handdator

Visa fullständig version : Från Gymmet till skidspåret!


XFactor
2013-01-07, 18:49
Tjenare allihop! Nu startar jag en ny journal i och med att jag tillfälligt bytt inriktning på på min träning från tung gymträning till mil efter mil i skidspåret.

Ålder:snart 26
Längd:191 cm
Vikt: ca 90kg

Hur kommer då sig detta tvär kasst av träningsfilosofi?

Jo, jag och 3 andra killar driver en träningssida vid namn 4-klövern (4-klovern.se) där 2 av de andra killarna anmält mig till en skidtävling (55km på havsisen mellan luleå och piteå) där jag även utmanat den föredetta OS-medaljören Sven-Åke Lundbäck.
Han är iofs över 60 år men tränat skidor hela sitt liv och snittar väl 4-5 skidpass i veckan så länge det går att åka skidor. Har alltså en tuff utmaning framför mig med tanke på att jag har ytterst liten erfarenhet av att åka skidor. Har åkt en del när jag gick på låg och mellanstadiet men efter det har det knappt varit någonting fram tills nu!

Startade upp denna satsning på julafton och sedan dess har jag bränt av ca 18 mil i längdspåret. Tävlingsdatum är 9 mars så tiden är knapp men jag tränar stenhårt och hoppas jag ska ha en liten chans att haka på den gamle skidfantom för att sedan spurta om han på slutet.

Har en annan träningsjournal som heter Byggning x 2 (grovisjobb och hårdträning) så är ni intresserade av min träningbakgrund så spana in den.

Nu Jävlar KÖR VI!

XFactor
2013-01-07, 18:53
Dagens pass:

13 km Skate.

Dessa jävla uppförsbackar, jag får sån jävla syra i benen att jag knappt står på benen när jag är på toppen, har en riktig hatbacke på grisan (skidspåret) där jag blir så sjuk stum på toppen. I övrigt känns det helt ok och jag återhämtar mig som tur är relativt bra utför. 3ans och 4ans växel börjar sitta bättre och bättre och så även stakningen.

Jobb imorgon igen efter 2,5 veckas semester, Tungt!

tompee
2013-01-07, 19:04
Köttigt värre. 3:ans växel som hellner?

XFactor
2013-01-07, 19:10
Köttigt värre. 3:ans växel som hellner?

Det hade varit nice. 3ans växel nästan som dig ditt köksfreak!;)

stockinger
2013-01-07, 19:31
Både kul och tråkigt med en ny journal X-man, kommer sakna dina brutala monsterpass i gymmet men ska bli fruktansvärt roligt att se dig kötta i spåret :)
Har du införskaffat någon "actionkamera" som du kan sätta på huvudet än så man får se filmer från dina skidpass ?

Hoppas på ett GYMPASS med dig när jag kommer upp till norrlands skogar ;)

Niwah
2013-01-07, 19:55
Spännande satsning! Imponerande att bara kunna byta träningsinriktning bara sådär :thumbup:

XFactor
2013-01-07, 20:45
Både kul och tråkigt med en ny journal X-man, kommer sakna dina brutala monsterpass i gymmet men ska bli fruktansvärt roligt att se dig kötta i spåret :)
Har du införskaffat någon "actionkamera" som du kan sätta på huvudet än så man får se filmer från dina skidpass ?

Hoppas på ett GYMPASS med dig när jag kommer upp till norrlands skogar ;)

Ska försöka fixa en headcam på nått pass framöver. Självklart ska vi bränna av ett gympass tillsammans när du kommer upp:)

Spännande satsning! Imponerande att bara kunna byta träningsinriktning bara sådär :thumbup:

Tack Nisse! det är tufft med konditionsidrott kan jag lova;)

jsavefors
2013-01-07, 21:18
en ny Elofsson på ingång kanske??
helt klart en spännande utmaning detta exet!!

XFactor
2013-01-08, 19:58
en ny Elofsson på ingång kanske??
helt klart en spännande utmaning detta exet!!

Haha ja vi kan ju alltid hoppas på det! Yes, spännade är det:)

Nano-Sekund
2013-01-08, 20:17
Skoj med ny journal steken!

Du levererar verkligen :) #skoj

tenchi
2013-01-08, 21:36
Kul! Då ses vi i spåret mellan Luleå och Piteå! :)

Och jag säger som du, dessa jävla uppförsbackar!

sammesandlund
2013-01-08, 21:38
lycka till.
tror jag börjar med skidor nästa år och sen kanske vasan

Phantom duck
2013-01-08, 21:47
Kul satsning X:et! Bli jäkligt kul att följa din resa! Hoppas också på en film från headcam view:)

Kör hårt!

XFactor
2013-01-08, 21:50
Skoj med ny journal steken!

Du levererar verkligen :) #skoj

Jaså det tycker du chefen;)

Kul! Då ses vi i spåret mellan Luleå och Piteå! :)

Och jag säger som du, dessa jävla uppförsbackar!

Ok, kul! Tur att det inte är några backar på isen iaf:)

lycka till.
tror jag börjar med skidor nästa år och sen kanske vasan

Tack direktörn. ska bli spännande att se dig i spåret nästa år!

Dagens pass:

40 minuter träningscykel (alpinepass)

Latsdrag:
10x70, 10x90, 10x90, 10x90

XFactor
2013-01-08, 21:52
Kul satsning X:et! Bli jäkligt kul att följa din resa! Hoppas också på en film från headcam view:)

Kör hårt!

Tack robban, jag hoppas jag kan fixa en sådan film inom en snar framtid:)

Likeapeanut
2013-01-08, 21:53
Kul arnold! kör hårt nu din kenyanska skidåkare!!

XFactor
2013-01-10, 19:54
Kul arnold! kör hårt nu din kenyanska skidåkare!!

HAHA, det ska jag som den kenyan jag är;)

Dagens pass:

Skate + stakning:

14 Km

Första passet efter en arbetsdag. Kändes helt ok, dock måste balansen och tekniken bli så sjukt mycket bättre om jag ska komma någonstans med det här. Sen finns det ju helt klart mer flås att önska:)

XFactor
2013-01-12, 11:57
Dagens pass:

40 km klassiskt (ca 2 h 30 minuter)

Ett riktigt bra pass tidigt på morgonen, -16 grader i luften klart och fint väder bjöds det på. Den klassiska tekniken känns riktigt bra och jag återhämtar mig riktigt bra på flacka partier, synd bara att det är skate som gäller på bothnialoppet. Måste verkligen kugga upp min skateteknik, 4 mil klassiskt känns ungefär lika jobbigt som 1,5 mil skate.

Jaja flåset börjar ta sig och jag stadigt framåt så det mesta ser ljust ut just nu:)

Nano-Sekund
2013-01-12, 12:45
Riktigt imponerande Xet !! #verkligen

XFactor
2013-01-12, 20:49
Dagens andra pass:

40 minuter IW (indoor walking)

Scitec
2013-01-16, 21:56
Fyfan så bra, du kommer ju spöa skiten på loppet och vinna!

#finnsifamiljen

XFactor
2013-01-17, 20:19
Fyfan så bra, du kommer ju spöa skiten på loppet och vinna!

#finnsifamiljen

Haha, tack! Vinna loppet blir nog dock svårt men jag ska göra mitt yttersta för att åka så fort som möjligt!

Har tyvärr varit lite krasslig i veckan så ingen träning tyvärr, så paniken börjar krypa sig på, jag behöver all träning jag kan få!

stockinger
2013-02-01, 07:34
Ingen vidare update här inne, tråkigt !!
//one week left

Likeapeanut
2013-02-01, 11:06
Ingen vidare update här inne, tråkigt !!
//one week left

Har du ramlat&slagit dig i skidspåret?!

-Kladdkaka under 1.30 från Arnold?! ;)

XFactor
2013-02-03, 13:09
Ingen vidare update här inne, tråkigt !!
//one week left

Har du ramlat&slagit dig i skidspåret?!

-Kladdkaka under 1.30 från Arnold?! ;)

Har tyvärr varit sjuk i 3 veckor sen jag körde mitt 4 mils-pass. Dock körde jag ett pass idag igen och det gick faktiskt helt ok så nu är jag tillbaka på banan/spåret igen:)

Dagens pass:
25km klassikt (lugnt tempo)

XFactor
2013-02-26, 22:05
Tillbaka till träning och äntligen frisk i luftrören:)

Varit på resa i italien och sett på skid-vm där jag även har hunnit träna ca 10 mil skidåkning.

Dagens pass:
17,5 km skate

Scitec
2013-02-26, 22:21
BOOM! Kul att du är tillbaka Xet, nu är de bara köra ända in i kaklet!!

Panthro
2013-02-27, 01:59
Tillbaka till träning och äntligen frisk i luftrören:)

Varit på resa i italien och sett på skid-vm där jag även har hunnit träna ca 10 mil skidåkning.

Dagens pass:
17,5 km skate


Det var på tiden du blev frisk, jag hörde att skidåkningen gjorde dig frisk :)

XFactor
2013-02-27, 21:42
Haha det var definitivt på tiden att bli frisk grabbar, nu jävlar ska jag kötts:)

Dagens pass:
45 minuter stakmaskin + lite latsdrag, kippade chins och bålstabilitet.

XFactor
2013-02-28, 22:24
Dagens pass:
15,4 km klassiskt

XFactor
2013-03-02, 13:25
Dagens pass:
ca 21 km klassiskt (med noll fäste efter 5 km, blev ett brutalt jobbigt pass, fick skejta uppför)

tenchi
2013-03-02, 15:26
Har du testat att åka på isen? Tog en sväng på 10 km till bothnialoppets start och hem igen. Kommer bli fin åkning om vädret är som igår. :)

XFactor
2013-03-02, 20:50
Har du testat att åka på isen? Tog en sväng på 10 km till bothnialoppets start och hem igen. Kommer bli fin åkning om vädret är som igår. :)

Nej har tyvärr inte haft möjlighet till det då det aldrig varit bra väder på helgerna då jag haft möjlighet och att fara ut på isen på kvällstid i mörkret känns inte som nån höjdare.

Dom har alltså dragit spåren? Har försökt leta efter vart spåren går då jag åker över bergnäsbron på väg till och från jobbet varje dag men inte sett dom.

Vi hoppas på bra väder på lördag:)

tenchi
2013-03-03, 06:48
Jag hittade inget spår, bara några markeringar som jag tror är banan. Men det var fin skare och väldigt lättåkt, förutom där det var för många skoterspår, så det kommer nog bli väldigt bra glid när de pistar banan. :)

XFactor
2013-03-03, 13:26
dagens pass:

18 km skate + stakning (+30 minuter snöskottning)

Riktigt segt före idag, 20 cm nysnö från igår ledde till riktigt lösa spår, men bra träning blir det!

XFactor
2013-03-04, 20:53
Dagens pass:

28 km klassiskt.

Bra pass, gick mig dock lite tom i kylan. Med facit i hand skulle jag haft lite sportdryck i vätskebälte!

Bara 5 dagar kvar till loppet, snart smäller det:)

XFactor
2013-03-06, 20:31
Gårdagens pass:

10,5km klassiskt

dagens pass:

9km klassikt

Sådär då var sista passet innan tävlingen avklarat. nu är det bara att vila och återhämta sig och förhoppningsvis vara i toppslag på lördag:)

XFactor
2013-03-10, 08:42
Gårdagens tävling:

63 km klassikt avklarat, så jävla skönt:) Känner mig lite smått mör i kroppen idag dock är det nog luftrören som tagit mest stryk tyvärr. Hoppas att det inte blir nått skit igen!

Likeapeanut
2013-03-10, 13:21
Gårdagens tävling:

63 km klassikt avklarat, så jävla skönt Känner mig lite smått mör i kroppen idag dock är det nog luftrören som tagit mest stryk tyvärr. Hoppas att det inte blir nått skit igen!


Vilken jäeffla legend du är!!!..trodde du ''bara'' var en lång kille ;)
Fick dina kenyanska maratonben någon träningsvärk nu i efterhand??

tenchi
2013-03-10, 14:34
Bra jobbat! Och bra tid fick du också. Jag ville kräkas efter 3 mil och hade värdelöst glid.

XFactor
2013-03-10, 15:15
Vilken jäeffla legend du är!!!..trodde du ''bara'' var en lång kille ;)
Fick dina kenyanska maratonben någon träningsvärk nu i efterhand??

Haha tack nöten, jag är fortfarande bara en lång kille;)
Faktiskt inte så mycket värk idag, axlarna och ljumskarna som känns idag i övrigt känns det faktiskt oförskämt bra:)

Bra jobbat! Och bra tid fick du också. Jag ville kräkas efter 3 mil och hade värdelöst glid.

Tack! Ja det var ingen lek och jävligt kassa spår mellan kallax och alhamn. Det sög jävligt mycket energi för mig på den sträckan.
Är rätt så besviken på arrangörerna också, har man utlovat 2 st klassiska spår och utmärkta markering var 5:e kilometer ska det finnas det! Sen kan dom ju också mäta upp sträckan rätt nästa år så man vet hur långt man ska åka innan. Ganska stor skillnad på 55 och 63 km.
I övrigt hade vi ju jävligt tur med vädret vilket var ruskigt skönt:)

Nano-Sekund
2013-03-10, 16:15
#glänsaren !!

XFactor
2013-03-17, 08:20
Fredagen 15/3

Skate + stakning ca 20 km på isen, luftrören kändes ok men fick ett litet bakslag igår men åter bättre idag.
Kommer göra comeback i gymmet i veckan istället:)