handdator

Visa fullständig version : Subtila hackningar i bilden när jag ser på film


arthax
2013-01-08, 14:25
Jag har nyligen upptäckt ett problem när jag ser på film som jag tankat ned.
Bilden rör sig ryckigt efter ett mycket exakt tidsfönster.
Den flyter fint i kanske 3sek, för att sedan göra ett subtil hack, för att sen flyta på igen. Detta är något som syns ruskigt väl vid panoreringar.

Detta är inget jag märker av när jag ser på kabel-tv eller dvd, så jag antar att det inte är utrustningen det beror på?

min tv är en Pannasonic G20 av 2010 år modell. Jag spelar filmen från en usb-sticka i min Samsung HT-E5500 och via en HDMI till tv´n.

Hjälp mig reda ut vad det kan bero på? Handlar det om en taskig xvid rip av filmen?

Juxta
2013-01-08, 14:31
Om det baar är vid 3sek låter det som en process startar i videospelaren. Testa en annan videospelare, typ Home Cinema Classic Media Player.

hahavaffan
2013-01-08, 14:32
Är det återkommande under hela filmen, eller bara efter de första tre sekunderna som Juxta tolkar det som?

Simon
2013-01-08, 14:33
Det handlar väl om att uppdateringsfrekvensen inte överensstämmer med fpsen på filmen? filmen ligger ganska exakt på 29.97 (eller 23.976 är det nog) fps och din uppdateringsfrekvens gör att det måste in eller tas bort en bild.. Finns många långa ingående diskussioner ang detta och jag vet verkligen inte mkt om det..

Silencer
2013-01-08, 14:34
Kan vara seg processor.

hahavaffan
2013-01-08, 14:35
Det handlar väl om att uppdateringsfrekvensen inte överensstämmer med fpsen på filmen? filmen ligger ganska exakt på 29.97 fps och din uppdateringsfrekvens gör att det måste in eller tas bort en bild.. Finns många långa ingående diskussioner ang detta och jag vet verkligen inte mkt om det..Det var precis detta jag grävde efter med min fråga. En av de potentiella orsakerna kallas 3:2 pulldown om man vill Googla det.

arthax
2013-01-08, 14:44
Om det baar är vid 3sek låter det som en process startar i videospelaren. Testa en annan videospelare, typ Home Cinema Classic Media Player.

Jag som uttrycker mig lite tokigt. Det sker uppskattningsvis var tredje sekund genom hela filmen. Ska testa att köra den i tv´n usb ingång å se!

Är det återkommande under hela filmen, eller bara efter de första tre sekunderna som Juxta tolkar det som?

Hela filmen.

Det handlar väl om att uppdateringsfrekvensen inte överensstämmer med fpsen på filmen? filmen ligger ganska exakt på 29.97 (eller 23.976 är det nog) fps och din uppdateringsfrekvens gör att det måste in eller tas bort en bild.. Finns många långa ingående diskussioner ang detta och jag vet verkligen inte mkt om det..

Jag har ställt in spelaren på 24fps eller vad det heter. När man får "bättre bild" vid titt på bluray. Kan det hjälpa att ställa ned den helt enkelt?


Jag är helt sjuktligt kass på teknik :em:

Juxta
2013-01-08, 14:48
Testa att inte köra den från USB-minnet. Lägg över den på hårddisken.

Dreas
2013-01-08, 14:51
Har du slagit av 100hz på tv-apparaten? Slå av allt som heter "bildförbättring", återkom.

arthax
2013-01-08, 15:00
Testa att inte köra den från USB-minnet. Lägg över den på hårddisken.

Visste inte att jag hade hårddisk, men det såg jag nu i specen att jag hade :d aldrig lagt över något så får försöka lära mig det.

Har du slagit av 100hz på tv-apparaten? Slå av allt som heter "bildförbättring", återkom.

Inget påslaget här! Alla former av förbättringar är avslagna.
Testade nu med en annan "ful-film" och då fungerade det utan att jag ändrat något, kan det ha vara den specifika rippen? (Sinister och Possesion, båda ligger på tankafetast)

Juxta
2013-01-08, 15:10
Rippen kan ju definitivt hacka. Jag tycker det låter som överföringen från USB-minnet kan sega om det är en HD-film t.ex.

hahavaffan
2013-01-08, 15:22
Om det funkar med andra rippar så kan det ju såklart vara en en kass ripp, eller en som spelaren inte kan läsa korrekt, eller så är det högre kvalitet på rippen som krånglar vilket gör att USB-minnet blir den svaga länken om det är ett slött sådant.

Ronn
2013-01-08, 15:27
Märker du någon skillnad mellan filmer som är 720p och 1080p?

arthax
2013-01-08, 15:42
Märker du någon skillnad mellan filmer som är 720p och 1080p?

Jag vet inte upplösningen på ripparna, men om vi talar om bluray så märker mitt öga ingen skillnad. Går det att se skillnad mellan 720p och 1080p?

Ronn
2013-01-08, 15:48
Jag vet inte upplösningen på ripparna, men om vi talar om bluray så märker mitt öga ingen skillnad. Går det att se skillnad mellan 720p och 1080p?

Du kan nog hitta informationen i din mediaspelare, exempelvis om du använder VLC högerklick -> Playback -> Media Information.

Kan vara rätt avgörande information, om det hackar i 1080p men inte 720p överlag på dom flesta filmer så är det datorn som inte pallar med (vilket i sig kan bero på olika saker).

Är det ingen skillnad mellan upplösningarna dvs du alltid får hack då har det förmodligen med mediaspelaren alternativt dina codecs att göra.

Piranha
2013-01-08, 15:57
Plus kika efter EV firmwareuppgradering till din spelare.

Ronn
2013-01-08, 16:13
Läste inte första posten så noggrant kan jag erkänna men såg nu att du inte använder dator utan en USB sticka i en stärkare/mediaspelare, det kan även vara så att USB stickan är för långsam för att spela upp (finns olika hastigheter på usb minnen), googla även på din mediaspelare och se om någon annan har liknande problem.

arthax
2013-01-08, 16:14
Du kan nog hitta informationen i din mediaspelare, exempelvis om du använder VLC högerklick -> Playback -> Media Information.

Kan vara rätt avgörande information, om det hackar i 1080p men inte 720p överlag på dom flesta filmer så är det datorn som inte pallar med (vilket i sig kan bero på olika saker).

Är det ingen skillnad mellan upplösningarna dvs du alltid får hack då har det förmodligen med mediaspelaren alternativt dina codecs att göra.


Nu ska vi se så jag inte missförstår något.

Jag laddar över filmer från datorn till en usb-sticka som jag spelar upp i min hemmabio (se tidigare post om modell). Jag hänger inte riktigt med på hur datorn påverkar överföringen till usb-stickan?:em:

Ronn
2013-01-08, 16:17
Nu ska vi se så jag inte missförstår något.

Jag laddar över filmer från datorn till en usb-sticka som jag spelar upp i min hemmabio (se tidigare post om modell). Jag hänger inte riktigt med på hur datorn påverkar överföringen till usb-stickan?:em:

Glöm det, läs mitt inlägg ovanför ditt. :)

arthax
2013-01-08, 19:35
testat med en annan film nu, och då märkte jag inga hack. Kanske rippen som var undermålig. Tack för all bred info. Är guld att ha ett forum att tillgå när problem utanför ens kunskapsbas uppstår :)

För att kapa min egen tråd, så har vi länge tänkt att köpa en mediaspelare (heter det så?) så vi kan streama film från datorn (jag har en trött pc och sambon en macbook) till tv´n eller helst till hemmabion så man kan så lite bättre ljud. Sitter ni teknikvänner inne på något bra tips i denna frågan?

Jag har funderat på Mac Tv. Just för att apple´s produkter över lag känns lättanvända, och då speciellt för mig som har svårt för teknik och vill helst ha plug n play :)

Har vi några tips på lager?

hahavaffan
2013-01-08, 19:41
Undvik Apple TV om du vill spela upp vilka filer du känner för! Den tar bara Apple-format och de mest basic. x264 i .mkv är bara att glömma.

Jag tycker Western Digitals TV HD Live gen3 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966788) verkar riktigt bra. Har själv föregångaren i sovrummet, och det enda jag saknar på den är lite mer funktioner och trådlöst nät, vilket är precis vad gen3 har. Den äter alla filer, och skickar ut både bild i HD och ljud i flerkanalsformat via HDMI.

arthax
2013-01-08, 19:50
Där ser man! Tack för upplysningen, då förpassar vi apple tv ut i marginalerna.

Den du nämnde låter riktigt bra. Är den svår att använda? Som du förstått av mina tidigare poster så är jag inte i behov av några special funktioner utöver att den helst bör kunna äta alla filer, musikfiler också :)

Jag har denna tv´n http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=564302
Har den full-HD eller bra codecs eller vad det heter för att kunna se dem flesta ripparna? Hemmabion vi har nu klarar inte av .mkv-filer. Jag vet inte riktigt varför, är .mkv bättre än xvid?

Många frågor nu .. jag är helt lost här :)

hahavaffan
2013-01-08, 19:57
.mkv är generellt sett bättre än xvid (vanligast .avi) ja, men det beror mest på att de är rippade med bättre metoder och att de har mycket högre bitrate (datamängd). Exempelvis brukar en standard xvid-rippad film ligga på 700MB för att få plats på en CD-skiva. En 720p bluray-rip i .mkv-format ligger runt 4GB och har både mycket bättre bild och oftast DTS eller DD flerkanalsljud.

Och med en sån WD TV Live så kan du bara koppla in och köra. Den tar allt från asgamla xvid till färska 1080p-rippar i hög kvalitet. Självklart ställer dock en rip i fin kvalitet större krav på nätverk och sånt om du tänkt streama det från dator eller nätverkshårddisk till WD TVn.

arthax
2013-01-08, 20:24
Kollade nu på länken du skickade. Blev förvånad över hur billig den var?! Tur att man fyller snart :) Får börja hinta för sambon. Tack för tipset!