gärna färsk)

Efter som jag deffar just nu så tillägger jag ca 500g vitkål i såsen och kör det istället för pasta.

Stjarnan
2014-09-03, 10:38
Alla bra köttfärsåser innehåller 40%ig grädde och rödvin

Sent from my one+

Rödvin håller jag med om men grädde förstör hela maträtten!

XXXg grovmalet högrev
vitlök
gullök
rotselleri
morot
1 burk passerade tomater
1 burk krossade tomater
en skvätt rödvin
1/2 tärning köttbuljong

salt, peppar, stark paprika, chiliflingor, cayennepeppar

agazza
2014-09-03, 11:58
Rödvin håller jag med om men grädde förstör hela maträtten!

XXXg grovmalet högrev
vitlök
gullök
rotselleri
morot
1 burk passerade tomater
1 burk krossade tomater
en skvätt rödvin
1/2 tärning köttbuljong

salt, peppar, stark paprika, chiliflingor, cayennepeppar

Nja, det är så liten del av hela rätten så det slätar mest ut den.

Men däremot finns det ett märke med passerade tomater som jag måste rekommendera som är bra mycket godare än alla andra jag träffat, ingen besk eller konstgjord smak.

Mutti Polpa

http://www.mutti-parma.com/uploads/product/2-Polpa---Finkrossade-tomater.jpg

Överlägset godast.

Finns även som pizzasås för dom som gör egen pizza

smeander
2014-09-03, 12:13
Nja, det är så liten del av hela rätten så det slätar mest ut den.



Men däremot finns det ett märke med passerade tomater som jag måste rekommendera som är bra mycket godare än alla andra jag träffat, ingen besk eller konstgjord smak.



Mutti Polpa



http://www.mutti-parma.com/uploads/product/2-Polpa---Finkrossade-tomater.jpg



Överlägset godast.



Finns även som pizzasås för dom som gör egen pizza


Grädde är en av kökets viktigaste ingredienser, viktigt för att runda av och få en fyllighet i mat och såser...

Personligen föredrar jag krossade tomater och det gör jag själv utan halvfabrikat 😊då slipper man allt konstgjort och bismaker...

Har du problem med beska i tomaträtter? Om du använder gjutjärn så bör du byta till vanliga kastruller som inte ät utav gjutjärn.
Tomaträtter får en besk/bitter smak av att tillagas i gjutjärnsgrytor.


Skickat från ishallen

Stjarnan
2014-09-03, 13:07
Nja, det är så liten del av hela rätten så det slätar mest ut den.

Men däremot finns det ett märke med passerade tomater som jag måste rekommendera som är bra mycket godare än alla andra jag träffat, ingen besk eller konstgjord smak.

Mutti Polpa


Överlägset godast.

Finns även som pizzasås för dom som gör egen pizza

Mutti är den enda tomatsåsen jag köper. Grym kvalité!

En riktig köttfärssås gör man inte grädde. Min sambos mormor är italienare och hon hade gråtit om jag nämnde grädde tillsammans med köttfärssås :)

agazza
2014-09-03, 14:11
Grädde är en av kökets viktigaste ingredienser, viktigt för att runda av och få en fyllighet i mat och såser...

Personligen föredrar jag krossade tomater och det gör jag själv utan halvfabrikat 😊då slipper man allt konstgjort och bismaker...

Har du problem med beska i tomaträtter? Om du använder gjutjärn så bör du byta till vanliga kastruller som inte ät utav gjutjärn.
Tomaträtter får en besk/bitter smak av att tillagas i gjutjärnsgrytor.


Skickat från ishallen

Jag tycker inte egen tomatsås blir god för tomaterna är redan sura pga besprutningen dom får för att inte mosas under frakten, lokalodlade tomater kan jag hålla med om att det blir jävligt gott också

Mutti är den enda tomatsåsen jag köper. Grym kvalité!

En riktig köttfärssås gör man inte grädde. Min sambos mormor är italienare och hon hade gråtit om jag nämnde grädde tillsammans med köttfärssås :)


Hon behöver försvenskas, häll i grädde i köttfärsåsen, och rödvin, och mörk oxbuljong, skit i saltet. Kalla det svensk höstköttfärsås

Stjarnan
2014-09-03, 14:50
Jag tycker inte egen tomatsås blir god för tomaterna är redan sura pga besprutningen dom får för att inte mosas under frakten, lokalodlade tomater kan jag hålla med om att det blir jävligt gott också




Hon behöver försvenskas, häll i grädde i köttfärsåsen, och rödvin, och mörk oxbuljong, skit i saltet. Kalla det svensk höstköttfärsås

Du har aldrig ätit en godare köttfärssås än hennes. Jag lovar!

tankoovich
2014-09-03, 14:57
Mutti är den enda tomatsåsen jag köper. Grym kvalité!

En riktig köttfärssås gör man inte grädde. Min sambos mormor är italienare och hon hade gråtit om jag nämnde grädde tillsammans med köttfärssås :)
Håller med, det är den helt klart bästa på marknaden! Mycket bra smak!

Återigen på din sida, grädde i köttfärssås är ett förjävla knepigt påhitt! Precis som med grädde i carbonara, också helt fel och väldigt svenskt!

smeander
2014-09-03, 15:05
Mutti är den enda tomatsåsen jag köper. Grym kvalité!



En riktig köttfärssås gör man inte grädde. Min sambos mormor är italienare och hon hade gråtit om jag nämnde grädde tillsammans med köttfärssås :)



Från Wikipedia.
Den ursprungliga italienska såsen, den så kallade ragun, (ragù alla bolognese) tillagas av biff, pancetta, ost, lök, morötter, selleri, tomater, köttbuljong, vitt vin och eventuellt grädde.)

Din mormor kan gråta bäst hon vill, köttfärssås har sedan orginalreceptet tillagats med grädde. Hur många gör idag enligt orginalreceptet?
Matlagning är dialektalt, en köttfärssås kan göras på tusen vis och tillagningen är ofta beroende på den geografiska positionen.
Så länge man tycker att köttfärssåsen är god har man gjort rätt. Det är köttfärs i sås, inte något objektivt som matematik...


Skickat från ishallen

Stjarnan
2014-09-03, 18:24
Från Wikipedia.


Din mormor kan gråta bäst hon vill, köttfärssås har sedan orginalreceptet tillagats med grädde. Hur många gör idag enligt orginalreceptet?
Matlagning är dialektalt, en köttfärssås kan göras på tusen vis och tillagningen är ofta beroende på den geografiska positionen.
Så länge man tycker att köttfärssåsen är god har man gjort rätt. Det är köttfärs i sås, inte något objektivt som matematik...


Skickat från ishallen

Min sambos mormor. Jag pratade mer om originalreceptet. Där använder man inte grädde.

"Genuine ragù alla bolognese is a slowly cooked sauce, and its preparation involves several techniques, including sweating, sautéing and braising. Ingredients include a characteristic soffritto of onion, celery and carrot, different types of minced or finely chopped meat (generally bovine, including beef, and possibly pork, such as pancetta), wine and a small amount of tomato concentrate."

DPahkamaa
2014-09-03, 18:30
Mirepoix utan sellerin isf :P usch :/ lär ju pajja hela köttfärssåsen :D
alla har vi olika smak som sagt =)

Klart man ska ha selleri! Nästan alla soppor, raguer och grytor tarvar mirepoix eller "the holy trinity" (lök, grön paprika, selleri).

bombenx
2014-09-03, 20:53
Höftar alltid när jag lagar köttfärssås så därav avsaknad av mängd.

Köttfärs
gul lök
passerade tomater
sidfläsk
rödvin
morot
rotselleri
tomatpuré
vitlök
salt och peppar
socker
oregano
konc oxbuljong
(stjärnanis)

Tror det kan vara allt. Serveras med spaghetti och nyriven parmesanost. *popcorn*

R Scarpa27
2014-09-03, 21:00
Alla bra köttfärsåser innehåller 40%ig grädde och rödvin

Sent from my one+

dock.... beroende på vad man är sugen på...

och vad det ska serveras till.

vissa köttfäessåser räcker med krossad tomat och blanda ihop med olivolja och andra godsaker.

men grädde och rödvin är mkt gott.

Silveta
2014-09-19, 11:02
Många kul recept på köttfärssås som ska testas framöver, Ungarna älskar det och en ypperlig maträtt att laga under veckodagar när tid inte finns till för mer avancerade maträtter.

Mitt grundrecept som brukar justeras med vad jag har hemma.

800g Nötfärs
500g Finkrossad/passerad tomat
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 skvätt vitvinsvinäger eller vitt vin
lite honung för att runda av vinägern/vinet
Oregano, Muskot, kryddpeppar, svartpeppar, salt

hermantg
2014-09-20, 18:50
Som variation till vanlig köttfärssås brukar jag ibland bara köra med tacokrydda och tacosås :) Det och jasminris är en riktig höjdare!