handdator

Visa fullständig version : Vad gör kaloriförbrukningen så olika?


Candydarling
2013-01-07, 08:56
Tjena!

Här har ni en tjej som är rutinerad på gymmet och helt grön gällande konitionsträning. Har som max kört något spinningpass då och då och går promenader regelbundet. Har precis införskaffat mig en pulsklocka och är sugen på att lära mig mer om cardio, puls, förbränning osv.

Jag tycker mig vara i bra form, har bra kondition och är aldrig rädd att ta i ordentligt. Är jag väl på ett spinningpass så mesar jag inte, utan kör efter bästa förmåga varje gång.

Min fråga: hur kan kaloriförbrukningen skilja så mcyket personer imellan? Jag vet att otränade personer har lättare att bränna fler kalorier än vältränade under ett träningspass. Men nu när jag har pulsklocka och gick på ett spinningpass med min cardio-junkie till kompis som är ännu mer vältränad än mig, så brände hon på samma pass ca 500 medan jag brände 300. Hur kan skillnaden vara så stor? 300 kcal på ett spinningpass låter ju så grymt fjuttigt!

Muezz
2013-01-07, 08:59
Hur vet du hur mycket energi förbrukade?

Candydarling
2013-01-07, 09:00
genom att läsa av pulsklockan efter passet?

Muezz
2013-01-07, 09:04
genom att läsa av pulsklockan efter passet?

Den uppskattade energiförbrukningen pulsklockor och diverse gymmaskiner redovisar är just en uppskattning, ingenting du bör ta som en absolut sanning.