handdator

Visa fullständig version : Frukostalternativ till gröt?


tobias_
2013-01-07, 07:33
Havregrynsgröt är ju en något av det bästa man kan äta till frukost. Det är billigt, har bra med näring i relation till antalet kalorier och är en av de maträtter som mättar längst.

Vilka andra frukostar är lika bra eller till och med bättre? Råggröt mättar ännu längre vet jag, och jag brukar blanda ner rågflingor i min gröt, men gillar inte gröt på enbart råg.

Jag vill främst ha tips på frukostar som mättar lika länge som havregrynsgröt.

Hennish
2013-01-07, 07:35
Jag brukar göra havregrynspannkakor till frukost.
Mixa havregryn och mät upp cirka 2dl, tillsätt, salt, 2dl mjölk, en skopa kasein och 2 ägg, vispa ihop och stek i en klick matfett, servera med hallon eller nåt annat du gillar! Kanongott!

Gurkyngel
2013-01-07, 08:18
Kvarg och en rejäl skopa Fibrex. Lite frukt, bär och nötter på det and you got it!

Ett annat tips om du less på gröt är att variera tillagningssättet. Istället för att koka den kan du ugnsbaka eller steka den eller varför inte göra en davos?

Reaper123
2013-01-07, 09:34
Kvarg och en rejäl skopa Fibrex. Lite frukt, bär och nötter på det and you got it!

Ett annat tips om du less på gröt är att variera tillagningssättet. Istället för att koka den kan du ugnsbaka eller steka den eller varför inte göra en davos?Det fetstilade kan jag +1, jävlar så fint det var :thumbup:

Tips?
Kvarg + müsli/flingor
Äggmackor
Ägg och bacon (eller kanske något mer fettsnålt protein)

Egentligen kan du ju äta vad du vill, tänker alltså på vanlig mat... frukost betyder ju inte nödvändigtvis att du måste äta gröt, fil eller ostmacka med en kopp te!

Wzup2u
2013-01-07, 17:58
ett gäng grova mackor med bregott,avokado & ost ,ja äter endast risgrynsgröt annars går göra kanon nyttigt själv.
havregrynsgröt e överskattat och tycker inte det mättar något vidare.

just nu kör jag mackor & denna många dar i veckan http://www.valio.se/sites/default/files/styles/full/public/field/image/product/profeel-1x-vanilj.jpg

Unforgiven
2013-01-07, 18:28
Jag brukar göra havregrynspannkakor till frukost.
Mixa havregryn och mät upp cirka 2dl, tillsätt, salt, 2dl mjölk, en skopa kasein och 2 ägg, vispa ihop och stek i en klick matfett, servera med hallon eller nåt annat du gillar! Kanongott!
Har du prövat att bara göra den på vitan?

tobias_
2013-01-07, 19:03
Tack för tipsen. Brukar inte äta med tillskott, men davosgröt är väldigt gott och ett bra alternativ som det var längesen jag gjorde. Lättare att variera topping på det också tycker jag. Nötter och bär/frukter t ex tycker jag inte funkar lika bra på kokt havregrynsgröt.

1684_
2013-01-07, 19:15
Davosgröt
10000000 olika gröt varianter + tillägg

Jag äter mkt ...250g kvarg + banan + äpple/bär/sylt + torkad frukt + nötter + musli/crunchy. skvätt yoghurt/kräm om så önskas.

Fuark
2013-01-07, 19:29
Hijackar tråden! nån som vet hur man gör havregryns"bröd" ist för gröt?. Boatmeal ska det heta men jag hittar inte något recept!

Magnus N
2013-01-07, 19:30
Hijackar tråden! nån som vet hur man gör havregryns"bröd" ist för gröt?. Boatmeal ska det heta men jag hittar inte något recept!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184270

Fuark
2013-01-07, 19:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184270

daaamn! tack :D jag använde google, kanske inte skulle sträckt mig så långt

Reaper123
2013-01-08, 12:16
daaamn! tack :D jag använde google, kanske inte skulle sträckt mig så långtHaha, du får ju tom upp gurkyngels recept på hennes blogg (emmysliv) som förstaträff på google förutsatt att du stavade rätt till boatmeal, så bra jobbat att inte hitta ett recept! ;)

Gurkyngel
2013-01-08, 12:27
Haha, du får ju tom upp gurkyngels recept på hennes blogg (emmysliv) som förstaträff på google förutsatt att du stavade rätt till boatmeal, så bra jobbat att inte hitta ett recept! ;)

Hahaha va? *testgooglar*

Gurkyngel
2013-01-08, 12:28
Det stämde :D

Reaper123
2013-01-08, 13:55
Det stämde :Dhehe (finns fler sökord som ger dig som förstaträff), är du sponsrad av google måntro? ;)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Gurkyngel
2013-01-08, 14:50
hehe (finns fler sökord som ger dig som förstaträff), är du sponsrad av google måntro? ;)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Mjaa, men med en deltids sjuksköterskelön att leva på kanske det inte vore så dumt?