handdator

Visa fullständig version : Räkna kalorier vid diet


J3T69
2013-01-07, 16:21
Hejsan Kollo!

Tror ni att det går bra att deffa även om jag inte räknar mitt kaloriintag.
Jag fattar att det självklart är lättare att håll koll då kanske men jag skulle vilja vänta med detta en bit in i deffen när jag mejslat bort lite späck och sen när det trögare börja med det.
Vad tror ni om saken?

Sparza
2013-01-07, 16:39
Kanske, kanske inte. Underlättar väl ändå att hålla koll på fördelningen mellan kolhydrater, protein och fett. Äter du redan bra och ligger still i vikt så är det väl bara att äta lite mindre av allt.

StarkaUlf
2013-01-07, 16:42
Klart det går. Många som gör det. Se bara till att äta lite mindre än vanligt och kolla vågen regelbundet. Rör den sig åt rätt håll, fortsätt så. Står du stilla i vikt, så får du justera med att ta bort ännu lite mat.

J3T69
2013-01-07, 18:12
Kanske, kanske inte. Underlättar väl ändå att hålla koll på fördelningen mellan kolhydrater, protein och fett. Äter du redan bra och ligger still i vikt så är det väl bara att äta lite mindre av allt.

Ja fördelningen kanske kommer bli lite svårare när man inte räknar kalorierna.

J3T69
2013-01-07, 18:13
Klart det går. Många som gör det. Se bara till att äta lite mindre än vanligt och kolla vågen regelbundet. Rör den sig åt rätt håll, fortsätt så. Står du stilla i vikt, så får du justera med att ta bort ännu lite mat.

Jo det upplägget har jag tänkt mig att kolla vågen 1 gång per vecka på morgonen för att ev justera upplägget.

Fuark
2013-01-07, 18:18
det fungerar alldeles utmärkt, givetvis har du inte lika stor koll. Men om du ligger ganska högt i kroppsfett så riskerar du inte särskilt mycket muskler sålänge du tränar hårt och äter proteinrikt

StarkaUlf
2013-01-07, 18:37
Jo det upplägget har jag tänkt mig att kolla vågen 1 gång per vecka på morgonen för att ev justera upplägget.

Försök kolla oftare. Det kan skilja så otroligt mycket från dag till dag, så det är lätt att man bli lurad om man bara väger sig 1 gång i veckan (visst går det).
Kanske 4 gånger (helst 7 enligt mig) och räkna ut ett medianvärde på det. Och sikta på ~-0.5kg/vecka.

Victuhh
2013-01-07, 18:51
Tror tyvärr att för mig skulle det fungera sådär, antingen för stort överskott eller resultera i för liten viktnedgång :) du märker ju åt vilket håll det går som sagt.

Barsom
2013-01-07, 22:06
Tror tyvärr att för mig skulle det fungera sådär, antingen för stort överskott eller resultera i för liten viktnedgång :) du märker ju åt vilket håll det går som sagt.

jag håller med dig! jag har själv provat det och jag personligen rekommenderar en matvåg....

J3T69
2013-01-08, 08:14
Försök kolla oftare. Det kan skilja så otroligt mycket från dag till dag, så det är lätt att man bli lurad om man bara väger sig 1 gång i veckan (visst går det).
Kanske 4 gånger (helst 7 enligt mig) och räkna ut ett medianvärde på det. Och sikta på ~-0.5kg/vecka.

Ok,skall inskaffa en bra våg då till feb:)