handdator

Visa fullständig version : Ingen resultat alls av träning vid intag av NSAID?


LyftarGrabben
2013-01-07, 20:23
Tja!

Har precis börjat en voltaren kur pga rotator cuffen, kommer träningen inte ge nån resultat alls pga detta? De jag vill veta är hur mycket proteinsyntesen blir nedsatt?

Sheogorath
2013-01-07, 20:34
Tja!

Har precis börjat en voltaren kur pga rotator cuffen, kommer träningen inte ge nån resultat alls pga detta? De jag vill veta är hur mycket proteinsyntesen blir nedsatt?

Jag har tränat under NSAID-kurer och blivit starkare.

LyftarGrabben
2013-01-07, 21:06
Jag har tränat under NSAID-kurer och blivit starkare.

Härligt att höra :-) Om jag tar salvan enbart på kvällen och tränar klockan 15.00 dagen efter blir det bättre om jag kör så eller spelar det någon roll om hagctar på morgonen också :-)

Rikard Jansson
2013-01-07, 21:09
Känner en kille som är 93a som mig veterligen kört treo som PWO före varenda pass ever och han vann NM i SL och kom två på senior-SM med typ 5 kg bakom ettan som sjuttonåring.

Tolkia
2013-01-07, 21:13
Notera att det här måste handla om resten av kroppen. Om du har besvär från rotatorcuffen och försöker bota dem med NSAID samtidigt som du belastar den på samma sätt som har gjort att den börjat göra ont i första vändan kan du vänta dig att bli sämre.

LyftarGrabben
2013-01-07, 21:14
Känner en kille som är 93a som mig veterligen kört treo som PWO före varenda pass ever och han vann NM i SL och kom två på senior-SM med typ 5 kg bakom ettan som sjuttonåring.

Hm intressant... Får man fråga varför han tar det haha? :-)

Rikard Jansson
2013-01-07, 21:14
Hm intressant... Får man fråga varför han tar det haha? :-)

Man blir pigg och håller sig varm lättare, typ.

LyftarGrabben
2013-01-07, 21:16
Notera att det här måste handla om resten av kroppen. Om du har besvär från rotatorcuffen och försöker bota dem med NSAID samtidigt som du belastar den på samma sätt som har gjort att den börjat göra ont i första vändan kan du vänta dig att bli sämre.

Fan då... Men jag får inte ont under övningarna endast när jag vrider armen på ett visst sätt, spelar det nån roll...

krubkungen
2013-01-07, 21:17
Känner en kille som är 93a som mig veterligen kört treo som PWO före varenda pass ever och han vann NM i SL och kom två på senior-SM med typ 5 kg bakom ettan som sjuttonåring.

Haha, "-treo makes people strong"

krubkungen
2013-01-07, 21:20
Fan då... Men jag får inte ont under övningarna endast när jag vrider armen på ett visst sätt, spelar det nån roll...

Vad är det för rotatorcuff problem du har? Supraspinatus?

Ifall du inte får ont av att köra en specifik övning (tex: sne bänkpress) så är det bara att köra på. Gör det dock ont, hitta en annan övning, provocera ej axeln.

LyftarGrabben
2013-01-07, 21:23
Vad är det för rotatorcuff problem du har? Supraspinatus?

Ifall du inte får ont av att köra en specifik övning (tex: sne bänkpress) så är det bara att köra på. Gör det dock ont, hitta en annan övning, provocera ej axeln.

Har ingen aning får ont när jag vrider armen på ett visst sätt men inte när jag tränar har tid hos sjukgymnast den 18e men det är ju ett tag kvar.. Inte säker att det är cuffarna men tror det

agazza
2013-01-07, 21:27
treo är väl blodförtunnande och förbjudet under tävling?

För övrigt har jag en gammal kompis med MS som har ätit smärtstillande större delen av veckan sedan han var ung, pga smärta från medicinen, och han är grov och stark som ett as.

Rikard Jansson
2013-01-07, 21:28
Nä, inte förbjudet. Däremot fanns det någon annan slags treo förr som var förbjuden, eller nåt i den stilen.

Stefan J
2013-01-07, 21:34
Tja!

Har precis börjat en voltaren kur pga rotator cuffen, kommer träningen inte ge nån resultat alls pga detta? De jag vill veta är hur mycket proteinsyntesen blir nedsatt?

De sista 5-6 veckorna innan Bänk-VM 2012 käkade jag Voltaren för att överhuvudtaget kunna bedriva min träning (hade våldsamt ont i handleden pga en ovanligt illasinnad inflammation och hade ingen tid att vila bort den). Fick till min livs formtopp. Har varit tvungen att göra så inför ett par tävlingar och aldrig märkt något negativt då heller, tvärtom presterar man bättre med mindre smärtor.

Nu förespråkar jag inte att man ska lösa alla skavanker med en Voltarenkur men kan lugna dig med att träningen i alla fall inte tar skada. Sedan är det troligtvis inte en bestående lösning för en krånglande rotatorkuff, men du kanske har tur.

Fishtank
2013-01-07, 21:36
Senaste jag läste sänkte NSAID proteinsyntesen tillfälligt och gav sedan en förhöjd proteinsyntes.
Minns inte vilken studie däremot men någon av studiemästarna har säkert läst den.

Danne2k
2013-01-08, 00:24
Finns värre saker att oroa sig för än nedreglerad proteinsyntes, imo.

Man har sett att NSAID kan ha en nedbrytande effekt på strukturer, tex. muskler, senor, ligament (om jag minns rätt). Man har sett tydligast effekter på möss där jag tror man såg tydliga förändringar efter bara en veckas NSAID-behandling. Har för mig att man sett vissa effekter på människor också, men flest studier på möss än så länge.

Har som sagt inte detaljerna i huvudet, hittar inte artikeln just nu, men det skrevs om det i Svensk Idrottsforskning oktober/november numret eller något sådant. Ska se om jag kan leta fram det.

Sen har det väl sina fördelar under en begränsad tid, och den vetenskapliga evidensen för att det skulle ha en nedbrytande effekt är knappast enorm, men jag skulle inte använda det under längre perioder.

King Grub
2013-01-08, 09:49
Har för mig att man sett vissa effekter på människor också, men flest studier på möss än så länge

Man har sett att styrketräningens muskeluppbyggande effekter helt uteblir, hos människor. Förvisso efter högsta rekommenderade dosering.

Danne2k
2013-01-08, 22:02
Man har sett att styrketräningens muskeluppbyggande effekter helt uteblir, hos människor. Förvisso efter högsta rekommenderade dosering.

Såpass?
Har du studien får du gärna lägga upp.

I övrigt syftade jag på de nedbrytande effekter på vissa strukturer i kroppen, inte nedreglering av anabola signaler.

King Grub
2013-01-08, 22:09
http://jcem.endojournals.org/content/86/10/5067.long

http://ajpendo.physiology.org/content/282/3/E551.full

Anders The Peak
2013-01-08, 22:24
Finns värre saker att oroa sig för än nedreglerad proteinsyntes, imo.

Man har sett att NSAID kan ha en nedbrytande effekt på strukturer, tex. muskler, senor, ligament (om jag minns rätt). Man har sett tydligast effekter på möss där jag tror man såg tydliga förändringar efter bara en veckas NSAID-behandling. Har för mig att man sett vissa effekter på människor också, men flest studier på möss än så länge.

Har som sagt inte detaljerna i huvudet, hittar inte artikeln just nu, men det skrevs om det i Svensk Idrottsforskning oktober/november numret eller något sådant. Ska se om jag kan leta fram det.

Sen har det väl sina fördelar under en begränsad tid, och den vetenskapliga evidensen för att det skulle ha en nedbrytande effekt är knappast enorm, men jag skulle inte använda det under längre perioder.

<länk (http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2012/2012-2/SVIF122-s40-43-Mattsson.pdf)

Anders The Peak
2013-01-08, 22:38
<länk (http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2012/2012-2/SVIF122-s40-43-Mattsson.pdf)

Intag av rekommenderad dos ibuprofen (400 mg) i direkt anslutning till
styrketräningspassen under ett sex veckor långt träningsprogram påverkade varken styrkeökning eller muskeltillväxt (14).

Enligt artikeln
Referens 14 :
14. Krentz, JR. m.fl. Appl Physio Nutr Metab. 2008. 33(3):470-5.

Danne2k
2013-01-09, 20:27
<länk (http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2012/2012-2/SVIF122-s40-43-Mattsson.pdf)

Tack, såg den också och det verkar intressant (har bara skummat lite..) men det var inte den jag tänkte på. Tror inte de nämner något om direkt nedbrytande/försvagande effekter på ex. senor/ligament av NSAID i den artikeln.

Jag tror att den forskningen är relativt ny, ska försöka hitta artikeln igen..

Typ oktobernumret av Svensk Idrottsforskning, om någon är sugen på att hjälpa till..

Amfksp
2013-01-09, 21:32
Älskar när studier säger emot varandra =D

King Grub
2013-01-09, 21:34
Det gör dom inte.

Danne2k
2013-01-09, 21:35
Älskar när studier säger emot varandra =D

Vad tänker du på?

Amfksp
2013-01-09, 21:36
"Man har sett att styrketräningens muskeluppbyggande effekter helt uteblir, hos människor. Förvisso efter högsta rekommenderade dosering."

"Intag av rekommenderad dos ibuprofen (400 mg) i direkt anslutning till
styrketräningspassen under ett sex veckor långt träningsprogram påverkade varken styrkeökning eller muskeltillväxt"

Vari ligger skillnaden?

King Grub
2013-01-09, 23:02
400 mg är inte högsta dosering som rekommenderas "over-the-counter".

3 groups that received the maximal over the counter dose of ibuprofen (1200 mg/d), acetaminophen (4000 mg/d

vilket du hade sett om du läst studierna.